گوناگون

قدیمی ترین کشورهای جهان در طول تاریخ؛ نگاهی به جایگاه ایران در تمدن های باستانی+ تصاویر

قدیمی ترین کشورهای جهان در طول تاریخ؛ نگاهی به جایگاه ایران در تمدن های باستانی+ تصاویر

به نظر می رسد که مورخان هرگز درباره «قدیمی‌ترین کشور» جهان به توافق نرسند، با این وجود ما در ادامه به فهرستی از کهن ترین تمدن های باستانی جهان می پردازیم.

به گزارش پارسینه به نقل از historydefined ، تعیین قدمت یک کشور کار پیچیده ای است. مرزها و دولت‌ها اغلب تغییر می‌کنند، و ملتی با پیشینه تاریخی عمیق ممکن است در واقع کاملاً جوان باشند مانند روسیه، که در سال ۱۹۹۱ پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی ظهور کرد.برای این فهرست قدیمی ترین کشورهای جهان ، ما بر مناطقی با تاریخچه‌ای مستند از حکمرانی یا تمدن‌های بزرگ در مناطقی که تقریباً با مرزهای کشورهای امروزی مطابقت دارند، تمرکز کردیم. 

مصر

تاریخ مصر به حدود ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد می رسد، زمانی که اولین فرعون، نارمر، مصر علیا و سفلی را متحد کرد.

سواحل حاصلخیز رود نیل باعث شکوفایی تمدنی شد که به هنر، علم و حکومت کمک شایانی کرد.

با وجود تهاجمات و تغییرات متعدد در حاکمان، میراث فرهنگی مصر پایدار مانده است و آن را به یکی از قدیمی ترین تمدن های مداوم در جهان تبدیل کرده است.

چین

تمدن چین با تأسیس سلسله شیا در حدود ۲۰۷۰ قبل از میلاد آغاز شد.

در طی هزاران سال، چین شاهد ظهور و سقوط چندین سلسله بوده است که هر کدام به میراث فرهنگی و علمی غنی این کشور کمک کرده اند.

 دیوار بزرگ، ارتش سفالین و ... گواهی بر نبوغ تاریخی چین است.

China (1)

در پادشاهی میانه چین، علی رغم دوره‌های تحولات، رشته‌ای از هویت فرهنگی پیوسته را حفظ کرده است و آن را به یکی از قدیمی‌ترین ملت‌ها با تبار فرهنگی پیوسته تبدیل کرده است.

یونان

یونان، که اغلب به عنوان مهد تمدن غرب در نظر گرفته می شود، ریشه هایی دارد که به عصر برنز، حدود ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد.

تمدن میسنی و به دنبال آن دولت شهرهای یونانی کلاسیک مانند آتن و اسپارت، پایه‌های فلسفه، دموکراسی و هنرهای غربی را بنا نهاد.

Ancient_Regions_Mainland_Greece

یونان با وجود دوره‌های پیروزی و شکست، میراث فرهنگی خود را حفظ کرده و جایگاه خود را در میان قدیمی‌ترین ملت‌ها مستحکم کرده است.

ایران

تاریخ ایران که از لحاظ تاریخی به نام پارس (persia) شناخته می شود به حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با پادشاهی های ایلامی باز می گردد.

پادشاهی هخامنشی که توسط کوروش کبیر در سال ۵۵۰ پیش از میلاد تأسیس شد، یکی از برجسته ترین دوره های تاریخ ایران است که به دلیل پیچیدگی اداری و ایجاد جاده های سلطنتی شهرت دارد.

Achaemenid_Empire_500_BCE-1080x576

فرهنگ، زبان و سنت‌های ایرانی با تغییرات سلسله‌ های مختلف و تهاجم های گوناگون پابرجا بوده و هویت ایران را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان حفظ کرده است.

هندوستان

تاریخ هند به تمدن ایندوس، در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، یکی از اولین فرهنگ های جهان برمی گردد.

این شبه قاره شاهد ظهور امپراتوری های بزرگی مانند امپراتوری Maurya و Gupta بوده است که سهم قابل توجهی در ریاضیات، علم و ادبیات داشته است.

Indus_Valley_Civilization_Mature_Phase_2600-1900_BCE

دوره ودایی باعث پیدایش هندوئیسم، بودائیسم و جینیسم شد، ادیانی که عمیقاً بر سنت های معنوی جهانی تأثیر گذاشته اند. با وجود قرن‌ها حکومت استعماری و درگیری‌های داخلی، تداوم فرهنگی و تاریخی هند ناگسستنی باقی مانده است.

ژاپن

تاریخ ثبت شده ژاپن با دوره جومون در حدود ۱۴۰۰۰ سال قبل از میلاد آغاز می شود که با سفال های متمایز مشخص می شود

 ایالت یاماتو در حدود قرن سوم پس از میلاد ظهور کرد و نشان دهنده آغاز یک حکومت متمرکز تحت خانواده امپراطوری بود که ادامه دار بوده و آن را به قدیمی ترین سلطنت موروثی پیوسته در جهان تبدیل می کند.

Yamato_en-1080x993

سیاست های انزواطلبانه ژاپن و مدرنیزاسیون سریع متعاقب آن به این کشور اجازه داده است تا هویت فرهنگی منحصر به فردی را حفظ کند که سنت های باستانی را با نوآوری های معاصر ترکیب می کند.

اتیوپی

تاریخ اتیوپی اغلب با افسانه هایی مانند داستان ملکه سبا و پادشاه سلیمان در هم آمیخته است.

شواهد نشان می دهد که این منطقه از زمان های ماقبل تاریخ، مسکونی بوده است.

امپراطوری آکسومیت که در حدود قرن اول میلادی تأسیس شد، یک امپراطوری تجاری بزرگ و یکی از اولین امپراطوری هایی بود که مسیحیت را به عنوان یک دین دولتی پذیرفت.

1200px-Dmt_map

مقاومت اتیوپی در برابر استعمار، به جز یک اشغال مختصر ایتالیایی، و میراث مسیحی باستانی آن، جایگاه این سرزمین را به عنوان یکی از قدیمی ترین ملت ها نشان می دهد.

 سن مارینو

سن مارینو ادعا می‌کند که قدیمی‌ترین جمهوری جهان است که در ۳ سپتامبر ۳۰۱ پس از میلاد توسط مارینوس، سنگ‌تراش مسیحی تأسیس شد.

این ایالت که در کوه های آپنین واقع شده است، استقلال خود را برای بیش از ۱۷۰۰ سال حفظ کرده است.

توانایی سن مارینو برای حفظ استقلال و تداوم تاریخی خود، آن را به یک ورودی منحصر به فرد در میان قدیمی ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است.

ارمنستان

تاریخ ارمنستان به حدود ۸۶۰ سال قبل از میلاد با تأسیس پادشاهی اورارتو باز می گردد.

این کشور یکی از اولین کشورهایی است که در سال ۳۰۱ پس از میلاد، مسیحیت را به عنوان یک دین پذیرفت. ارتفاعات ارمنستان محل تلاقی تمدن های مختلف بوده است که به میراث فرهنگی و تاریخی غنی کمک کرده است.

Map_of_the_Armenian_Empire_of_Tigranes_English.svg_ (1)

با وجود دوره‌های سلطه خارجی و نسل‌کشی ویرانگر در اوایل قرن بیستم، ارمنستان هویت فرهنگی و تداوم تاریخی خود را حفظ کرده است.

گرجستان

گرجستان که در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد، قدمتی کهن دارد که به دوران باستان Colchis در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد.

عصر طلایی گرجستان، در دوران پادشاهی دیوید چهارم و ملکه تامار در قرن های ۱۲ و ۱۳ میلادی، با دستاوردهای فرهنگی و سیاسی قابل توجهی همراه بوده است.

the-kingdom-of-georgia-at-its-greatest-extent-v0-qvmo5ymmhffa1 (1)_11zon

پذیرش مسیحیت در اوایل قرن چهارم به شکل گیری هویت ملی گرجستان کمک کرد. گرجستان با وجود تهاجمات و اشغال های متعدد، زبان، فرهنگ و هویت ملی خود را حفظ کرده است.

این مطلب ترجمه ای از مقاله What are the 10 Oldest Countries in the World است.

ارسال نظر

  • دوباعیل

    مشکل شما این هست که مفهوم کشور و تمدن رو با هم قاطی می کنید. تمدن های کهن که میانرودان و مصر شکل گرفته بوده اند، مفهوم کشور را نداشته اند. کشورها با روی کار آمدن امپراتوری پارس و ایجاد ساختار مفهوم پیدا کردند. در حقیقت ایرانیان بانی و سازنده ی مفهوم کشور و کشورداری بودند. مرزها و قوانین و حقوق شهروندی و اداره و سازمان و ساز و کار دولت و هر آنچه که امروز یک کشور را می سازد بر پایه ی شاهکار ایرانیان در ایجاد امپراتوری پارس شکل گرفته است.

  • محمد

    سلام.درباره قدمت برخی کشورها مانند کشورهای میان رودان(سومر ، اکد ، بابل ، و...) لبنان ، یمن چیزی نگفتید؟
    حتی درباره پادشاهی های مختلف مانند شهر سوخته ، تمدن جیرفت و... در ایران نگفتید که تاریخ را به هزاران سال پیش میبرد.

  • الله

    الله‌ اکبر‌ ازدست‌ شماواین کسی‌ که‌ نویسنده این مطالب‌ ارمنستان‌ شدصاحب‌ تمدن‌ جالب‌ این ارمنیهاعجب‌ پس‌ دیگراقوام‌ حتمن‌ مهاجربودن‌ بعدچرا‌ شمادرمتن اسمی ازصومریان‌ باستان نیاوردیدبانیان تمدن‌ بودن‌ جالب‌ والا

    • reza

      استاد این مطلب درباره تمدن ها نیست. کشور های قدمت دار هستند اینا

      • ایرانیم

        یعنی ارمنستان و گرجستان کشور قدمت‌دار هستن؟؟

  • منصوری

    تمدن عیلام درستش هست...نه ایلام نویسنده محترم

  • مهدی

    سلام. تاریخ فارس اززمان هخامنشی ۵۵۰ق شروع شد. واقوام هندواروپایی هزاره اول قبل از میلاد وارد فلات مرکزی شدند. که اونموقع اقوام بومی بودند. لااقل تاریخ صحیح بنویسید. تحریف نکنید. الان زمانه ای است، که بایه سرچ ساده همه چی روشن است. تحریف نکنید.

  • علی

    عیلامی‌که‌پارس‌نبوده‌خودتون‌به‌اونا‌میچسبونید‌

    • حسین

      در جواب علی داداش گلم برو معلوماتت ببر بالا حداقل تو زمینه تاریخ بعد بیا با ۴ نفر که تاریخ میدونن کل کل کن

  • محمد

    بعد از حضرت نوح یا قبلش

  • اهورا

    ارمنی ها واقعا تاریخ غنی دارن
    و خیلی با کلاسن
    مشکل اینجاس دوتا کشور جعلی ترکیه و باکو سعی کردن تمدنشو از بین ببرن ولی نتونستن،
    به امید اینکه باکو به وطن برگرده
    و‌ ترکیه جعلی هم بین ایران و‌ یونان تقسیم بشه .

    • پاشا

      آدم معرض ولی تمدن

  • مهدی

    امارتون اشتباهات زیادی دارد دقیقآ ژاپنش قابل قبول نیست
    بخشش گرجستان و بقیه

  • محمد

    کهن ترین تمدن بین النهرین عربی

    • بنیامین

      عربا هنوز هم متمدن نشدن ، ، عزیزم صحبت از تمدن میکنیم نه موجودیت ،

      • سلطان

        درخشانترین تمدن تمدن سامی و عرب هست و یونان و بعد روم بقیه مستعمره ای بیش نبودن همین کورش برو کل تاریخ رو بگرد اگر ثابت کردی ایرانیه من بهت ی دولار میدم پز بدی باش

  • سالار

    ژاپن رو نوشتید۱۴۰۰۰ سال .این چرند و پرند ها چیه.

  • رضا قشقایی

    استاد گرامی کشورهای بسیاری از جمله آمریکای جنوبی بودند که اسم نداشتند..ولی کوروش منشور مال را که سر در سازمان مللهست و ر ده موزه وجود دارد میتوانید ببینید..داریوش اولین سیستم پستی وهمینطور خلق کانال سوئز .وهزاران دستور مردمی اداری ووووو.میتوان روم را دومین کشور دانست که آنها هم کارهای بزرگی کردن ..ولی متأسفانه ما تاریخ طبری و ابن میثم ووورا مثل حضرت آیت الله المهدی بلد نیستیم ..باید بیشتر بدنبال ریشه خودمان در افغانستان سیصد ساله یا کمتر پیدا کنیم...

  • عقاب

    ایران بیش از ۱۳ هزار سال پادشاهی زندگی کرده از همه قدمتش بالاتره ایران بود تمدن زبان فلسفه اینارو به وجود اورد ۴۴ درصد کره زمین جزء ایران بود اینارو چرا نگفتید خیلی چیزارو جا گذاشتید

  • پیمان رضازاده

    شما اگر در انتهای مقاله دقت بفرمایید میتونید آدرس مقاله اصلی رو ببینید. این مقاله ترجمه شده است. چرا به سایت پارسینه گیر دادید. بجای تشکر که این مقاله رو ترجمه کردند دارید داد میزنید که چرا این مقاله رو آوردند.بهرحال همونطور که در مقاله اومده میشه گفت ژاپن قدیمیترین امپراتوری مسنمر تاریخ رو داره. اما از حوزه تمدنی نمیشه به ژاپن نگریست چون از همون ابتدا جامعه ژاپن یک جامعه سوپرفئودالیستی روستایی بود که تقریبا ساختار خودش رو تا نیمه قرن نوزده حفظ کرد و اونزمان هست که میجی میاد و ژاپن مدرن رو بنا میکنه. جالب اینجاست که میجی و امیرکبیر تقریبا در یک دوره زمانی در یک فاصله زمانی بقدرت میرسند منتها امیر سه سال و میجی ۴۳ سال. لعنت به صبح شوم فین. لعنت به کودتا .

  • علی

    تاجایی که درکتاب های تاریخ خواندیم مفهوم درست کشوروکشورداری رایونانیان به مردم دنیایشان دادن نه هخامنشیان که حتی درس خواندن درآن زمان مخصوص طبقه حکام واطراف بوده ومردم عادی از درس محروم بودن چیزهای غیرواقعی ننویسیدتاریخ چیزی رااز قلم ننداخته جانم.

    • بنیامین

      لطفاً فیلم نگاه نکنید تاریخ بخونید ،

  • حسن کچل

    اینکه پدرم فلان بود و مادرم فلان ولش کن الآن جایگاه مان از نظر رفاه و آسایش و آرامش و ... چنده

  • عبداله منابیه

    اولین تمدن واسه یمن هست سومر و بابل و عیلام و عاشور بقیه خودشونو به اینها میچسبانند جالب اینجاست که همه عرب و از نوادگان حضرت نوح هست قوم عاد هم جز این تمدنها بودن که عرببستان کنونی میاشد

  • ناشناس

    هرجا یک مدل ولی کلا زمان باستان چه خوش بودن دلقک ها میگن نظرت راجع به اودیسه بگو عجیب میزد حتی نمیدونم چی بگم چون من خودم چون ازم سواستفاده شد گذاشتم رفتم میدونید که من شوهر نداشتم دروغ چرا دختر باید لوند و زیبا و تو دل برو باشه اما خب بعضی داستان ها گنگ هستن چرا نگفتن هلن چرا رفت مثلا مرد آبناتی خب ای خائن هرزه عوضی چرا اینکار رو کردی پست فطرت تنوع طلب واقعا چراوفاداری تعمیر کاری برای بعضی ها بی معناست 😭😭و منحصرا مال یک نفر و واقعا زندگی به همه چیز نیاز داره خلاقیت تنوع و نبوغ

  • محمد

    چیزی از خودت در اوردی نوشتی

    تمدن کاسی ها قبل از ایلامی ها بوده مرکز ان لرستان بوده به بیش از جهار هزار سال بر می گرده و اغاز شکل گیری سیطره انسان بر طبیعت و انجام کشاورزی و ذوب و ساخت ابزار الات کشاورزی و احدی کردن و رام کردن حیوانات از این دوره اغاز شده است، در واقع شروع تمدن سازی و کشور داری از دوری کاسی ها بوده

    اول کاسی بعد ایلامی ها بعد ماد بعد پارس

    کاسی ها پانصد سال بر اکثر ایران باستان حکومت کردن



  • جلال

    ژاپن ۱۴هزار سال قبل از میلاد؟

  • Eren

    جالبه که دو کشور ارمنستان و گرجستان هر کدام قدمتی میلیارد ساله دارن و نقشه شونم میفته رو هم الله و اکبر از اینهمه شگفتی
    بعد شما یک کلمه ی فارسی از این به اصطلاح تمدن پیوسته ی فارسی از قبل از اسلام بیار اولواحتون که همه عیلامی هستن و هیچ ارتباطی به شما ندارن .حتی یک کلمه ک خودتون نوشتین در مورد این تمدنتون ندارین ادعاتونم میشه

  • دورتموند

    گوجوسان تو سال ۲۳۳۳ سال قبل از میلاد تاسیس شده اونجا نزاشته :(

  • محمد

    افرین تاریخ ابتدایی رو ۱۲ گرفتی، مشروط نمیشی.

  • احسان

    ایران ۱۰۰ ساله

  • حسین

    جالب ولی پادشاهی عیلامی عرب بودندهمه هم اینو میدونن ولی هیچکس نمیگه ماستم ترشه😂عیلامیان عرب بودن وتاریخ مال ماعرباست نویسنده محترم😍

    • بردیا

      فهمیدیم تو هم عرب تازی هستی 😂

  • لیلا

    خلاصه که کوروش جان اسوده بخواب که ایران در امن وامان است.............

  • سید میر ثابت

    آریانا کهن خراسان بزرگ افغانستان فعلی زبان پارسی باختری است تاریخ 5500 سال قبل از میلاد مسیح بله

  • حسین

    اینهمه دروغ؟؟!!

  • ناس

    دوست عزیز سلیمان و ملکه سبا افسانه نیست
    بلکه کلام خداوند متعال است
    هرگز از چیزی که علم نداری سخن مگو

  • رضا

    بعضی ها کشورهای قدیمی با تمدن قدیمی اشتباه گرفتن در ایران زندگی چند هزار سال هست وجود داشته در خوزستان آذربایجان سیلک کاشان جیرفت شهر سوخته اما از زمانی که منسجم شده باشند و کشور شده باشد جدید تر است

  • حسن ابو القاسمی

    پس تمدن بین النهرین کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟ همه مورخان متفق القول هستند كه تمدن بين النهرين اولين است..اولين الفبا وچرخ اختراع کردن در تمدن (سومر ) جنوب عراق حالی...اختلاف ما با یک کشور باعث نشود که تاریخ را تحریف کنیم

  • Phatan

    افغانستان قديمي ترين کشور حساب میشه، خیلیا تاریخ مارو بنام خودشون ثبت‌ کردند حتی شاعران و نویسندگان مارو بنام کشور خودشون ثبت‌ کردند
    اصيل ترين نژاد آریایی تو افغانستان پشتو، بلوچ اونا اصلا شکست ناپذیرند

    • سام

      بخواب بابا پتو یخ کرد، افغانی پلشت بوگندو

      • عایشه

        اریانا کبیر خراسان افغانستان 💪

  • ایرانی

    خطاب به نویسنده، اگه ایرانی هم نبودی،بر اساس قدمت،ایران از همه اسامی که نوشتی از همه بالاتر است ،چرا اول ننوشتی مردیکه.

  • احمد

    جدای از تعصبات ناسیونالیستی و بر اساس تاریخ معتبر جهان اولین کشور به مفهوم کنونی آن ، کشور مصر بوده که بیش از سه هزار سال پیش از میلاد بوجود آمده ولی کشور ما ایران به عنوان کشور _ به مفهوم امروزی اش _ جند صد سال پیش از میلاد تأسیس شده است . البته بحث یکجا نشینی و تمدن ، موضوعش جداست و بحث دیگری می‌طلبد.

    • بنیامین

      دوست عزیز لطفاً تاریخ رو مطالعه کنید ، به تبلیغاتی که غربی ها برای از بین بردن تاریخ ما میکنند توجه نکنید ، مصریان در اون حد و اندازه نبودند ، تاریخ ما کهن تر ازین حرفاست ، بله کورش کبیر یکپارچگی به وجود آورد ، اما قدمت پارتیان ، پارسیان مادها ، سکاها و قبایل کوچکتر به 6 الی 7 هزار سال پیش برمیگرده ،

  • محسن

    عمو برو مطالعه بیشتری در تاریخ بکن ببین چی نوشتی شما اصلا تپه جیرفت با 7300سال قدمت تپه سیلک و شهر سوخته و تپه حسنلو و .... که هر کدام برای خود تمدن بزرگی بودند را اصلا اسمی نبردی بعد گفتی مصر گفتی گرجستان... خنده داره

  • ناشناس

    زنده باد کورش کبیر -چی بودیم چی شدیم...به گه کشیده شدیم‌‌‌

  • منم

    حیف تمدن ۳۱۰۰ساله که هنوز به جایی نرسیده که هیچ....هرچیم بوده نابود شده و از بین برده میشه دونه دونه

  • donya

    عیلامیان ایرانی نبودن الکی تاریخ برای خودتون جعل نکنید حالا هخامنشیان اونم معلوم نیست ایرانی باشن به قولی شاید خاخامنشیان یهودی بودن اشکانیان هم که با ساکاها از یه ریشه بودن ساکاها هم که تورک پس اشکانیان هم تورک حساب میشه میمونه ساسانیان که قوم مهاجر آریا با ورود ساسانیان شروع شده یعنی تاریخ پارسها هزار و هفتصد ساله

  • بابک

    تمدن نخست با حدود تقریبی 7000سال در شهر سوخته شناسایی شده و اولین کشور و امپراتوری حدود تقریبی 3200 سال متعلق به امپراتوری پارس هست.
    البته باستان شناسان با توجه به طول عمر زمین و آثار قرون وسطایی معتقدند که امکان دارد که تمدن های قدیمی تری نیز وجود داشته باشد ، ولی در مورد کشور تقریبا همه متفق القول هستند که امپراتوری پارس کهن تربن امپراتوری جهان است.

    • پاشا

      اراجیف تحویل دادی

  • منصور

    اولین حکومت ایران مادها بودن که ترکیبی از کردها و مناطق لر نشین امروزی بوده

  • آقای خاص

    بله با این همه ادعا افغانستان رو که دومین کشور باستانی جهان هستش و بامیانش رو فراموش کردین واقعا که!!

  • صادق

    نورآباد لرستان یادلفان کوهدشت غار میرملاس قدیمی‌ترین سکونتگاه بشره

  • صادق

    قا میرملاس قدیمی‌ترین سکونتگاه بشره و همچنین سرمستی نورآباد لرستان قبر نوح نبی

    • حمزه

      اولا اینکه با تحقیقات ژنتیکی از استخوان‌های باستانی مناطق مهاجرت آریایی ها کد های ژنتیکی هیچ هم خوانی با ایرانیان ندارد وبرعکس تمام داده‌ای ژنتیکی از سراسر ایران از دوره‌ای مختلف باستان دال بر این است که هیچ مهاجرتی صورت نگرفته واین ایران بوده که سرزمین مادر بوده واز ایران به دیگر مناطق از جمله آلمان یونان هند وخیلی جاهای دیگر منتها غربی‌ها نمی‌خوان به تمدن ایران اعتراف کنند به خاطر یک دشمنی با آخوند وخیلی مسائل دیگر در نتیجه ایران قدیمی‌ترین کشور است چه عیلام چه کاسی چه ساکاها از نژاد آریایی هستند همچنان که قدیمی ترین سکونتگاه بشر در غاری در کرمانشاه بوده

  • صادق

    منطقه سرمستی نورآباد لرستان معروف به قبر نوح نبی وغار میرملاس کوهدشت یعنی لرستان قدیمی‌ترین سکونتگاه بشره

    • محمد


      هنگامی که گفته می شود تمدن ایران مربوط مردم آریایی تنها نیست که 2500 یا کمی بیشتر باشد بلکه همه ی تمدن های پیدا شده در سرزمین ایران کنونی واطراف آن که در حوزه ی تمدنی آن می باشد. از ایلام باستان گرفته تا سومر و جیرفت وسیلک ولرستان کاسی تا حتی لیدی وارمنی و تورانی وبابلی وآسوری واکدی وغیره . زبان امروز ما که فارسی است واژه های آن از زبان این تمدن ها داخلی گرفته شده است برای نمونه سالار واژه ای ایلامی است وامروز در فارسی مردم سالاری را بکار می بریم. . واژه های سومری وایلامی در زبان لری کردی وبختیاری وجود دارند ونیز در فارسی هستند . البته مردم ایلام وسومر واشکانی وهخامنشی وحتی مردم میان رودان نه عرب بودند ونه ترک یا مردمی دیگر. مردم ترک وعرب تمدن خود را دارند ولی نه در داخل مرز تمدنی ایران. اگر کسی ایلام را عرب واشکانی را ترک می پندارد و می گوید. باید با زبان شناسی وشکل اندام وپوشاک و غیره ثابت کند وگرنه سخن گفتن دلیل واقعیت نیست. شکل جمجمه و دی ان ای ودیگر نشانه های نژادی ایران همان مردم بومی وافزون بر آن ها آریایی است. چیزی غیر از آن نیست نه ترک نه عرب ونه مغول ونه یونانی، اگر باشد اندک است خط وچهره ی بومیان ایران وآریاییان و مردمان امروز یکی است ، بروید سکه ها ومجسمه ها را ببینید.
      بروید اولین خط واولین تمدن واولین کهربا یا الکتریسیته واولین ذوب فلزات وراه سازی وکانال سازی واز همه مهمتر سنگ نوشته های که با نام اهورا مزدا یا خدا آغاز شده ببینید وریشه ه ی آن ها را پیدا کنید تا شصت شما خبر دار شود چرا ایران اولین آبادانی و تمدن است. البته بدون بغض وکینه به ایران وبر پدران خود.

    • فرهاد

      تاریخ افغانستان قدیمی تر از کل این کشوار ها هست چرا افغانستان رو نگفتین؟

  • عارف

    غلط کردی خودتو با این نوشتنت .تو تاریخی نداری .و هیچی از تاریخ نمیفهمی عقده ای کثیف .این یک عقده است ن تاریخ شناسی .مرتیکه تو اگه اون زمان تمدن وقدمت داری چرا الان گوز هم نداری کشورت هم ی مش دوز ولاشین .شماهه ی مشت ولگرد بودید و دور هم جمع شدی

  • همایون

    قابل توجه کسانیکه با تمام جسارتشون گل فرمایش میکنن که ابوعلی سینا فارابی ووو ... امثالهم افغان هستند و انشاالله که اقتدار ایران رو ببینند و به ایرانی بودن خود افغانهااااا هم ببالند..متشکر از پخش مطلب زیبایتان و جانم فدای ایران و ایراین باد...

  • الل

    ژاپن۱۴۰۰۰ سال؟ یه نقطه اضافه نذاشتی داداش

  • عشایر ایرانی

    گیرم که پدرتوبودفاضـــــــل... ازفضل پدرتوراچه راجه حاصـــــلل

  • ممد

    کوروش بزرگ نه کبیر

  • 🇮🇷🇮🇷🇮🇷

    عالی‌تشکر👌

  • علی

    بر اساس نوشته ی تاریخ نویسان اروپایی و آثار باقیمانده از ۱۶۰۰۰ سال پیش قدمت کشور افغانستان و قدیمی ترین کشور دنیا می‌باشد یکی از آثار آن با بامیان یا همان مجسمه صلصال می‌باشد

  • ک.عزیزی

    عزیزان چرا خون خودتونو کثیف میکنید این مطلب تاریخی مثل اغلب تاریخهای ساخته شده مبنای دقیقی ندارد مگه تو قرن بیستو یکم تاریخو تحریف نکردن و نمیکنن؟خدا میدونه با ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ سال قبل میشه چه داستانهایی ساخت شما دغدغه الانتو داشته باشی خیلی بیشتر نشون میده وطن پرستی

  • مهرداد

    ایران پانزده هزار سال تاریخ داشته، پادشاهی بنام کوروش وجود نداشته و قلمرو ایرانیان کل جهان بوده، از زمان جمشید تمام جهان در قلمرو شاهان ایران بود و زمان فریدون جهان به سه بخش تقسیم شد که دوباره زمان کیخسرو باز جهان در اختیار پادشاه ایران قرار گرفت و این داستان های دروغ که ایران زمان کورش بنا شده توسط کوروش، دروغ های یونانیان هست.

  • دادار

    هموطن اینها دروغ ها را یونانیان ساختند. اونچه شما میگی یعنی کلا شاهنامه دروغه؟. ایران در زمان جمشید یعنی بیشتر از ده هزار سال قبل کل جهان را در قلمرو داشت. یونان که اصلا کشور نبوده و منطقه کوچکی از سلمان زمین که به کل اروپا میگفتند بوده. نام اونکه کوروش میگید، کیسخرو بوده و هزاران سال قبل از کیخسرو ایران ما کل جهان را در قلمرو خود داشته.

  • ملت

    کهن نرین تمدن در ایران است یه نگاهی به آثار باستانی شهر سوخته زابل و یا جیرفت بیندازید خواهید فهمید حدود 11000سال تمدن شهر نشینی .
    ضمنا کهنترین کشور ایران است با حدود بیش از 5000سال و لازم ذکر است قبل از هخامنشیان امپراتوری آشور بر فلات ایران حکومت میکرد با طول قدمت 13.5قرن و مصر هم بخشی ازاین امپراتوری آشور بود ملتی که تاریخ نخواند محکوم به تکرار آن است و این کاریست عبث

  • بنیامین

    اگر کورش و خدماتش به جامعه جهانی را میتونستید انکار کنید این کارو میکردید ، ای کاش به جای این همه أراجیو با یک محقق مشورت میکردید ، حماقت شماها که تاریخ رو نمیدونید خسارت غیر قابل جبرانی به تاریخ ما میزنه ، چی رو شاخص قدمت کردید ، بیشتر این کشورها روزگاری جزو ایران ما بودند ، اگر هم نبودند تاریخ و فرهنگی نداشتند که قدیمی محسوب بشن ، وقتی صحبت از تمدن میکنید خیلی از اینها از لیست خارج میشن ، ، نظر ندید وقتی مطالعه کامل ندارید ،

  • ناشناس

    گرجستان ارمنستان که تا همین 200سال پیش جز ایران بوده🤔🤔

  • ادم

    بودن مهم نیست هستم انسان و انسانیت در هر کجای کره زمین.............

  • akbaryavash

    زر میزنی تو که تاریخ نمیدونی زر زیادی نزن تمدن ایران ۶۳۰۰سال پیش و کاسیت هستیم نه آریایی پس لطفاً اطلاعات دروغ منتشر نکنید

  • حمیدرضا

    // دنیا را دو طیف افراطی با افکاروعقاید مسموم تلخ کرده اند یکی افراطیون جلف و هوچی ها و تند رو ها از این ور و دیگری افراطیون از اونور ... بقیه مردم دنیا بین ایندو طیف گیر کردن.......

  • Maha

    مصر-چین-ایران-یونان-ایتالیا اینا پنج کشور اصلی قدیمی هستن

  • لیلا

    اون ایران نیست که صد ساله هست با ترکیه باکو اشتباه گرفتی،در مورد ایران لازم نیست تو نظر یدی بزرگترین تاریخ نویسان وشرق شناسان قاره شناسان می‌نويسن تو برو همونارو بخونضمنن عربها هیچگاه تمدنی نداشتن وتمدن بین النهرین در اختیار ایرانیها بود تاریخ بیشتر بخون،ایلام جزء تمدن ایران بود نه عرب بیخودی عربهارو وصل به تمدن ما نکنین.اگه الان ایلام عده ای عرب داره بخاطر حمله وحشیانه اونا به ایرانه که با همه وحشیگریها نتونستن تاثیری روی تمدن ایران بذارین.حتی خوبه بدونین ایرانیها از دوره صفویه با اجرای مراسمهای متنوع عزاداری محرم به فرهنگها وتمدن ایرانی رو وارد فرهنگ عرب کردن.عربها خودشون هنوز عزاداری امام حسین بلد نیستن ولی کشور ما د. هر منطقه با رسول وفرهنگی متنوع خاص اون منطقه عزاداری میکنه از جمله رواج تعزیه با استفاده از فرهنگ شاهنامه خوانی ونقالی، ودهها روش عزاداری دیگه که عربها خوابشو هم نمیبینن.تمدن عرب فعلن شده دانش وهابی که شیعه ها سر ببره.زنده باد ایران کهن وکور باد چشم تک تک دشمنانش

  • احمد

    مهمه که چند هزار سال پیش چی بودیم ولی از اون مهمتر اینه که امروز چی هستیم. کشورهایی چه تا چند صده قبل وجود نداشتن الان از ما پیشرفته تر هستن. تفکر به گذشته جلوی پیشرفت انسان رو میگیره. فقط انسان های بازنده به گذشته فکر میکنن

  • امید

    میگن حضرت آدم هم اول ترک بوده. بعد آدم شده

  • افشار

    خیلی بی سوادید.ایلام جزوتمدن ایران حساب نمیشده و تغییر حکومت شورایی روسیه به معنای تشکیل این کشور در دهه ۹۰ نیست. فاجعست سطح دانشتون.

  • ایران

    گرجستان که تا همین 200سال قبل جزو ایران بوده، شما مناطق مسکونی رو که نباید حساب کنید، باید قدمت یک کشور مستقل یا یک حکومت رو محاسبه کنید. ژاپن 14000سال قدمت داره؟؟

  • امیر

    اریانا خراسان افغانستان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار