گوناگون

بهانه بعدی تل‌آویو برای ماجراجویی علیه تهران| هراس از توان هسته‌ای ایران

بهانه بعدی تل‌آویو برای ماجراجویی علیه تهران| هراس از توان هسته‌ای ایران

رویارویی ایران و اسرائیل غرب را به هراس انداخته، از همین رو ایالات متحده تلاش دارد تا به ماجراجویی های تل آویو پایان دهد. ناظران مدعی اند توقف تنش ها در منطقه موقت است و تل‌آویو ممکن است این بار به واسطه ترس از پیشرفت توان هسته ای ایران دست به قمار تازه ای بزند.

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی تلاش دارند تا با پیروز جلوه دادن اسرائیل به ماجراجویی های این بازیگر پایان دهند، رهبران تل آویو - از جمله یوآو گالانت وزیر دفاع، هرزی هالوی، رئیس نیروهای دفاعی اسرائیل، بنی گانتز عضو کابینه جنگی، و خود نتانیاهو - همگی مدعی اند که باید به پاسخ بی سابقه ایران پاسخ داد. پیشتر اسرائیل در اقدامی ادعایی، پایگاهی در اصفهان را هدف حمله ادعایی محدودی قرار داد؛ کنشی که خسارتی برجای نگذاشت.حالا گروهی از ناظران ادعا می کنند تل‌آویو شاید اقدامات تحریک آمیزش را متوقف نکند.

چرایی ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

به ادعای نشریه فارین پالسی، پشت پرده اقدامات تحریک آمیز اسرائیل دلایل بسیاری وجود دارد.

از یک منظر، رویارویی میان تل.آویو  و تهران رخداد جدیدی نیست، هرچند از این پس، دامنه این تنش می تواند گسترده تر باشد.

علاوه بر این، آنگونه که این نشریه مدعی است، جاه‌طلبی‌های نتانیاهو نیز اسرائیل را به تحرکات جاه طلبانه و پرهزینه وامی دارد. براساس روایت ها، نتانیاهو تلاش دارد حیات سیاسی اش را نجات دهد؛ او در سرزمین های اشغالی منفور است و تنها 15 درصد محبوبیت دارد.

به ادعای فارین پالسی، منبع اصلی مشروعیت سیاسی «بی بی» -ادعای او درباب تضمین امنیت اسرائیل- به واسطه حمله هفتم اکتبر حماس به شدت از میان رفت. بنابراین، تعجب آور نیست که برخی از ناظران مدعی اند که نتانیاهو خواهان رویارویی با ایران است تا وجهه خود را در داخل سرزمین های اشغالی احیا کرده یا حداقل، شانسش برای تداوم بقای سیاسی خود را افزایش دهد.

نتانیاهو ممکن است ناامید باشد اما فشار برای تلافی تنها از جانب او نیست. در واقع، صداهای بلندتر در داخل سرزمین های اشغالی که خواستار ضدحمله ادعایی هستند، از سوی رقبای سیاسی نتانیاهو، چهره هایی چون گانتز، گالانت، و دیگران که بیشترین سود را از مرگ سیاسی نتانیاهو به دست می آورند، شنیده می‌شود.

بر اساس نظرسنجی ها، اگر انتخابات همین امروز برگزار شود، احتمالاً گانتز نخست وزیر خواهد بود. در این میان مشخص نیست که حمله ادعایی به ایران برای نتانیاهو کنشی مفید باشد یا نه.

بر اساس نظرسنجی دانشگاه عبری که هفته گذشته منتشر شد، حدود 74 درصد از اسرائیلی ها با ضدحمله ادعایی «اگر ائتلاف امنیتی اسرائیل با متحدانش را تضعیف کند» مخالف بودند. همین نظرسنجی نشان داد که 56 درصد از اسرائیلی‌ها گفته‌اند که این بازیگر «باید به خواسته‌های سیاسی و نظامی متحدانش پاسخ مثبت دهد» تا «سیستم دفاعی پایدار را در طول زمان تضمین کند». حتی در داخل ائتلاف نتانیاهو، حمله متقابل محدود ادعایی اسرائیل در روز جمعه پیروزی سیاسی مشخص نبود. به عنوان مثال، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی جناح راست، به شدت به این کنش واکنش نشان داد.

هراس اسرائیل از توان هسته‌ای ایران

در مقابل، دلایل ادعایی اعلام شده اسرائیل برای ضدحمله ادعایی حلقه توخالی است. مقامات اسرائیلی از لزوم «ارسال پیام» به تهران صحبت کردند. اما تاریخ نشان داد که اسرائیل فراتر از شعارهایش در موضع ضعف قرار دارد.این بازیگر برخلاف ادعایش بعد از حملات هفتم اکتبر هنوز نتوانسته حماس را متوقف کند. این گزاره تردیدها در باب توانایی ادعایی اسرائیل برای پاسخ به ایران را افزایش خواهد داد.

به ادعای فارین پالسی، اسرائیل برای پاسخ به ایران انگیزه هایی دارد: انتقام. ایران با بیش از 300 موشک و پهپاد سرزمین های اشغالی را هدف قرار دارد و به رویارویی در سایه دو بازیگر پایان داد. شاید به همین دلیل برخی از مقام های اسرائیلی بر پاسخ متقابل ادعایی تاکید دارند. همانطور که برت استفنز در نیویورک تایمز مدعی شد، تصمیمات احساسی برای اتخاذ استراتژی محتاطانه مناسب نیست. با توجه به خطرات نظامی و دیپلماتیکی که اسرائیل و کل منطقه را تهدید می کند، هر کنش ماجراجویانه ای می تواند پرهزینه باشد.

به ادعای فارین پالسی، رویارویی ایران و اسرائیل موضوع تازه ای نیست. این دو بازیگر سال ها درگیر رویارویی در سایه بوده اند و حالا نبردشان عریان شد. گروهی از ناظران مدعی اند، پس از حمله ادعایی اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان توپ در زمین ایران افتاده، اما گروهی دیگر باور متفاوتی دارند و می گویند که ایران قدرت خود را نشان داد و پیامش را فرستاد. از همین رو بعید است به اقدام ادعایی اسارئیل پاسخ دهد. طبیعتا در صورت پذیرش گزاره دوم، خاورمیانه می تواند نفس راحتی بکشد. اما آنگونه که فارین پالسی مدعی است، شاید این وضعیت دوام نیاورد.

به ادعای آنها اسرائیل ممکن است بار دیگر دست به اقدامی پرهزینه زده و به ادعای آنها منابع ایران در منطقه را هدف حمله ادعایی اش قرار دهد؛ فعلی که حملات محور مقاومت علیه مواضع اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

در این میان هستند گروهی دیگر که ادعا می کنند، رویارویی بعدی ایران و اسرائیل حول محور برنامه هسته ای ایران خواهد بود. به ادعای این گروه رهبران اسرائیل از پیشرفت برنامه هسته ای ایران هراس دارند. طبیعتا آنگونه که فارین پالسی مدعی است، هرگونه اقدام بازدارنده اسرائیل برای خود این بازیگر پرهزینه خواهد بود و پس به ادعای ناظران شاید راه حل محتمل، از سرگیری رایزنی ها با ایران درباره توان هسته ای اش باشد.

 

ارسال نظر

  • سید کاظم همت یار

    با سلام ودرود لطفا تبلیغات تو خالی برای رژیم نابود شده اسراييل صداها را بلند نکنید اسراييل یقینا نابود شده وشاید زیر خاک دفن شده این صدا س بوق سرسپردگان دولتهای وابسته عربي وآمریکا وکشورهای غربی برعلیه ملت وحکومت ايران.همیشه درجواب دشمن ودشمنان هنه با هم هیچ غلطی نمیکنند وهمیشه شعار مرگ ازوردزبان فراموش نکنید اسراييل دراولین ضربه حمله ايران قهرمان اسرائیل نابود شده. اینها هنه اش شعار وبوق وابستگان است من هشتاد سال وبیش ازشدت سال ازاسراییل مطلع هستم. وسیاست کشورهای غربی با آمریکا شریک جنایت بوده وهستند درحال نابودی هستند. وقدرت ايران قهرمان به دنیا ظهور شد. حق همیشه پیروز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار