گوناگون

ناکامی سوخو ۳۵ در کسب برتری هوایی در اوکراین

ناکامی سوخو 35 در کسب برتری هوایی در اوکراین

سوخو 35 فلانکر نمونه پیشرفته سوخو 27 است که به عنوان یک جنگنده چندمنظوره برتر با قابلیت تسلط هوایی و حملات زمینی دقیق طراحی شده است. با این حال، عملکرد آن در درگیری های کنونی در اوکراین انتظارات را برآورده نکرده است.

به گزارش «پارسینه»، سوخو 35 علیرغم افزایش قدرت مانور، سیستم رادار بهبود یافته و موتور قدرتمند، برای حفظ برتری هوایی روسیه در اوکراین به زحمت افتاده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که چندین فروند سوخو 35 سرنگون شده اند، از جمله یک حادثه قابل تامل در سواحل سواستوپل.

این موضوع به خسارات قابل توجهی برای نیروی هوایی روسیه منجر شده و نشان دهنده چالش‌های موجود در عملیات نظامی آن علیه اوکراین است.

سوخو 35 فلنکر برای خدمت به عنوان یک  جنگنده چندمنظوره پیشرفته طراحی شده بود تا بتواند برتری هوایی ایجاد کند و حملات زمینی دقیق را انجام دهد. با این حال، در آسمان اوکراین برای زنده ماندن تلاش می کند.

ناکامی روسیه در ایجاد برتری هوایی

حمله روسیه به اوکراین که بیش از دو سال به طول انجامیده است، ماشین نظامی روسیه را در بوته آزمایش قرار داد. واقعیت این است که این حمله، آن طور که برای نیروهای روسی برنامه ریزی شده یا انتظار می رفت پیش نرفت. قرار بود روسیه بتواند دستاوردهای زمینی قابل توجهی داشته باشد و حریم هوایی منطقه جنگی را ایمن کندد، اما ر حالی که جنگ وارد سومین سال خود می شود، هیچ یک از این اهداف محقق نشده اند.

ناتوانی روسیه در به دست گرفتن حریم هوایی اوکراین یکی از عواملی است که به جنگ فرسایشی و راکد و نبرد تن به تن منجر شده است و هر دو طرف تلفات زیادی متحمل شده اند. روسیه به ویژه از نظر تانک ها، نیروی پیاده و هواپیماهای خود متحمل خسارات سنگینی شده است. یکی از هواپیماهایی که روسیه در عرصه آسمان در برابر اوکراینی‌های مزاحم با آن به مشکل خورده است، سوخو 35 است.

جنگنده ای برگرفته از سوخو 27

سوخو 35 که از نسل 4++ جنگنده ها است و زمزمه های پیوستن آن به نیروی هوایی ایران هم شنیده می شود، از سوخو 27 مشتق شده است. با این حال، ظاهر سوخو 35 را به لطف استفاده از کاناردهایی که جلوی بال‌ها و روی بدنه قرار گرفته اند، می توان از نمونه پیشین تشخیص داد. کاناردهای سوخو 35، به علاوه یک بال تغییر شکل داده شده در لبه جلو، امکان تغییر جهت جریان هوا را فراهم می کند و به این ترتیب مشکل ضربه زدن  سوخو 27 هنگام پرواز در زوایای تند را حل کرده است.

سوخو 35 با سطوح پروازی به روز شده، قادر است تا 10جی یا 10 برابر نیروی گرانش را تحمل کند. همچنین، سطوح پروازی سوخو 35، همراه با یک سیستم پیشرفته fly-by-wire، به این جنگنده اجازه می دهد تا قدرت مانور بیشتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد.

به روز رسانی های اضافی شامل یک سیستم جدید کنترل تسلیحات است که دارای یک رادار آرایه فازی با ردیابی پالس داپلر، معروف به N011 Bars است. میله‌های جدید N011 به  سوخو 35 اجازه می‌دهد تا اهداف زیر افق را ردیابی کند که این امر توانایی سوخو 35 را برای تعامل با اهداف زمینی افزایش می‌دهد. در واقع، «اِن 011» نسبت به رادار N001 Myech موجود در سوخو 27 به شکل قابل توجهی بهبود یافته است. در حالی که «ان 001» تنها قادر به ردیابی ده هدف و شلیک دو موشک به طور همزمان بود، «ان 011» می تواند همزمان پانزده هدف را دنبال کند و شش موشک را شلیک کند.

سوخو 35 با دو موتور توربوفن سترن 41 (Saturn Al-41F1S) که هر کدام 30900 پوند نیروی رانش را ارائه می دهند  (با پس سوز فعال)، می تواند به حداکثر سرعت 2.25 ماخ برسد.

چالش سوخو 35 در آسمان اوکراین

در حالی که سوخو 35 دارای مجموعه ای چشمگیر از ویژگی های فناورانه است، در طول جنگ روسیه و اوکراین برای بقا تلاش کرده است. در چند ماه گذشته چندین فروند سوخو 35 سرنگون شده اند که یکی از آنها در سواحل سواستوپل کریمه بوده است.

گاردین درباره این حادثه نوشت: «تصاویر آنلاین نشان می‌دهد که یک جت آتش گرفته، به شکل مارپیچ به سمت دریا رفته و منفجر شده است. میخائیل رازوشایف، فرماندار منصوب روسیه در منطقه اشغالی، روز پنجشنبه گفت که خلبان از هواپیما ایجکت کرد و توسط امدادگران نجات یافت، اما جزئیاتی در مورد علت سقوط این هواپیما در دست نیست.»

در حالی که ممکن است علت دقیق  حادثه سواستوپل  مشخص نباشد، نمی توان آن را منحصر به فرد دانست. تنها در ماه فوریه، نیروهای اوکراینی سیزده هواپیمای روسی را سرنگون کردند که دو فروند از آنها  سوخو 35 بودند. فوربس  گزارش داد: «نیروی هوایی روسیه 95 فروند جت از فوریه 2022 از دست داده است.  این یعنی چهار حادثه در ماه.»

 

منبع: حرف مرد

ارسال نظر

  • J

    اینکه بعد از انقلاب دولتمردان و سیاستمداران ما نتوانسته اند ناوگان هوایی را در بعد نظامی به روز کنند یک ناکامی بزرگ و قابل تامل و نیازمند بررسی عمیق است

    • مهران۱۴۹۰

      سوال اصلی اینه می شد و نکردند و یا اینکه شدت تحریم های همه جانبه مانع بازسازی ناوگان هوایی شد ،ضمنا ثابت شد سرمایه گذاری روی صنعت پهباد تصمیم زیرکانه و خردمندانه ای بود که بهترین جایگزین در دسترس بود

  • تقی برادر نقی

    کوه از کاه ساختن یعنی این هر روز ب شکلی ازش تعریف می‌شود

  • رسول

    یکی از دلایلی که می تونه یه هواپیما یا یه ماشین یا یه موتور سیکلت یا حتا یه دوچرخه رو به بهترین حالت ممکن هدایت کرد یا روند اینه که از انجام اون کار نترسی حتا به قیمت جان (نظرم گفتم)

  • صادق سمنانی

    سوخو ۳۵ فقط در نمونه های اولیه محدود کانارد داشت ، و با تغییرات بعدی در آیرودینامیک کاناردها برداشته شدند.
    تقریباً در تمامی نسخه های موجود کاناردی وجود نداره.

  • خسروپرویز

    تا قبل از اینکه سوخو ۳۵ سروکله اش در ایران پیدا بشه میگفتین ایران قصد خرید داره اما روسیه بخاطر اسراییل این هواپیما را که از اف ۳۵ بمراتب بهترست به ایران نمی فروشد و چه قلم فرسایی های در مدح این هواپیما نسل پنجم میکردید، اما حالا که متوجه شدین که 22 فروند سوخو 35 به ایران تحویل داده شده ، دیگه شد هواپیمای ضعیف و در رده سوخو27 و نسل چهار، و انتظارات روسیه را در آسمان اوکراین نتوانسته برآورده کنه، روسیه در جنگ اوکراین من نشنیدم از سوخو35 استفاده کرده باشه،حالا هم که خبر از سقوطش را میدهید، نمیدانم شما دنبال چی هستید روسیه را بخاطر جنگ میکوبید هواپیماشو بخاطر اینکه داده به ایران پر از ایراد میدانید، دقیقا گفتارتان شبیه غرب زده های غرب گدا هست خجالت بکشید و از دورویی و فرافکنی دست بردارید

    • رضا

      داداش اینطور که شما از سوخو ۳۵ تعریف کردی خود روسیه و مدیر عامل کارخونه تعریف نکرده اصلا قیاس یه نسل ۵ با نسل ۴ اشتباهه حالا تو ۱۰ تا پلاس بزار پشت اون ۴ فقط یه مطلب چرا برای صف خرید آف ۳۵ کشورها اینطور تو صف هستن و حتی حاضرن تا چند سال منتظر تحویل بشن و همچنین آمریکا برای حفظ برتری اسراییل علارغم قولی که به امارات برای برقراری رابطه داد تحویلش نداد همین ترکیه همچنان داره براش له له میزنه باید واقع بین بود و قبول کرد صنعت هوایی آمریکا سالها از روسیه جلوتره نگو غرب گرا هستم که خیلی خز شده این قضیه

    • احمد

      سوخو 35 از اف 35 بهتره اونم ب مراتتتببببب؟ ؟!! فکرکنم بهتره تو سايپا یا ایرانخودرو استخدام بشی 👀👀👀

  • حسین شرافتی

    به نظرمیرسدکه ایران بابومی سازی اکثرتسلیحات مورداستفاده حودش نیازی به خریدهواپیمایی که درجنگ اوکراین بادوسقوطدرماه طی دوسال از۲۰۲۲تا۲۰۲۴بیشترین تلفات راداشته رانداردضمن اینکه ایران زرادخانه ای ازانواع پهبادوموشکهارو داره که تمام دنیاکاربردموفق اون رودر عملیات وعده صادق به چشم خودش دید

  • حسین

    فقط بلدین گزارش یک طرفه بدین روسیه داره با کل اروپا و آمریکا و کانادا و استرالیا و تعدادی از کشورهای آسیایی میجنگه اگه تنها اوکراین بود یه ماهه شخمش زده بود

  • مجید

    هواپیماها بایدازپتریوت واس۳۰۰و۴۰۰دوربماننداگرهواپیماهای غربی بودند چه بساوضع بدتربود.اینهادرنبردهوایی سرنگون نشدند.

  • همشهری

    تا قبل از آزمایش این جنگنده در جنگ اوکراین روسیه حاضر نبود آنرا ذر اختیار ایران قار دهد حالا که معلوم شده همچین مالی هم نیست به فکر افتاده ردشون کنه برن و کی بهتر از ایران! کجا این اسباب بازی ها به پای جنگنده های آمریکائی میرسن

  • حسینعلی

    تازه ایران مخواهد این هواپیمای بنجل روسی بخرد

  • بهرام

    نمیدانم چرا روسیه اوکراین رو نابود نمیکند انگار موش میدواند

  • جعفر

    سوخو هرنوعش باشه فقط آهن پاره ای بیش نیست. چون تمام قطعات حساس فقط درانحصار آمریکا بوده واگر حتی یک قطعه ازآن راندهد. سوخو باید. دو انداخته شود

    • رضا هستم

      سلام هموطنان عزیزم، این چه حرفی هست که میزنید،اصلا قصد توهین به شمارو ندارم،ولی سخو آهن پاره نیست!!!دلیل دارم برای شما بزرگوار!اگه آهن پاره بود،آمریکایها و اسرائیل غاصب و اروپا برای اینکه ممکن‌ بود به ایران داده بشه اینقدر لابی و تلاش نمیکردن،که این جنگنده به ایران داده نشه،و هواپیماهای استفاده شده در اوکراین سوخو ۳۵ نیستند،فقط از سوخو ۳۵ در کل عملیات روسیه عليه اوکراین ۲ بار استفاده شده،که کاملآ با موفقیت عملیات رو اجرا کردن،اینها هم که سکوت کردن سوخو ۳۵ نبودن ،و نیروهای انگلیسی و آمریکایی مستقر در اوکراین،با تجهیزات خودشون که روسیه خبر نداشت در اون مناطق مستقر هستند به چند هواپیما ضربه زدند،البته نه سوخو ۳۵ و سوخو ۳۰ و سوخو ۲۷//هواپیماهای میگ رده پایین بوده اند،تنها رده بالایی که زدند،میگ ۲۹ بوده که در حال شناسی بوده در ارتفاع پایین، ۳ فروند،همین و بس///اینها جو دادن و عملیات روانی غربگراهای بی وطن و پست هست،

      • دوست رضا

        دمت گرم رضا گل گفتی

      • احمد

        تو اول تربیت یادبگیر بعد حرف مفت بزن

  • محمد

    بستگی داره همین هواپیما دست نیروی چه کشوری باشه.

  • محمد

    سوخو ۳۵ بخاطر پهنای بالهایش و اضافه وزن قدرت و توانایی مانور دهیش در مقابل موشک‌های که به سمتش شلیک می‌شود پایین است

  • رسول

    علتش مال رادارش است ارایه فازی غیر فعال است تو جنگ الکترونیک به. اف ۱۸ سوپر هورنت وهواپیمایی فرانسه که برد رادارشان کمتر است میبازد باید رادارش به ارایه فازی فعال تبدیل شود مثل میگ ۳۵ آن حنگنده که در کریمه سقوط کرد خود روسیه به اشتباه زدش شیر تو شیر شده ارتش روسیه خخ…….

  • مهدی

    من طرفدار روسیه نیستم ولی نویسنده باید توجه کنه که روسیه نه با اوکراین که با کل جهان غرب داره میجنگه که تسلیحات فراوانی داره بخصوص سامانه های پدافندی سطح بالا

  • یعقوب

    سلام. زمانی که ماخودمان مدعی هستیم به‌وسیله رادارباور۳۷۳هواپیمای اف۳۵ رامیتوانیم بزنیم پس گفتن اینحرفها به خاطردلسوزی به کشورنیست لطفا به شعورمردم توهین نکنیدبرای رسیدن به قدرت چقدراین اصلاح طلبان مانورمیدن

  • شکوهی

    کارایی اف ۳۵ برید بخونید تا ببینید هواپیمای مدرن یعنی چی

  • ایرانی

    همون هواپیمایی هستش که ایران چند ساله به روسیه التماس می‌کنه که بهش بدن .....

  • فراز

    از وقتی دنیا فهمیده ایران میخواد از این جنگنده خریداری کنه همه ریختن که این بد فلانه و....مطمئنا هواپیمای خوبی ه سما دست پاتون گم کردید.

  • حسن

    زمانی شما قادر به قضاوت این مسئله هستید که در همان زمان شاهد حضور و موفقیت هواپیمای غربی در آن میدان رزم باشید!! پس برای مسابقه تک نفره مدال برنزت رو هدر نکن!

  • علی

    دوساله قراره سوخو35 به ما بدن اینقدر تعریف وتمجدید کردین کلا شبها خواب سوخو 35 می بینیم

  • امید

    پس‌چی‌شد،‌ شما‌که‌‌از‌ روسیه‌تعریف‌میکردیت،،‌ اگه‌اف‌16‌بیاد‌ باید‌سوراخ‌موش‌بخرند...

  • صمد

    مرگ بر روسیه ضده خدا. مرگ بر روسیه کمونیست. مرگ بر دیکتاتور پوتین.

  • واحد حقگو

    سلام برابر عبرت تاریخ تاکنون متجاوز پیروز نشده است اما هر بار شانس خود را امتحان می کنند.

    • مسلم

      مرگ بر نتانی یابو مرگ بر مکرون مرگ بر بایدن و لعنت بر همپاله هاشون از صهیونیزم ،امپریالیسم، فراماسون، وهابی مرتجع

  • سجاد

    ایرانم دلش خوش کرده به سوخو ۳۵ که دیگه دورانش تموم شده

  • خر

    مشکل سوخو۳۵.این است که خیلی پهنه.خصوصاقسمت عقبش

  • ایران

    این گوری که سرش گریه می کنید هیچ مرده ای توش نیست!

  • مهدی

    روسیه از سوخو۳۵ استفاده نکرده در عوضش اف ۳۵ مورد هدف قرار گرفته

  • حسن

    عجب تا دیدن سوخو۳۵داره وارد ایران میشه سوخو۳۵با ناکامی روبرو شد با درست بخاطر تورم جاهائی باهاتون همراهی میکنیم ولی دیگه به شعور مخاطباتون توهین نکنید اگه اجازشو دارید و بودجه‌ای که به این منظور میگیرید قطع نمیشه

  • حجت

    سوخو ۳۵ به ما بفروشن،ما میخریم حتی اگه از حلب درست شده باشه،اون خلبانی که اونو به پرواز درمیاره کی باشه،خلبانای کشورمون تو هشت سال نشون دادن که چکار میتونن بکنن،ما با هواپیمای بدون سرنشین که غربیها میگفتن موتورش ازلباس شویی وغیره درست شده ومسخرش میکردن،حالا براداشتنش التماس میکنن،واز ترسش تمام کشوراجمع شدن تحریمش کنن،

  • شاپور

    با سلام‌
    شاید به مزاج خیلی ها این حرف سازگار نباشه، اما روسها صاحب تکنولوژی نیستن، یکی از اهداف آمریکا از شروع جنگ اوکراین این بود که به دنیا بفهماند تجهیزات روسی قابل اعتماد نیستن و با همین کار باعث شد خیلی از مشتری های روسی تغییر عقیده دهند و به دنبال خرید تجهیزات غربی باشند، روسها روی کاغذ ببر و پلنگ هستن اما در عمل واقعا اینطوری نیست،
    نمونه بارزش جنگ ایران و عراق: تمام تجهیزات دفاعی این از نوع غربی بودن و در عمل اثبات شد که کارایی و تکنولوژی تجهیزات غربی به مراتب بالاتر است.

  • مهران۱۴۹۰

    اوکراین نام میدان نزاع است در حقیقت تقابل سوخوی ۳۵ با کل پدافند ناتو است ،تاو فنی با پهبادهای ارزان قیمت و موشک می شود زیرساخت های حیاتی دشمن را نابود کرد استفاده از سوخوی ۳۵ در شرایط نابرابر بین یک کشور و کل کشورهای ناتو غیر ضروری است

  • ناشناش

    روسیه یا ببر کاغذی همون کشوری که بعضی ها علاقه شدید بهش دارند و سینه چاک هستند

  • جبار

    سوخو۳۵ سوپر فلانکر برای ما که تحریم هستیم مناسیترین گزینه هست وگرنه قطعا جنگنده رافائل فراسنوی یا گریپن سوئدی یا اف ۱۸ سوپرهرنت یا اف ۱۵ ae گزینه های بسیار خوبی بودند. این جنگنده برد عملیاتی چشمگیر قابلیت هوابه هوا و بمب افکن و قابلیت تطبیق و بهروزرسانی در کشور ما رو داره .اگر واقع بینانه و به دور از هیجان ببینیم و نخواییم با جنگنده اف ۳۵ (پر از ایراد و به شدت گران به ادعای خود رسانه های غربی که حتی دو فروند گم شدند و بارها خلبانان ایجکت و چند مورد فوت شدند بارها کل ناوگان به دلیل ضعف رسانه ای و نرم افزاری خوابید ) به شدت پرکاربرد خواهد بود انشالله جنگی رخ نخواهد داد ولی اگر مشکلی پیش بیاد قابلیتهای فوق تصوری توسط خلبانان ما به نمایش خواهد درآمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار