گوناگون

وجود قطعات ساخت کره جنوبی در خودروی اهدایی پوتین به رهبر کره شمالی خبرساز شد

وجود قطعات ساخت کره جنوبی در خودروی اهدایی پوتین به رهبر کره شمالی خبرساز شد

رویترز مدعی شد در تولید خودرویی که پوتین به کیم جونگ اون هدیه داد از قطعات ساخت کره جنوبی استفاده شده است

به گزارش پارسینه؛ هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در یک لیموزین «اوروس» ساخت روسیه نشسته و در پیونگ یانگ به گشت و گذار پرداختند تا اتحاد ضد غربی خود را به نمایش بگذارند.

این لیموزین گران‌قیمت که در سال ۲۰۲۴ تنها از آن ۴۰ عدد تولید شده است، توسط رئیس‌جمهور روسیه به کیم جونگ اون اهدا شد.

حالا اما خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی گزارش داده است که بخش قابل توجهی از قطعات این خودروی لوکس از کره جنوبی یا به گفته کیم جونگ اون «دشمن اصلی کره شمالی» وارد می‌شود.

این خودرو در زمان رونمایی در سال ۲۰۱۸ به عنوان نمادی از قدرت داخلی روسیه در خودروسازی و کاهش وابستگی به فناوری و کالاهای وارداتی غربی تبلیغ شد.

با این حال سوابق گمرکی، که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، نشان می‌دهد شرکت سازنده برای تولید این خودرو به منابع غربی متکی است و سالانه میلیون‌ها دلار صرف قطعات وارداتی می‌کند.

این سوابق گمرکی نشان می‌دهند روسیه در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ تجهیزات و قطعاتی به ارزش دستکم ۳۴ میلیون دلار برای مونتاژ خودروها و موتورسیکلت های اوروس وارد کرده است.

این واردات شامل قطعات بدنه خودرو، حسگرها، کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی، سوئیچ‌ها، تجهیزات جوشکاری و سایر قطعات به ارزش تقریباً ۱۵.۵میلیون دلار وارداتی از کره جنوبی بود.

photo_2024-06-28_17-17-31

قطعات دیگر نیز از چین، هند، ترکیه، ایتالیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا وارد می‌شده است.

سوابق نشان می‌دهد که این واردات حتی پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین نیز متوقف نشده و کالاهایی به ارزش تقریبا ۱۶ میلیون دلار، از جمله ۵ میلیون دلار تولید کره جنوبی، از فوریه ۲۰۲۲ به روسیه منتقل شده‌اند.

مشخص نیست کدام قطعات خارجی وارد شده در خودروی هدیه‌ای به کیم جونگ اون استفاده شده است.

خودروسازی اوروس در فوریه ۲۰۲۴ توسط ایالات متحده تحریم شد. این شرکت توسط موسسه تحقیقاتی دولتی روسیه «نامی» (NAMI) و کمپانی خودروساز روسی «سولرز» (Sollers) پایه‌گذاری شده و توسعه یافته است.

شعبه مرکزی تولید این خودرو در منطقه تاتارستان روسیه، در حدود هزار کیلومتری از مسکو واقع است و قرار است به زودی تولیدات خود را در کارخانه سابق شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا ادامه دهد.

photo_2024-06-28_17-17-30 (2)

تویوتا در کنار بسیاری دیگر از شرکت‌های خودروسازی غربی به خاطر تهاجم روسیه به اوکراین از بازار روسیه خارج شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد جای این شرکت‌ها را خودروسازهای چینی گرفته‌اند.

یکی از مقامات شرکت صنعتی «کیونگی» کره جنوبی تایید کرد که این شرکت قطعات خودروی اوروس را تامین کرده و به این کار ادامه می‌دهد. این مقام گفت که این شرکت نگران تحریم‌های احتمالی نیست.

لیموزین اوروس که خودروی رسمی ریاست جمهوری روسیه نیز به شمار می‌رود، قیمتی بیش از ۵۰۰ هزار دلار دارد و از جمله مشتریان آن می‌توان به سردار بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان اشاره کرد.

منبع: یورونیوز

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار