گوناگون

اثرات مواد غذایی آماده خارج از خانه بر سطح مواد شیمیایی در خون

اثرات مواد غذایی آماده خارج از خانه بر سطح مواد شیمیایی در خون

تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهایی که می‌خوریم و محل مصرف آن‌ها می‌تواند بر سطح مواد شیمیایی ماندگار در خون ما تأثیر بگذارد.

به گزارش پارسینه، یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران آمریکایی انجام شد که در آن بیش از ۷۰۰ نفر را مورد بررسی قرار دادند. این پژوهش شامل پرسش‌هایی درباره رژیم غذایی افراد بود، از جمله مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاص (مانند سبزیجات، نان، نوشابه‌های انرژی‌زا، شیر و چای)، و سپس آزمایش سطح مواد شیمیایی ماندگار در خون آن‌ها.

همچنین، پژوهشگران از شرکت‌کنندگان در تحقیق پرسیدند که به چه میزان غذای آماده در خانه، مغازه فست‌فود یا رستوران غیرفست‌فودی می‌خورند. آن‌ها از این اطلاعات برای بررسی این فرضیه استفاده کردند که افراد تا چه میزان با بسته‌‌بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی ماندگار در تماس بوده‌اند.

مدت‌هاست که دانشمندان درباره "مواد شیمیایی ماندگار" هشدار می‌دهند. این ترکیبات پرمصرف شامل مشتقات پلی‌فلوروالکیل هستند، که یک دسته از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند و در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم‌سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در ۸۰ سال گذشته، مشتقات بسیاری از این ترکیبات تولید شده‌اند که در ساخت هزاران کالای مصرفی روزمره، از ظروف غذای یک‌بار مصرف گرفته تا کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی) استفاده می‌شوند.این ترکیبات، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما، قابل تجزیه نیستند و می‌توانند در محیط زیست تا ده‌ها هزار سال باقی بمانند. به همین دلیل، این مواد شیمیایی به عنوان "مواد شیمیایی ماندگار" شناخته می‌شوند. حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کره خاکی، از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال، اثرات این ترکیبات مشاهده شده است.

مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند هورمون‌ها را تحت تأثیر قرار داده، استخوان‌ها را تضعیف کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهند. آن‌ها همچنین با انواع سرطان، نقایص مادرزادی، بیماری‌های کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط می‌شوند.

نتایج تحقیقات به تازگی نشان داده‌اند که مصرف مقادیر زیادی از چای، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای آماده خارج از خانه با افزایش سطح مواد شیمیایی ماندگار در بدن مرتبط است. اشخاصی که بیشترین مقدار چای، هات‌داگ و گوشت‌های فرآوری شده را مصرف می‌کردند، سطوح بالاتری از این ترکیبات در خون خود داشتند.

با این حال، برخی از غذاها تنها زمانی سطوح بالاتری از این مواد شیمیایی را نشان می‌دهند که خارج از خانه تهیه شده‌اند. اشخاصی که غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پیتزای تهیه‌شده در رستوران‌ها را می‌خوردند، سطوح بیشتری از مواد شیمیایی ماندگار را در خون خود نشان می‌دادند. این مشکل عمدتاً به دلیل فرآیند بسته‌بندی محصولات غذایی در این مکان‌ها ایجاد می‌شود، به‌طوری‌که غذاها در ارتباط با مواد شیمیایی ماندگار قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال، محققان فرض می‌کنند که ارتباط بین مصرف چای و سطوح بالای مواد شیمیایی ماندگار به دلیل کیسه‌ای است که چای در آن قرار داده می‌شود. همچنین، گوشت‌های فرآوری شده با بسیاری از روش‌های احتمالی برای آلودگی در فرآیند تولید، چندان تعجب‌برانگیز نیستند.

هیلی همپسون، محقق مقطع دکترا در دانشکده پزشکی کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه، اظهار داشت: «حتی غذاهایی که از نظر متابولیک کاملاً سالم هستند ممکن است به مواد شیمیایی ماندگار آلوده شوند.»

نویسندگان این مطالعه معتقدند که هدف آزمایش آنها لزوماً تعیین این نیست که کدام غذاها "سالم" هستند و کدام‌ها نیستند، بلکه هدف آن است که بفهمند کدام غذاها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشند تا نظارت شود که آلودگی‌شان از کجا آمده است.

قبلاً بسیاری از تحقیقات بر روی حضور این مواد در آب متمرکز شده بودند، اما دانشمندان اکنون می‌گویند که غذای آلوده احتمالاً تهدید بزرگتری برای سلامت انسان است. برخی از بدترین منابع آلودگی در مواد غذایی عبارتند از برخی از کاغذها و پلاستیک‌های بسته‌بندی، آفت‌کش‌ها و همچنین کودهای آلوده به مواد شیمیایی ماندگار که برای تقویت رشد محصولات غذایی استفاده می‌شوند.

نتایج تحقیقات تازه در نشریه علمی "Environment International" منتشر شده است.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار