گوناگون

۱۵ درصد بی‌خانمان‌های پایتخت را زنان تشکیل می دهند

پارسینه: رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری با اشاره به آمار متغیر افراد بی‌خانمان در فصول سال و افزایش آنها در فصل زمستان گفت: حدود 15 درصد بی‌خانمانهای شهر تهران را زنان تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری با اشاره به آمار متغیر افراد بی‌خانمان در فصول سال و افزایش آنها در فصل زمستان گفت: حدود 15 درصد بی‌خانمانهای شهر تهران را زنان تشکیل می‌دهند.

رضا جهانگیری‌فر در توضیح روند جمع‌آوری بی‌خانمان‌های سطح شهر تهران و انتقال آنها به مددسراها گفت: طبق مصوبه‌ شورای عالی اداری جمع‌آوری اولیه باید توسط شهرداری و نیروی انتظامی انجام شود که این کار در حال انجام است و اقدامات بعدی برای ساماندهی افراد مستلزم مشارکت دیگر نهادها از جمله بهزیستی است.

وی ادامه داد: در میان این افراد بی‌خانمان، سالمندان، بیماران روانی و ناتوان ذهنی وجود دارد که این افراد همان جامعه هدفی هستند که بهزیستی باید به آنها خدمات ارائه کند. در حقیقت شهرداری جمع‌آوری این افراد را انجام می‌دهد و پس از انتقال به مراکز و ارائه یک سری خدمات اولیه، احکام قضایی برای این افراد گرفته می‌شود و بعد نهادهایی مثل بهزیستی باید این افراد را تحویل بگیرند و به صورت تخصصی به آنها خدمات بدهند.

وی افزود: تعداد مددسراها در سال گذشته به 11 واحد رسید و امروز حدود دو هزار نفر ظرفیت در این مراکز داریم. ‌البته این مراکز معمولا از ظرفیت‌شان بیشتر پر می‌شوند و در عین حال حدود 75 تا 85 درصد این بی‌خانمان‌ها معتادین هستند که معمولا هم به صورت رسوبی در این مراکز باقی می‌ماند.

وی در ادامه گفت: طبق قانون این افراد که معتادان پرخطر هستند باید توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی جمع‌آوری شوند و به مراکز بازپروری انتقال یابند اما این سیکل انجام نمی‌شود و در حال حاضر وجود این افراد در مددسراها یکی از معضلات ما است و اگر این افراد ساماندهی شوند ما نیز از نظر فضا دچار مشکل نخواهیم شد.

جهانگیری‌فر با بیان اینکه برای بی‌خانمان‌های واقعی که هیچگونه چتر حمایتی ندارند خدمات گسترده‌ای داریم، افزود: این افراد توسط مددسراها به بیمارستان فرستاده می‌شوند و در صورت لزوم عمل‌های جراحی و سایر خدمات تخصصی به این افراد می‌دهیم. ضمن اینکه در مددسراها نیز متخصص روانپزشک و روانشناس حضور دارد.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای دیگر از جمله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید برای بحث‌های آموزشی، اشتغال و بحث تامین سرپناه برای این افراد همکاری کنند، اظهار کرد: بسیاری از این افراد اوراق هویتی ندارند و همین مساله باعث شده تا در زمان ارائه خدمات به این افراد به هر کجا مراجعه می‌کنیم خدمات به ما نمی‌دهند چون این افراد اوراق هویتی ندارند.

جهانگیری‌فر با تاکید بر اینکه سازمان ثبت احوال باید در این زمینه تدبیری اتخاذ کند، افزود: این افراد اوراق هویتی می خواهند تا بتوانند سرکار بروند، حتی این افراد علاقه بسیاری برای شرکت در انتخابات داشتند اما به دلیل نداشتن همین اوراق هویتی نتوانستند در انتخابات شرکت کنند.

وی با اعلام اینکه علیرغم پیگیری‌ها ما هنوز ثبت احوال تکلیف اقدامی برای هویت این افراد انجام نداده است، گفت: این افراد، شهروندان نیازمند این شهر هستند و نباید این طور باشد، حتی بیمارستان‌ها قبل از گرفتن پول از ما این افراد را پذیرش نکنند.

وی به تعامل و همکاری شهرداری با بهزیستی اشاره کرد و گفت: فضاهای بهزیستی کفاف شهر بزرگ تهران را نمی‌دهد و من فکر می‌کنم ظرفیت‌های بهزیستی برای شهری با یک میلیون جمعیت است نه 12 میلیون نفر جمعیت و شهرداری باید به بهزیستی کمک کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: دستگاه حاکمیت باید بودجه بیشتری برای نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی اختصاص دهد تا بعد از این که این افراد توسط شهرداری جمع‌آوری شدند و خدمات اولیه به این افراد ارائه شد، در مسیرهای ساماندهی کامل قرار بگیرند و وارد زندگی و چرخه‌ تولید شوند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد