گوناگون

تارا کپی ناموفق پژو؛ از پاریس تا تهران!

تارا کپی ناموفق پژو؛ از پاریس تا تهران!

تارا یکی از این محصولات است که به زور به لیست خودروهای کشور اضافه شده است خودرویی که کپی موفق و البته به شدت بی کیفیت تر از محصول اصلی خود یعنی پژو 301 است.

به گزارش پارسینه و به نقل از اقتصاد ایران، اینکه ایران به بهشتی برای خودروسازهای جهان تبدیل شده است حرف بی ربطی نیست به این دلیل که کمپانی های نه چندان مطرح جهان محصولات و پروژه های شکست خورده خودرو را با قیمتی گزاف به خورد ایران خودرو و سایپا می فروشند و بازار تشنه کشور نیز مجبور به خرید این محصولات است.

تارا یکی از این محصولات است که به زور به لیست خودروهای کشور اضافه شده است خودرویی که کپی موفق و البته به شدت بی کیفیت تر از محصول اصلی خود یعنی پژو ۳۰۱ است.

تولد پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ (Peugeot 301) یک خودروی کامپکت تولیدشده توسط شرکت خودروسازی پژو فرانسه است. این خودرو در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه بین‌المللی خودرو پاریس رونمایی و از سپتامبر همان سال به بازار عرضه شد. این خودرو خواهر دوقلوی سیتروئن سی-الیزه شرکت سیتروئن می‌باشد. ساخت هردوی این خودروها در سال ۲۰۱۲ در اسپانیا آغاز شد و سپس تولید آن‌ها در سال ۲۰۱۳ در چین و ۲۰۱۴ در نیجریه آغاز شد همین تولد نشان دهنده آش هزار آشپز است که خود شرکت تولید کننده نیز خیلی تمایلی به ارائه آن به شکل حرفه ای نداشت.

تنها تعداد محدودی از این خودرو در بازارهای ضعیف جهان عرضه شد یعنی ۳۰۱ دستگاه که برای یک خط تولید یعنی شکست تمام معنا.

مشخصات فنی هم چنگی به دل نمی زد

زمانی که ۳۰۱ روانه بازار شد موتور ۳ سیلندری برای آن در نظر گرفته شد چیزی که بسیار جای سوال داشت که این محصول ۷۰ اسب بخاری به چین صادر شد و چشم بادامی ها که خودشان متخصص تولید خودروهای عجیب و ضعیف هستند آن را برگشت زدند.

طول خودرو در پژو ۳۰۱ در حدود ۴٬۴۴۰ میلی‌متر می‌باشد. برای این خودرو چهار مدل موتور در رنج‌های متفاوت درنظر گرفته شده‌است. موتورهای ۱٫۲ لیتری ۳ سیلندر با دو جعبه‌دنده دستی و خودکار؛ موتورهای ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر و موتورهای دیزلی ۱٫۵ لیتری و ۱٫۶ که هر دو موتور به‌صورت دنده دستی ارائه گردیده‌است. از همه مهم تر در ایران قرار بود با موتور ئی‌سی۵ (EC5) ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر عرضه شود.

این وسط ترک ها با سفارشی جدید به شرکت پژو تغییر قدرت موتور را خواستار شدند و یک موتور دیزلی نسبت قوی تر را برای تاکسی ها و سرویس های اقتصادی در نظر گرفتند که این محصول در شهرهای پرترافیک و پر مسافر ترکیه هم شکست خورد و بازار افریقا به زور ۲۰۰ دستگاه را خریداری کرد و در قبال آن کل پروژه را یکجا خرید.

ورود به ایران به بهانه تحریم

پژو که بازاریاب های خوبی در ایران دارد به این فکر افتاد که سه سال بعد حجم عظیمی از قطعات و پلتفرم را به ایران بفروشد البته این اتفاق زمانی افتاد که صدای تحریم ها در دولت روحانی بلند شد و بهانه خوبی بود تا بازار ضعیف و کهنه خودروی ایران مهمان جدیدی پیدا کند.

هشتم جولای ۲۰۲۰ رسما پژو ۳۰۱ نام خود را به تارا تغییر داد و ایران خودرو از محصول جدید خود رونمایی کرد. در نگاه اول تارا خودرویی متفاوت تر از محصولات قبلی بود ولی همان خصوصیات خانواده دوست و جادار را داشت.

طراحی کمی متفاوت تر از قبل

طراحی تارا با نمونه فرانسوی پژو مو نمی زد جز یک مورد که بی سلیقگی ایرانی را در قسمت چراغ های عقب نشان دهنده ایرانی بودن خودرو بود. شما انگار یک خودروی برقی و اسباب بازی را در جاده مخصوصا شب ها مشاهده می کردید. البته این نکته که ایران خودرو با افتخار اعلام می کرد که طراحی این خودرو  تماما ایرانی است در قسمت چراغ به خوبی نشان داده می شد که ادعای ایران خودرو در تغیییر ظاهر و زشت کردن پژو ۳۰۱ درست بود.

در قسمت داخلی خودرو راننده با یک فرمان تلیقی از سمند و دنا و البته ۲۰۶ مواجه است در حقیقت در بخض داخلی نوآوری در ظاهر هم وجود نداشته است.

صفحه کیلومتر نزدیک به خودرهای مونتاژ داخلی است و کمی جذابیت را برای راننده بالا برده ولی نورهای گرم و قرمز آن به مرور برای چمش خسته کننده خواهد بود.

 

 

800px-13990929000482637439820762778632_تارا

800px-13990929000482637439820774341315_تارا

داشبورد هم چنگی به دل نمی زند در حالی که شرکت فرانسوی تلاش خود را برای زیباتر کردن این خودرو حداقل در قسمت داشبورد به خرج داده بود.

 

صندلی هایی چرم در نگاه اول شما را مسحور می کند ولی در بلند مدت گرمای اذیت کننده در مسافت های طولانی از ایرادات این صندلی هاست.

البته اگر انصاف را قربانی نکنیم تارا آپشن هایی مانند سامانه تهویه دیجیتال – صندلی راننده ۶حالته دستی- صندلی سرنشین جلو ۴حالته دستی- صندلی عقب تاشو- روکش صندلی پارچه‌ای- ایزوفیکس صندلی را نیز دارد.

مشخصات فنی

این خودرو در دو گونه دنده دستی و خودکار تولید می شود. این خودرو از پیشرانه TU5P که یک موتور بهبودیافته از روی TU5 است، استفاده می‌نماید؛ این پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۶ سوپاپ، ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که دارای سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و سرسیلندر با میل سوپاپ دوبل DOHC می‌باشد، همچنین دارای پمپ روغن متغیر است که باعث می‌شود که در شرایط مختلف عملکرد پیشرانه بهبود یابد.

اگر کمی ریزبین باشیم در قسمت موتوری ایران خودرو بهتر از پژو عمل کرده است.

نسخه اصلی پژو ۳۰۱ از پیشرانه‌ای با نام EC5 استفاده می‌کند که ۱۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و نمونه مدرن‌تری نسبت به پیشرانه TU5 است اما پیشرانه تارا مدل توسعه‌یافته‌ای از پیشرانه TU5 با قدرت ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر است.

طول خودرو ۴۵۰۵ میلی‌متر، عرض خودرو ۱۷۴۸ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۶۶ میلی‌متر می‌باشد وزن خودرو بدون سرنشین و باک پر ۱۱۵۰ کیلوگرم می‌باشد؛ دارای ۵۰ لیتر مخزن سوخت، استاندارد آلایندگی یورو۵ و فرمان خودرو برقی می‌باشد.

حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در نمونهٔ دستی طبق اعلام ایران خودرو ۹٫۵ ثانیه است. شاسی و جلوبندی خودرو مشابه پژو ۴۰۵ است؛ تعلیق عقب خودرو اکسل یکپارچه با فنر پیچشی و تعلیق جلوی خودرو مک‌فرسون است.

 

نتیجه گیری

تارا درست است که یک کپی از محصول ناموفق فرانسوی است ولی نباید این نکته را فراموش کرد که با وجود تحریم ها و مشکلات خودروسازی در کشور معرفی چنین محصولاتی یک گام رو به جلو محسوب می شود. شاید روزی برسد که ایران هم بتواند مانند شرکت های خودروساز چینی حداقل ظاهر یک خودروی خوب را به بازار عرضه کند. البته با شرایط بازار ایران که دلال ها و سلیقه ها در آن دخیل هستند خودرها خیلی به کیفیت و قابلیت نمره قبولی نمی گیرند.

Peugeot_301_facelift_2_China_2019-03-20-780x470

ارسال نظر

  • حسن

    واسه ما بدبخت ها این تارا حکم پورشه داره!! شما صبر کن بوگاتی میرسه.

  • Amiiir

    اگه به یه عده برنمیخوره باید بگیم خداییش خیلییییی زشته، کیفیت که دیگه افتضاح

  • صادره

    شاهکار طراحی بد و افتضاح بدنه بد شکل و بد قیافه هم هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار