گوناگون

"امکان افزایش ظرفیت جابجایی مترو به ۴میلیون"

پارسینه: درویش درباره متروی پرند و فرودگاه امام خمینی (ره) هم که به طول 50 کیلومتر در دست احداث است، توضیح داد: دولت 100 میلیارد تومان از سهم خود را برای این پروژه پرداخت کرده که هم‌اکنون این پروژه بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هابیل درویش در نشستی خبری با تشریح فعالیت‌های مترو در طول سال گذشته، اظهار کرد: هم‌اکنون 150 کیلومتر خط مترو در دست احداث بوده که 100 کیلومتر آن در داخل شهر و مربوط به خطوط 3، 6 و 7 است.

وی ادامه داد: خط 6 مترو از دولت‌آباد در جنوب شرق تهران تا کن در شمال غرب پایتخت در دست احداث است که هم‌اکنون شش کیلومتر از تونل آن ساخته شده و اگر اعتبار کافی برای سال 92 اختصاص یابد، 10 کیلومتر از این خط با 10 ایستگاه در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

درویش با اشاره به حفاری به وسیله دو دستگاه TBM در خط 7 مترو، اظهار کرد:11 کیلومتر از این خط با 11 ایستگاه در حال احداث است و هم‌اکنون TBM از پارک گفت‌وگو عبور کرده و به سمت برج میلاد و میدان صنعت در حال حرکت است. بنابراین در صورت تامین اعتبار، می‌توان این 11 کیلومتر را هم سال آینده تکمیل کرد.

وی سپس از خط 3 به عنوان طولانی‌ترین خط مترو به طول 35 کیلومتر یاد کرد و با بیان اینکه این خط از جاده ساوه (پایانه آزادگان) آغاز می‌شود و در نهایت به میدان قائم واقع در شمال شرق پایتخت می‌رسد، افزود: مترو هم‌اکنون در 200 جبهه کاری مشغول عملیات عمرانی است که 100 جبهه کاری به خط 3 اختصاص دارد.

درویش با اشاره به بهره‌برداری 7 کیلومتر خط 3 مترو حد فاصل مصلی تا چهارراه ولیعصر، اظهار کرد: 12 کیلومتر از نیمه جنوبی خط 3 باقی مانده که در دست احداث است و تا اردیبهشت ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه هفت‌خان فاینانس خط 4 مترو طی شده است، اظهار کرد: مشکلاتی با خارجی‌ها وجود دارد که انتظار می‌رود طی یک هفته آینده برطرف شود و این پول در اختیار مترو قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه فاینانس خطوط 6، 7 و 3 هم به مترو تعلق دارد که هنوز در خان اول است و مراحل تحقق آن باید طی شود، گفت: ارزش این سه فاینانس جمعا با دلار 1200 تومانی، شش هزار میلیارد تومان بود که طبعا هم‌اکنون با تغییر نرخ ارز، افزایش یافته است.
درویش، فاینانس را بهترین راه‌حل برای تامین مالی مترو دانست و گفت: اگر این سه فاینانس به موقع محقق شود، پرونده خطوط متروی تهران برابر طرح جامع حمل و نقل عمومی تا سه سال آینده بسته می‌شود و در آن زمان بیش از شش میلیون سفر روزانه با مترو در پایتخت انجام خواهد شد.
وی در ادامه به تشریح مشکلاتی که مترو در جریان خریدهای ارزی با آن مواجه شد، پرداخت و گفت: برای واردات پله‌برقی قرارداد جدید منعقد شده و محموله اول آن در راه است و تا پایان امسال وارد و نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی پله‌برقی‌های دنیا در کشور چین تولید می‌شود، گفت: قرارداد اخیر مترو به ارزش 16 میلیارد تومان برای واردات 68 دستگاه پله‌برقی منعقد شده و تا پایان سال جاری کلیه پله برقی‌های خط 4 مترو نصب می‌شود.

درویش درباره تخصیص اعتبارات عمرانی مترو توسط دولت هم گفت: امسال همچون بسیاری از پروژه‌ها، مترو هم از اعتبارات عمرانی دولت بی‌بهره بود که این مسئله مشکلاتی ایجاد کرد.

وی درباره متروی پرند و فرودگاه امام خمینی (ره) هم که به طول 50 کیلومتر در دست احداث است، توضیح داد: دولت 100 میلیارد تومان از سهم خود را برای این پروژه پرداخت کرده که هم‌اکنون این پروژه بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره سایر متروهای شهرهای اقماری همچون ورامین، پیشوا و پاکدشت، گرمسار توضیح داد: مطالعات مربوط به این خطوط انجام شده و مترو آمادگی دارد هنگامی که اعتبار دولت اختصاص یافت، کار عمرانی را آغاز کند.

وی خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که 150 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها پیش‌بینی کرده، اما هنوز این اعتبار به شرکت مترو پرداخت نشده است.

درویش با اشاره به تاثیر نوسانات ارزی بر کار عمرانی و ورود واگن و تجهیزات برقی مترو به کشور، اظهار کرد: برخی کالاها همچون فولاد و آهن تا سه برابر نسبت به ابتدای سال 90 افزایش قیمت داشته است.

وی یادآور شد: بخشی از پول فاینانس خط 4 برای تامین تجهیزات و واگن پیش‌بینی شده است، چرا که با زیرساخت موجود مترو در صورت اضافه شدن قطار، امکان افزایش ظرفیت جابجایی مسافر به روزانه چهار میلیون سفر وجود دارد.

درویش خاطرنشان کرد: متروی تهران به وارد کردن دستگاه حفار اتوماتیک (TBM) نیاز ندارد، اما برای تجهیزات ناوگان و تاسیسات برقی با مشکل مواجه است که نوسانات ارزی بیشتر روی این موضوع اثر گذاشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد