گوناگون

رازهای نهفته در حمام خان شهرکرد

رازهای نهفته در حمام خان شهرکرد

یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران که آثار تاریخی فراوانی در آن قرار دارد، شهرکرد است.

 شما می‌توانید با رزرو هتل شهرکرد، از این آثار تاریخی جالب و حیرت‌انگیز دیدن کنید. حمام خان شهرکرد یکی از این آثار است که معمولا گردشگران زیادی برای بازدید از آن به شهرکرد می‌روند؛ اما سوالی که در این میان به‌وجود می‌آید این است که چه چیزی سبب شده تا حمام خان تا این حد پرطرفدار باشد؟ برای دریافت پاسخ این سوال، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

images_1713094362_661bbeda839b0

تاریخچه حمام خان

حمام خان در سال ۱۲۷۰ و به مساحت ۵۵۰ مترمربع ساخته شد. این حمام معمولا توسط آقایان استفاده می‌شد و بنایی کوچک‌تر به‌عنوان حمام مخصوص بانوان کنار آن قرار داشت که با گذشت سال‌ها و به‌خاطر عدم رسیدگی تخریب شد و امروزه یک فروشگاه در محل قبلی این حمام مشغول به کار است. فردی که حمام خان را بنا کرد، حاج محمدرضا ستوده بود که از خان‌های قدرتمند و پرنفوذ بختیاری به‌حساب می‌آمد و در فرآیندهای سیاسی ایران در زمان قاجار نیز تأثیرات فراوانی داشت. البته فعالیت‌های سیاسی وی بیشتر حول مخالفت با شاهان قاجار بود و به‌همین‌خاطر، در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار شده بود. اگر شما نیز قصد بازدید از حمام خان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که بلیط قطار خود را خریداری کرده و در اولین فرصت سفرتان را آغاز کنید.

معماری حمام خان

حمام خان با احداث مسجد جامع شهرکرد هم‌زمان بود و در جنوب غربی این مسجد ساخته شد. هنگامی‌که نمای بیرونی این حمام را نگاه می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید اثرات معماری دوره قاجار را در آن ببینید؛ تمامی دیوارها از آجرهایی مستحکم ساخته شده‌اند که نظم به‌خصوصی در چینش آن‌ها وجود دارد؛ علاوه‌براین، اهمیت چندانی به تزیینات بیرونی داده نشده است؛ اما از‌نظر تزیینات و زیبایی داخلی، حمام خان یکی از برترین بناها به‌شمار می‌رود. حمام تاریخی خان مانند بسیاری دیگر از حمام‌های تاریخی، از دو بخش اصلی جامه‌کن و گرم‌خانه تشکیل شده است. بخش جامه‌کن همان‌طور‌که از اسمش مشخص است، محلی است که مردم لباس‌های خود را درمی‌آوردند و برای ورود به بخش گرم‌خانه آماده می‌شدند. بخش گرم‌خانه که به‌عنوان اصلی‌ترین بخش حمام نیز شناخته می‌شود، از ۴ بخش عمومی، خصوصی، خزینه آب سرد و خزینه آب گرم تشکیل شده است.

بخش عمومی همان‌طور‌که از نامش نیز مشخص است، برای عوام جامعه و بخش خصوصی، برای افرادی مانند خان‌ها و رجال دولتی بود. خزینه‌ها نیز حوض‌هایی بودند که در آن‌ها آب جمع می‌شد و توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته به این نکته توجه داشته باشید که خزینه آب گرم، روی یک آتش‌خانه قرار داشت تا آب داخل آن همواره پرحرارت بماند. امروزه می‌توانید با خرید بلیط قطار به شهرکرد سفر کرده و نه‌تنها از حمام خان بلکه از سایر دیدنی‌های این شهر نیز بازدید کنید.

images_1713094362_661bbedae5031

هزینه ورود و بازدید از حمام خان

حمام خان یکی از آثار ملی ایران به‌حساب آمده و گردشگران برای بازدید از آن باید هزینه مشخصی را بپردازند. میزان هزینه‌ای که برای ورود و بازدید از حمام خان باید پرداخته شود، در زمان‌های مختلف سال ممکن است متغیر باشد؛ اما به‌طورکلی، این هزینه به‌نحوی در نظر گرفته شده که تمامی گردشگران فرصت بازدید از حمام تاریخی خان را داشته باشند. البته نه‌تنها قیمت بازدید از آثار تاریخی شهرکرد، بلکه قیمت بلیط قطار این شهر نیز نسبت به سایر شهرهای ایران پایین‌تر بوده و اگر می‌خواهید سفری اقتصادی را برای خود رقم بزنید، شهرکرد یکی از بهترین گزینه‌ها است.

مناسب‌ترین فصل‌ها برای سفر به شهرکرد

مناسب‌ترین فصل‌ها برای رزرو هتل شهرکرد و سفر به این شهر، فصل‌های بهار و تابستان هستند. شهرکرد ارتفاع بسیار زیادی داشته و نه‌تنها در زمستان، بلکه در پاییز نیز با کاهش دمای شدیدی روبه‌رو می‌شود؛ همچنین بارش‌های برف طولانی‌مدت و سنگین در این منطقه، گاهی‌اوقات به جاده‌ها آسیب می‌رسانند و روند رفت‌وآمد را با اختلال مواجه می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که معمولا در فصل بهار و در ایام نوروز، مسافران زیادی شهرکرد را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، بهتر است برای مواجه‌نشدن با شلوغی و ازدحام جمعیت در اماکن تاریخی، سفرتان را برای بعد از این ایام برنامه‌ریزی کنید یا اگر می‌خواهید در ایام نوروز به شهرکرد بروید، تمامی ملزومات سفر‌تان از‌جمله هتل و بلیط رفت‌وآمد را از قبل رزرو کنید تا مشکلی برای‌تان ایجاد نشود.

بهترین راه برای سفر به شهرکرد

امروزه باتوجه‌به پیشرفت سیستم‌های حمل‌ونقل، راه‌های زیادی برای سفر به شهرکرد وجود دارد و هر یک از مسافران با در‌نظر‌گرفتن شرایط شخصی خود، می‌توانند سازگارترین گزینه را انتخاب کنند؛ اما اگر بخواهیم یک راه را به‌عنوان بهترین راه برای سفر به شهرکرد معرفی کنیم، قطعا سفر به‌وسیله قطار را معرفی خواهیم کرد. واگن‌هایی که امروزه در خطوط ریلی ایران رفت‌وآمد می‌کنند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و سرعت آن‌ها نیز به میزان خوبی افزایش داشته است؛ بدین‌صورت، مسافران می‌توانند با آرامش کامل و در زمانی مناسب، به مقصد برسند. همچنین هر کدام از قطارها باتوجه‌به میزان امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهند، در دسته‌های مختلفی قرار گفته و تعداد مشخصی ستاره به آن‌ها تعلق می‌گیرد. تعداد ستاره‌ها معمولا بین ۳ تا ۵ عدد هستند؛ قطارهای سه‌ستاره، پایین‌ترین سطح و قطارهای پنج‌ستاره، بالاترین سطح خدمات را شامل می‌شوند؛ طبیعی است که قیمت بلیط قطار نیز طبق تعداد ستاره‌های قطار متغیر باشد.

بهترین روش برای رزرو هتل و خرید بلیط

برای تجربه سفری به‌یادماندنی به شهرکرد، بهتر است تا از قبل نسبت به رزرو هتل شهرکرد و خرید بلیط قطار موردنظرتان اقدام کرده باشید. شهرکرد یکی از مقصدهای پرطرفدار ایران بوده و در‌صورت رزرو‌نکردن ممکن است که با مشکلاتی همچون تکمیل ظرفیت‌ها مواجه شوید. یکی از بهترین وب‌سایت‌هایی که نه‌تنها برای تهیه بلیط قطار، بلکه برای تهیه سایر ملزومات سفرتان نیز می‌توانید به آن مراجعه کنید، فلای تودی است. فلای تودی از سال ۱۳۹۵ تاکنون مشغول به‌ کار بوده و در تمامی سال‌های فعالیت خود سعی داشته است تا بهترین خدمات ممکن را به کاربرانش ارائه دهد. امروزه علاوه‌بر این‌که خدمات مجموعه در سطح کیفی بالایی قرار دارند، تنوع آن‌ها به‌حدی افزایش یافته است که گردشگران برای سفر به هر یک از نقاط جهان به هیچ آژانسی غیر از فلای تودی نیاز نخواهند داشت؛ از خدمات مرتبط با دریافت ویزا گرفته تا خدمات مرتبط با تهیه بیمه مسافرتی، توسط این مجموعه به‌صورت آنلاین ارائه می‌شوند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار