گوناگون

چه آینده ای برای بازار خودرو در راه است؟

چه آینده ای برای بازار خودرو در راه است؟

پارسینه: هنوز از یادها نرفته است که همزمان با آزاد سازی قیمت‌ها در بهمن ماه سال گذشته و متعاقب آن افزایش قیمت ...

پارسینه-گروه اقتصادی: هنوز از یادها نرفته است که همزمان با آزاد سازی قیمت‌ها در بهمن ماه سال گذشته و متعاقب آن افزایش قیمت بی‌سابقه برخی از خودروها، تیراژ تولید بنا به تعهد خودروسازان افزایش یافت.

این در شرایطی بود که شرکت‌های سازنده خودرو پیش از افزایش قیمت‌ها با این ادله که هزینه تولید روند صعودی داشته و آنها دیگر قادر به ادامه تولید نیستند، تیراژ بالا را منوط به افزایش قیمت‌ها خوانده بودند.

هر چند شرکت‌های مذکور با پا درمیانی محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور مجبور به کاهش پانصد هزار تا يك میلیونی قیمت خودروهای تولیدی خود شدند اما ورود شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری آنها را نسبت به روند تازه شکل گرفته افزایش تولید در روزهای پایانی سال گذشته ناامید کرد.



با دستورالعملی که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروها تعیین کرد، قیمت‌ها بازهم کاهش یافت اما نه کاهش چشمگیری که منجر به رضایتمندی مشتریان خودرو شود.


اما در نهایت قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت، قیمتی توافقی بین شورای رقابت و خودروسازان بود که واکنش منفی برخی از سازمان‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و متقاضیان خودرو را دربرداشت.

حالا اما بعد از همه این کش و قوس ها هنوز وضعیت بازار خودرو آشفته است و هم متقاضیان ناراضی هستند و هم تولید کننده گان و فروشندگان!

خبرهاي رسيده از بازار خودرو حاكي از این است که بعد از ماه ها بلاتكليفي در بازار و انتظار مشتريان براي كاهش قيمت خودرو، اين بار مشترياني كه تقاضاي واقعي براي خودرو ندارند و با هدف سرمايه گذاري روي اين كالا وراد ميدان شده‌اند خودي نشان داده‌اند و همين مسئله سبب شده است قيمت ها روندي افزايشي داشته باشد .

بر اساس اين گزارش روند افزايشي قيمت خودرو در كنار تداوم روند نزولي توليد اين كالا سبب شده است چشم‌انداز مناسبي پيش‌روي اين صنعت ترسيم نشود و بسياري بر اين عقيده اند كه در صورت تداوم اين وضعيت قيمت خودرو حتي قابليت افزايش انفجاري را خواهد داشت.
از سوی دیگر؛ بر اساس اخبار رسیده برخي شركت‌هاي خودروساز با قيمت‌هايي بالاتر از قيمت‌هاي مصوب شوراي رقابت نسبت به فروش خودرو اقدام مي‌كنند .

در اين خصوص جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت گفته: در صورت تطبیق نکردن قیمت خودرو با دستورالعمل شورای رقابت مردم می‌توانند شکایت کنند.

وي همچنین در خصوص نرخ نهایی قطعات وارداتی خودرو گفته: شورای رقابت در حال بررسی قیمت قطعات وارداتی خودرو ست و به محض اینکه اطلاعات کافی از سوی خودروسازان ‌در این زمینه دریافت شود با استعلام از بانک مرکزی نرخ قطعات خودرو مشخص و اعلام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان اقدام به قیمت گذاری خودسرانه برخی از خودروها کرده اند افزود: خودروسازان ملزم به رعایت دستورالعمل بود ه اند و اگر بعد از فروردین غیر از قیمت‌های تعیین شده مردم خودرویی را دریافت کرده اند شکایت کنند.

رئیس شورای رقابت درباره زمان دقیق اعلام قیمت‌های سایر خودروها توسط این شورا افزود: از امروز این قضیه را دنبال می کنیم و طی روز‌های آینده این مسئله حل می شود و با استعلام از بانک مرکزی درباره تعیین قیمت خودروهای داخلی براساس ارز مبادله‌ای یا آزاد تصمیم‌گیری خواهد شد.

به این ترتیب هنوز بازار خودرو با روووزهای آرامش خود فاصله بسیار دارد و باید منتظر ماند و دید بعد از انتخابات چه آینده ای در انتظار بازار خودرو خواهد بود؟

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد