گوناگون

با موهای چرب جه کنیم؟ / روش درمان موهای چرب

با موهای چرب جه کنیم؟ / روش درمان موهای چرب

موهای سالم به طور طبیعی چربی تولید می‌کنند. تولید چربی مو بستگی به نوع مو، عادات نگهداری از مو و سبک زندگی دارد.

خبرنگار- عبدالله کاظمی: اگر موهای شما چرب به نظر می‌رسد و این مشکل برای شما آشکار است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به علت چربی پوست سر، درمان خانگی موهای چرب، مراقبت‌های مناسب برای موهای چرب و راه‌های کنترل چربی مو می‌پردازیم.

اگر موهای شما بسیار چرب هستند و به دنبال درمان هستید، بهتر است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان پوست را پیدا کنید و وقت ملاقات رزرو کنید. 

موهای چرب و دلایل آن:

موهای شما خشک است یا چرب؟ غدد سبوم در پوست سر روغن طبیعی به نام سبوم تولید می‌کنند که به مرطوب نگه‌داشتن پوست سر کمک می‌کند. اگر این غدد به‌طور نامنظم کار نکنند و روغن بیش از حد تولید شود، موها چرب می‌شوند. موهای چرب ممکن است با خارش، شوره، و آکنه همراه باشند و مشکلاتی مانند ریزش مو نیز ایجاد کنند.

چربی زیاد موها باعث احساس ناخوشایند کثافت و ناسالمی می‌شود و اگر کنترل نشود، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند، از جمله شوره، آکنه، سفید شدن موهای سر و حتی ریزش مو.

موهای چرب به معنای وجود غدد چربی در پوست سر است که روغن زیادی تولید می‌کنند. علت افزایش فعالیت این غددها ممکن است مشکلات پوست سر یا عادات شستشوی نامناسب موها باشد. این غددها ماده روغنی به نام سبوم را ترشح می‌کنند که در واقع درخشندگی موها را افزایش می‌دهد و از خشک شدن و شکستن موها جلوگیری می‌کند.

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، تغییرات هورمونی، تغییر فصل، سبک زندگی، رژیم غذایی، مراقبت نادرست از مو و حتی برخی داروها می‌توانند باعث چربی مو شوند.

برای کنترل چربی پوست سر، نباید سعی کنید کاملاً این روغن را از بین ببرید، زیرا بخشی از سیستم دفاعی مو است. با رعایت بهداشت و شستشوی منظم موها می‌توانید میزان ترشح این روغن را کنترل کنید. اما باید توجه داشته باشید که برخی انواع مو ممکن است بیش از حد چرب شوند و حتی با شستشوی مکرر، در کمتر از ۲۴ ساعت دوباره روغن را نشان دهند. برخی فعالیت‌های فیزیکی شدید، استفاده از محصولات مو یا بیرون رفتن در هواهای گرم نیز می‌تواند باعث افزایش چربی مو شود.

مراقبت درست از موها شامل استفاده از محصولات مناسب، شستشوی صحیح و داشتن رفتار درست با موهاست که می‌تواند کمک کند تا چربی موها کنترل شود.

دلایل اصلی چرب شدن موها به شرح زیر است:

۱. شستشوی موها بیش از حد:

شستشوی بیش از حد موها می‌تواند یکی از عوامل اصلی چرب شدن آنها باشد. وقتی موها به طور مکرر و با فاصله زمانی کم شسته می‌شوند، پوست سر به سیگنال تولید بیش از حد چربی ترغیب می‌شود تا موها را محافظت کند. این باعث تجمع چربی روی پوست سر می‌شود.

۲. جنس مو:

موهای صاف معمولاً بیشتر مستعد چربی هستند. چرا که بدون موجی بودن، چربی به راحتی روی ساقه مو لغزش پیدا می‌کند و نمایان می‌شود. افرادی که موهای صاف دارند و آنها را باز می‌گذرانند، چربی بیشتری روی موها تجمع می‌یابد.

۳. نوع محصولات مو:

نوع محصولاتی که استفاده می‌کنید می‌تواند بر میزان چربی موها تأثیر بگذارد. روغن طبیعی سبوم که بر روی پوست سر قرار دارد، با آب شسته نمی‌شود. اما شامپوها حاوی مواد خاصی هستند که این روغن را تجزیه می‌کنند. برخی افراد از شامپو استفاده نمی‌کنند و فقط از نرم‌کننده یا ماسک مو استفاده می‌کنند که ممکن است باعث بماندن چربی روی ساقه مو و پوست سر شود.

۴. عدم استفاده از شامپوهای مخصوص موهای چرب:

استفاده از شامپوهای نامناسب برای نوع مو می‌تواند باعث چربی موها شود. شامپوهای مخصوص موهای چرب می‌توانند چربی را تمیز کنند و به مدت طولانی‌تری احساس تمیزی روی موها ایجاد کنند. بهتر است از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنید و برندهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدامیک برای موهای شما بهتر کار می‌کند.

دلایل اصلی چرب شدن موها عبارتند از:

1. تعداد زیاد شستشوی موها:

شستشوی موها بیش از حد می‌تواند یکی از دلایل اصلی چرب شدن آنها باشد. وقتی موها به طور مکرر و بدون فاصله کافی شسته می‌شوند، پوست سر به سیگنال تولید بیش از حد چربی ترغیب می‌شود تا موها را محافظت کند. این باعث تجمع چربی روی پوست سر می‌شود.

2. جنس مو:

موهای صاف معمولاً بیشتر مستعد چربی هستند. چرا که بدون موجی بودن، چربی به راحتی روی ساقه مو لغزش پیدا می‌کند و نمایان می‌شود. افرادی که موهای صاف دارند و آنها را باز می‌گذرانند، چربی بیشتری روی موها تجمع می‌یابد.

3. نوع محصولات مو:

نوع محصولاتی که استفاده می‌کنید می‌تواند بر میزان چربی موها تأثیر بگذارد. روغن طبیعی سبوم که بر روی پوست سر قرار دارد، با آب شسته نمی‌شود. اما شامپوها حاوی مواد خاصی هستند که این روغن را تجزیه می‌کنند. برخی افراد از شامپو استفاده نمی‌کنند و فقط از نرم‌کننده یا ماسک مو استفاده می‌کنند که ممکن است باعث بماندن چربی روی ساقه مو و پوست سر شود.

4. عوامل دیگر:

- اختلالات هورمونی:

تغییرات در سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث تحریک فولیکول‌های مو شود و تولید بیش از حد چربی را ایجاد کند. این تغییرات ممکن است به دلیل استرس عاطفی، کمبود خواب، دوره قاعدگی، یائسگی یا بارداری رخ دهد.

- هوای آلوده:

هوای کثیف می‌تواند باعث تجمع گردوغبار و کثیفی روی موها و منافذ پوست سر شود و باعث چرب شدن موها شود.

- رژیم غذایی:

برخی مواد غذایی مانند شکر و لبنیات می‌توانند باعث افزایش چربی پوست سر و آکنه شوند.

- بیماری‌های پوستی:

برخی بیماری‌های پوستی درمان‌نشده می‌توانند باعث تجمع سلول‌های مرده روی منافذ پوست سر شده و باعث چرب شدن موها می‌شوند.

راهکارهای درمان موی چرب به شرح زیر می‌باشد:

1. افزایش تعداد شستشوهای مو:

اولین روشی که بسیاری به آن روی می‌آورند، افزایش شستشوی موهاست. بر اساس مؤسسه پوست آمریکا، افرادی که موهای بسیار چرب دارند، نیاز به شستشوی موها بیش از یک بار در روز دارند. استفاده از شامپو مناسب به حذف چربی اضافه موها و بقایای زاید پوست سر کمک می‌کند. اما توجه داشته باشید که شستشوی زیاد خود یکی از دلایل اصلی چرب شدن موهاست.

2. کاهش تعداد شستشوهای مو:

گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که کاهش تعداد شستشوی مو موجب چرب شدن آنها خواهد شد، اما در برخی موارد، کمتر شستشو کردن موها می‌تواند به کنترل چربی موها کمک کند. شستشوی بیش از حد می‌تواند روغن طبیعی موها را از بین ببرد که به تولید بیشتر روغن جهت جبران خشکی مو منجر می‌شود.

3. شستشوی مناسب:

شستشوی نادرست موها می‌تواند منجر به پوست چرب و موهای آسیب‌دیده شود. برای شستشوی درست، مقدار کمی از شامپو را به آرامی به ریشه و پوست سر بمالید و از استفاده از ناخن‌ها یا سایش‌های غیر‌ضروری بر روی تارهای مو اجتناب کنید. مالش‌های تهاجمی و خشن ممکن است باعث تحریک پوست سر و افزایش تولید روغن شود. به جای طول مو، تمرکز خود را بر ریشه مو و پوست سر قرار دهید. از مستقیم شامپو زدن و مالش انتهای مو اجتناب کنید و به جای آن، بگذارید شامپو از ریشه مو به انتهای مو جریان پیدا کند.

محققان پیشنهاد می‌دهند که تکرار شستشوی مو ضروری نیست و می‌تواند به صرفه مالی نیز باشد. حتماً یک تا دو دقیقه اضافی وقت بگذارید تا مطمئن شوید که تمام شامپو و نرم‌کننده را از روی موها شسته‌اید. زیرا این کار می‌تواند به ظاهر موها تأثیر زیادی داشته باشد و ازبین‌رفتن مواد باقی‌مانده که ظاهری کثیف و چسبنده به موها می‌دهد، جلوگیری کند.

۴. استفاده محدود از نرم‌کننده مو

استفاده از نرم‌کننده مو ممکن است باعث ایجاد چربی زیاد در موها شود و به تجمع چربی در پوست سر انجام شود؛ بنابراین، نرم‌کننده را فقط به انتهای موها بزنید و از اطمینان حاصل شوید که به خوبی شسته شوند.

موهای صاف به دلیل عدم وجود موج، بیشتر به چربی موضعی دچار می‌شوند؛ بنابراین، بهتر است کمتر موهای خود را صاف کنید.

۵. حفظ طبیعی بودن موها

استفاده از اتوهای مو و سشوار باعث صاف و براق شدن موها می‌شود، اما سرعت چرب شدن موها را افزایش می‌دهد. به موها اجازه دهید به طور طبیعی با هوا خشک شوند و بعد از شستشو از طریق لطافت حوله آب موها را بگیرید تا از آسیب‌های ناشی از گرما جلوگیری کنید.

۶. استفاده از محصولات موی مناسب

تحقیقات زیادی برای تولید محصولات مراقبت از مو انجام شده است. اگر شامپوی مورد استفاده شما به کنترل چربی موها کمک نمی‌کند، می‌توانید شامپو با مواد شوینده قوی‌تری را امتحان کنید که موجب زدودن چربی‌ها و بهبود ظاهر موها شود. در صورت انجام فعالیت‌های ورزشی با تعرق زیاد یا نیاز به شستشوی روزانه، استفاده از شامپوی بچه به دلیل کم بودن اثرات تحریکی و مناسب بودن جهت استفاده مکرر در روز، گزینه مناسبی خواهد بود.

۷. تمیز کردن شانه و برس

هرگز شانه کثیف را به موهای تمیز و شسته شده خود زده نکنید؛ زیرا شانه کثیف حاوی مواد زائد، روغن و گرد و غبار است که موجب کثیف شدن سریع مو پس از شستشو می‌شود. وسایل مورد استفاده در مراقبت از مو را با شامپو یا صابون بشویید. همچنین موهای ریخته و کنده شده را بعد از هر بار شانه زدن از شانه جدا کنید تا از چربی و کثیف شدن شانه جلوگیری کنید.

۸. استفاده از آلوئه ورا برای شستشوی عمقی

از روش استفاده از ژل آلوئه ورا برای شستشوی مو به منظور حذف روغن اضافی، ترکیب شد و نرم و صاف شدن پوست سر و موهای شما مطمئن شوید. این روش خانگی می‌تواند به حفظ تعادل روغنی موها کمک کند و با استفاده مکرر موجب سالمتی و شادابی موها شود.

۹. استفاده از محصولات بدون سیلیکون

بسیاری از محصولات شامپو، نرم‌کننده، کرم و محصولات حالت‌دهنده مو از سیلیکون استفاده می‌کنند تا موها را صاف و درخشان نشان دهند. اما سیلیکون ممکن است موها را چرب و سنگین کند و همچنین از ورود رطوبت به موها جلوگیری کند. به جای آن، از محصولاتی که موجب تقویت ریشه مو می‌شوند استفاده کنید.

۱۰. برخورد ملایم با موها

در زمان شستشو، شانه‌زدن یا ماساژ سر، حتماً با ملایمی به موهای خود رفتار کنید تا از تحریک پوست سر و افزایش تولید چربی جلوگیری شود.

۱۱. اجتناب از بازی با موها

بازی کردن، مالش یا فشار زیاد روی موها ممکن است باعث تحریک غدد چربی شود و منجر به افزایش تولید چربی شود.

۱۲. عدم استفاده از مرطوب‌کننده‌های مو

افراد با موهای چرب نیازی به محصولات مرطوب‌کننده مو ندارند؛ زیرا این مواد می‌توانند تعادل چربی مو را به هم بزنند و باعث سنگینی سر شوند.

۱۳. استفاده از روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل می‌تواند تولید چربی را در پوست سر کاهش دهد.

۱۴. شستشو با سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب می‌تواند محصولات زائد پوست سر را حذف کرده و تولید چربی را کاهش دهد. به علاوه، pH موها را تنظیم کرده و آن‌ها را نرم و براق می‌کند.

روش استفاده از سرکه سیب برای درمان موهای چرب:

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید.

موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید و سپس این محلول را روی موها بریزید.

چند دقیقه منتظر بمانید و سپس با آب سرد شستشو دهید.

این درمان را هفته‌ای ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

۱۵. استفاده از شامپو حاوی روغن درخت چای

تحقیقات نشان داده‌اند که روغن درخت چای دارای ترکیبات ضد باکتری است که می‌تواند بهبود شوره سر، کاهش خارش و کنترل چربی موها را تسهیل کند. بسیاری از محصولات شامپو امروزی از این عصاره استفاده می‌کنند. بنابراین، بهتر است در انتخاب شامپو، نوعی که حاوی روغن درخت چای است را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید روغن درخت چای را به صورت جداگانه خریداری کرده و چند قطره آن را به شامپو خود اضافه کنید.

۱۶. شستشوی مو پس از فعالیت‌های پرتعرق

تعریق می‌تواند باعث پخش شدن چربی و ایجاد ظاهر ناخوشایند در موها شود. بنابراین، بهتر است بلافاصله پس از هر فعالیت پرتعرق، موهای خود را شستشو دهید.

۱۷. شستشوی مو بعد از استفاده از هر نوع کلاه

استفاده از هر نوع کلاه مثل کلاه‌های ورزشی، کاسکت، روسری یا سربند می‌تواند باعث پخش شدن چربی و برهم آمدن موها شود. بنابراین، پس از استفاده از این وسایل، بهتر است موهای خود را شستشو دهید تا این عوارض را به حداقل برسانید.

۱۸. مدل‌های مو

بستن موها به عقب موجب افزایش سریع چربی مو و ظاهری روغنی می‌شود. بنابراین، بهتر است موهای خود را باز بگذارید یا در نزدیکی زمان شستشو آن‌ها را بسته کنید. استفاده از دم اسبی مو ممکن است در ابتدا جذب چربی و کثیفی را به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از این مشکل، موهای خود را بالای سرتان نبندید و به آن‌ها اجازه دهید آزاد باشند.

۱۹. استفاده از چای سبز

استفاده از چای سبز حتی برای موها نیز مفید است. استفاده از عصاره چای سبز می‌تواند به کاهش تولید چربی و تغذیه پوست کمک کند. می‌توانید از شامپو حاوی عصاره چای سبز استفاده کنید یا عصاره آن را به صورت موضعی روی پوست سر استفاده کنید.

۲۰. استفاده از عسل

ماسک عسل به دلیل ویژگی‌های ضد باکتری و ضد قارچی که دارد، می‌تواند به تسکین پوست سر و کنترل شوره کمک کند. ترکیبی از عسل و آب به نسبت ۹۰:۱۰ می‌تواند در کاهش علایم درماتیت سبوره مانند خارش، قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و افزایش چربی موها موثر باشد.

۲۱. استفاده از چای سیاه

چای سیاه حاوی اسید تانیک است که می‌تواند با سفت کردن حفره‌های پوست، میزان چربی سر را کاهش دهد.

روش استفاده از چای سیاه برای درمان موهای چرب:

- یک قاشق چایخوری از برگ چای سیاه را به یک فنجان آب اضافه کنید.

- محلول را حدود ۱۰ دقیقه جوش بیاورید و سپس به دمای اتاق خنک کنید.

- این محلول را روی موهای سر خود بریزید و ماساژ دهید.

- بعد از چند دقیقه، موها را با آب گرم بشویید.

چه راه‌هایی برای کنترل چربی موهای سر وجود دارد؟

برخی تغییرات در عادات زندگی می‌توانند به کنترل چربی موهای سر کمک کنند:

- استفاده از شامپو بچه که برای پوست حساس نوزادان مناسب است. این شامپوها پوست سر را برای تولید روغن کمتر تحریک می‌کنند.

- کمتر شستن موها؛ اگر موهای خود را روزانه شستشو می‌دهید، فاصله‌های زمانی بین شستشوها را افزایش دهید.

- کمتر شانه زدن؛ شانه زدن می‌تواند باعث پخش چربی و عرق شود. سعی کنید موها را کمتر شانه زده و با دقت ماساژ دهید.

- روبالشی منظم؛ حداقل هفته‌ای یک‌بار روبالشی خود را بشویید تا از تجمع چربی جلوگیری کنید.

آیا روشی برای کنترل چربی موها بدون شستشو وجود دارد؟

می‌توانید از روش‌های زیر برای کنترل چربی موها بدون نیاز به شستشو استفاده کنید:

- استفاده از شامپو خشک؛ این نوع شامپو از ریشه مو روغن را جذب کرده و به مو حالت خشک و مات می‌دهد.

- استفاده از نشاسته ذرت یا پودر بچه؛ این مواد همان کار شامپو خشک را انجام می‌دهند و طبیعی‌تر هستند.

- استفاده از ورق‌های جاذب روغن؛ این ورق‌ها برای جذب چربی اضافی پوست استفاده می‌شوند و می‌توانند اثرات ناخوشایند چربی را به حداقل برسانند.

تأثیر روش‌های تراپی برای درمان موهای چرب

اکنون روش‌های مختلفی برای تقویت و درمان موها و جلوگیری از ریزش آنها وجود دارد. سه روش متداول برای درمان موهای چرب عبارتند از:

روغن‌های تراپی برای موهای چرب چیست؟

این روش یک روش طبیعی است که از روغن‌های طبیعی برای مراقبت از موها استفاده می‌شود. افرادی که از روش‌های شیمیایی مثل مزوتراپی مو یا پی‌آر‌پی استقبال نمی‌کنند، می‌توانند با استفاده از روش تراپی روغنی، سلامتی موهای خود را بهبود بخشند. در این روش، از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن جوجوبا استفاده می‌شود. استفاده از این روغن‌ها قبل از شستشوی مو، تاثیر مواد شوینده را کاهش می‌دهد و کنترل چربی موها را بهبود می‌بخشد.

فیلر مو برای کنترل چربی مو

از جمله روش‌هایی که برای کنترل چربی مو و جلوگیری از ریزش موها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از فیلر مو است. فیلر مو حاوی مواد فعال و پپتیدهایی است که رشد موها و کنترل چربی را تسهیل می‌کنند. فیلر مو به طور مرحله‌ای تزریق می‌شود تا با استفاده از کمپلکس‌های فعال، ریزش موها را کاهش دهد.

مزوتراپی برای موهای چرب

در مزوتراپی، مواد مغذی به طور مستقیم به فولیکول‌های مو وارد می‌شوند. امروزه این روش به عنوان یکی از درمان‌های اصلی برای ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر رشد مجدد موها، مزوتراپی به جوان‌سازی پوست سر هم کمک می‌کند. به همین دلیل بعد از این درمان، معمولا مشاهده کاهش چربی پوست سر اتفاق می‌افتد. این روش به کاهش ریزش موها تا ۵۴ درصد کمک می‌کند.

تقویت مو در طب سنتی برای موهای چرب

در طب سنتی، برای کاهش چربی اضافی پوست سر، پیشنهاد می‌شود موها را با سرکه سیب شستشو دهید. آبکشی موها با سرکه سیب باعث حذف چربی اضافی و پاکسازی پوست سر می‌شود. سرکه سیب ترشح غدد چربی را افزایش نمی‌دهد و دارای خواص ضدباکتری و ضدقارچ طبیعی است که به درمان شوره سر کمک می‌کند. همچنین، شستشوی موها با آب ولرم یا خنک، به شفاف‌سازی موها و حفظ سلامت آنها کمک می‌کند.

برای موهای چرب، محصولات طبیعی و موادی که می‌توانند به طور خاص برای کنترل چربی مو مفید باشند، عبارتند از:

1. روغن نارگیل:

استفاده از روغن نارگیل می‌تواند به کاهش چربی پوست سر کمک کند. روغن نارگیل خواص ضد‌باکتری و ضد التهابی دارد و به طور طبیعی چربی موها را کاهش می‌دهد.

2. روغن درخت چای:

شامپو یا محصولات حاوی روغن درخت چای می‌توانند چربی موها را کاهش داده و به کنترل شوره سر کمک کنند. این روغن دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است.

3. روغن فندق:

روغن فندق به تنظیم تولید چربی موها کمک می‌کند. این روغن دارای ویتامین E است که به تغذیه و سلامت موها کمک می‌کند و همچنین خواص ضد التهابی دارد.

4. چای سبز:

مصرف داخلی یا استفاده موضعی از چای سبز می‌تواند به کاهش تولید چربی پوست سر کمک کند و موها را تغذیه کند.

علاوه بر این محصولات طبیعی، محصولات آماده‌ی بازار هم برای موهای چرب موجودند که می‌توان از آنها استفاده کرد. این محصولات معمولاً شامپوها، کاندیشنرها، و ماسک‌های مخصوص موهای چرب هستند که به کنترل تولید چربی و حفظ سلامت موها کمک می‌کنند. بهتر است برای انتخاب محصولات، به ویژگی‌ها و نیازهای خاص موهای خود توجه کنید تا بهترین محصول برای موی چرب خود را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار