گوناگون

رمزگشایی از چگونگی سرنگونی بمب افکن رادارگریز F۱۱۷ آمریکا توسط صربستان + فیلم

رمزگشایی از چگونگی سرنگونی بمب افکن رادارگریز F117 آمریکا توسط صربستان + فیلم

این بمب افکن رادارگریز بیش از ۱۰۰۰ مایل برد داشت و می توانست مهمات معمولی و هسته ای را حمل کند.

به گزارش پارسینه، بمب افکن رادارگریز F-117 اولین هواپیمای رادارگریز عملیاتی، به عنوان بخشی از استراتژی نیروی هوایی ایالات متحده برای فرار از دفاع هوایی شوروی ظاهر شد. این بمب افکن رادارگریز که در سال ۱۹۸۱ شروع به کار کرد و تا سال ۱۹۸۳ به بهره برداری رسید، مجهز به دو موتور جنرال الکتریک بود. این بمب افکن قابلیت رصد کم را بر سرعت بالا اولویت داد.

در یک درگیری بالقوه، فناوری مخفی کاری ضروری خواهد بود. توانایی حمله ناشناخته یک مزیت مهم برای فرماندهان نظامی خواهد بود.

در واقع بخشی از برنامه نیروی هوایی ایالات متحده برای مقابله با پدافند هوایی شوروی، بمب افکن رادارگریز F-117 بود که اولین بار در سال ۱۹۸۱ پرواز کرد. 

این بمب افکن رادارگریز بیش از ۱۰۰۰ مایل برد داشت و می توانست مهمات معمولی و هسته ای را حمل کند.

این بمب افکن با دو موتور جنرال الکتریک F404-F1D2 می‌توانست نیروی رانش ترکیبی تقریباً ۲۱۰۰۰ پوندی را تولید کند، که می توانست به سرعت نزدیک به ۷۰۰ مایل در ساعت برسد. واضح است که برای فرار از پدافند هوایی دشمن، هواپیما به جای سرعت، به پنهان کاری متکی بود، زیرا چندین هواپیمای آن دوره به راحتی می توانستند به سرعت بیش از ۱۵۰۰ مایل در ساعت دست یابند.

بمب افکن F117 و حادثه ۱۹۹۹

برای روشن شدن بحث، پنهان کاری به معنای نامرئی بودن نیست. هواپیماهای رادارگریز با چشم غیر مسلح بسیار قابل مشاهده هستند. در عوض، فناوری رادارگریز باعث می‌شود هواپیما از طریق ترکیبی از فناوری، طراحی هواپیما، اقدامات متقابل و تکنیک‌های پرواز کمتر قابل مشاهده برای رادار باشد.

برای مثال، F-22 Raptor، اولین جت جنگنده رادارگریز، بر ترکیبی از رنگ و طراحی خاص با قابلیت مشاهده کم برای رادارها متکی است. 

علیرغم طراحی F117 برای کاهش تشخیص راداری، پنهان کاری F-117 در سال ۱۹۹۹ هنگامی که نیروهای صرب با موفقیت آن را سرنگون کردند، به خطر افتاد.

ماجرا از این قرار بود که در ۲۷ مارس ۱۹۹۹، پدافند هوایی صربستان برای موج ورودی هواپیماهای ناتو به حالت آماده باش درآمد. سربازان صرب دو موشک زمین به هوای اس-۱۲۵ را علیه یک این هواپیما شلیک کردند. موشک اول هواپیمای رادارگریز را از دست داد، اما موشک دوم آنقدر نزدیک منفجر شد که هواپیما را سرنگون کرد.

خلبان موفق به ایجکت شد و چند ساعت بعد توسط اپراتورهای ویژه نیروی هوایی نجات یافت.

این حادثه نشان می دهد در حالی که فناوری رادارگریز دید رادار را کاهش می دهد، هواپیما را نامرئی نمی کند. گفتنی این بمب افکن در سال ۲۰۰۸ بازنشسته شد

حجم ویدیو: 220.88K | مدت زمان ویدیو: 00:00:06 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار