گوناگون

بیش از ۲۰۰ کشته و ۲۷۰۰ زخمی و بازداشتی

بیش از ۲۰۰ کشته و ۲۷۰۰ زخمی و بازداشتی

پارسینه: نخست‌وزیر ترکیه رویدادهای جمعه شب در آنکارا و استانبول را «تلاش غیرقانونی گروهی از نظامیان» توصیف کرده است.در برخی مناطق استانبول صدای شلیک گلوله شنیده شده و دو پل این شهر بر فراز تنگه بسفور که بخش‌های آسیایی و اروپایی شهر را به هم وصل می‌کند، توسط ژاندارمری مسدود شده است.

به گزارش پارسینه، خبرگزاری‌ها در آخرین ساعات روز جمعه به وقت ترکیه، از وضعیت غیرعادی در شهرهای استانبول و آنکارا خبر داده‌اند. نخست‌وزیر ترکیه رویدادهای جمعه شب در آنکارا و استانبول را «تلاش غیرقانونی گروهی از نظامیان» توصیف کرده است.



نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که گروهی از نظامیان این کشور در تلاشی برای کودتا شرکت کرده اند. بینالی ییلدیریم به جزئیات بیشتری از این تلاش اشاره نکرده است اما گفت ترکیه هرگز اجازه نخواهد تا اقدامی برای تخریب دموکراسی صورت بگیرد.



او همچنین تهدید کرد کسانی که در این اقدام غیرقانونی شرکت کرده اند به بدترین شکل مجازات می شوند.ییلدیریم گفته است هیچ گونه درگیری گزارش نشده و نیروهای امنیتی از زور علیه زور استفاده خواهند کرد.

در برخی مناطق استانبول صدای شلیک گلوله شنیده شده و دو پل این شهر بر فراز تنگه بسفور که بخش‌های آسیایی و اروپایی شهر را به هم وصل می‌کند، توسط ژاندارمری مسدود شده است.جت‌های جنگی و هلی‌کوپترها در ارتفاع پایین بر فراز آنکارا به پرواز در آمده‌اند، و در پایتخت ترکیه هم صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.

رویترز از به دست گرفتن قدرت توسط نیروهای ارتش خبر داده است.




۱۲:۴۶-آخرین اخبار از وضعیت ترکیه حاکی از ناکامی طرح کودتا و پیگرد کودتاچیان است؛‌ آمار کشته‌شدگان به ۹۰ نفر رسیده و بیش از ۱۱۵۰ نفر زخمی شده‌اند؛ دولت با بازداشت ۱۵۶۳ کودتاچی اعلام کرد که اجرای حکم اعدام را درباره آن‌ها بررسی می‌کند.

۱۲:۳۲-در جریان کودتای ناموفق در ترکیه دستکم ۹۰ تن کشته و ۱۱۵۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

۱۲:۱۶-اردوغان بعد از حضور در میان مردم در فرودگاه آتاتورک، کودتا را شکست‌خورده خواند و گفت عاملان این اقدام مجازات می‌شوند.

۱۱:۲۲-نخست وزیر ترکیه از رهبران سه حزب اپوزیسیون به خاطر حمایتشان از دموکراسی و ایستادگی در کنار دولت در مواجهه با گروهی از سربازان که قصد کودتا داشتند، تشکر کرد.ییلدیریم همچنین از مردمی که در حمایت از دولت در برابر توطئه‌گران به خیابان‌ها آمدند، تشکر کرد و از آنها خواست به خانه‌های خود باز نگردند.


۱۰:۴۷-معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی:تمامی اخبار مربوط به پرواز جنگنده‌هایی از سایر استان های کشور به تبریز برای مقابله با هرگونه خطر و تهدیدات احتمالی را تکذیب می‌کنم.خوشبختانه مشکلی وجود ندارد.تمامی اوضاع و احوال منطقه در حوزه‌های مختلف، رصد می‌شود و پیش بینی می‌کنیم مشکل خاصی را شاهد نباشیم.

۱۰:۲۴-رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت عوامل کودتا «تاوان سنگینی» خواهند داد.گزارش شده دریاسالار نجات آتیلا دمیرخان، از رهبران کودتا بازداشت شده است.

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که امید دوندار، فرمانده ارتش جانشین موقت خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش شد.یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری گفت هواپیماهای جنگنده به تانک‌هایی که توسط طراحان کودتا مقابل کاخ ریاست‌جمهوری مستقر شده بودند، حمله کردند.

رسانه‌ها از بازداشت صدها نفر از نیروهای ارتش در ارتباط با کودتا خبر می‌دهند اما خبرگزاری رویترز می‌گوید بیانیه‌ای را از حامیان کودتا در ارتش دریافت کرده که در آن گفته شده است «سرسختانه به نبرد ادامه می‌دهند».


پیش از همه اینکه یک گروه از نیروهای مسلح که متعلق به ساختار خاصی بودند علیه اتحاد و برابری مردم وارد عمل شدند و منجر به ناآرامی تمامی شهرهایمان شدند.



۱۰:۰۵- واحد پول ترکیه پس از کودتایی که توسط ارتش صورت گرفت، در بازار جهانی واکنش نشان دادو سقوط کرد.


۱۰:۰۰- نظامیان و افسران حامی کودتا در ترکیه دقایقی پیش در بیانیه ای اعلام کردند همچنان مصمم به ادامه نبرد هستند.

۹:۴۰- وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که ۷۵۴ تن از نظامیان طرفدار کودتا ساعاتی پس از تلاش برای کودتا بازداشت شدند.


۷:۰۴ - نخست وزیر ترکیه به ارتش این کشور دستور داد جنگنده های «توطئه گران» را ساقط کنند.

به گفته ییلدریم، تا کنون بیش از ۱۲۰ نفر بازداشت شده اند و اوضاع لحظه به لحظه بهتر می شود.

نخست وزیر اضافه کرد پارلمان امن است و ساعت ۲ بعد از ظهر شنبه جلسه خواهد داشت.

خبرگزاری آناتولی هم گزارش داده است که کنترل فرودگاه استانبول به دست دولت افتاده و از ساعت
۶ صبح به وقت محلی، پروازها از سر گرفته می شوند.

خبرنگار تلگراف در استانبول هم از بازگشت آرامش به شهر خبر داده است.

به گزارش ان.تی.وی، در جریان درگیری های شهر آنکارا ۴۲ نفر کشته شده اند.



۶:۳۰- رجب طیب اردوغان پس از ورود به فرودگاه استانبول به خبرنگاران گفت:



این اعتراض، اعتراضی علیه اراده ملی مردم است. کسانی که نتوانستند برابری و اتحاد مردم را بپذیرند، کسانی که نتوانستند اردوغان را تحمل کنند. این جنبش یک جنبش اهانت به وطن است که بهای بسیار سنگینی برای آن حواهند پرداخت.

حکومتی که با رای مردم به قدرت رسیده است و رئیس جمهورش با رای مردمی انتخاب شده است را نتوانستند بپذیرند. ما جان بر کف و کفن پوش قدم در این راه گذاشتیم. در هر حادثه ای خیری نهفته است.

این حادثه هم خیر است چون منجر به پاکسازی ارتش خواهد شد. برداشته شدن این گام پیش از برگزاری شورای عالی نظامی در ماه آگوست بسیار معنادار است چرا که می دانستند چه تصمیماتی در این شورا گرفته خواهد شد.

ترکیه امروز ترکیه سابق نیست. ترکیه جدید چارچوب های رقتاری اش متفاوت است. همین فرودگاه که اکنون زیر سقف آن جمع شده ایم چندی پیش در اشغال داعش بود و ده ها نفر را از دست دادیم اکنون هم که ساختار موازی (اشاره به هوادارن گولن) آن را اشغال کرده است. الان هواپیماهای اف ۱۶ بر فراز فرودگاه در پرواز هستند.

اما چرا؟ ما چرا این اف ۱۶ ها را خریدیم. خریدیم که از ما در برابر دشمنان محافظت کند در حالی که اینها مانع پرواز و فرود عادی مسافران هستند و رئیس جمهور را هم به همین شکل تهدید می کنند. من الان از مارماریس به اینجا آمدم. بلافاصله بعد از ترک آنجا ، آنجا را هم بمباران کردند حتما فکر می کردند که من هنوز آنجا هستم. احتمالا نتوانسته بودند خبر آمدن من به استانبول را دنبال کنند.

تعدادی از افراد مرا دسنگیر کرده اند. که چه بشود؟

فرماندهان عالی رتبه ارتش من با شما هستم. می دانم شما ارزش های مشترکی با این ملت دارید ولی کسانی در میان شما هستند که شما فکر می کردید دارای ارزش های مشترک با شما بودند ولی آنها صادق و وقادار نبودند. آن ها دستور های خود را از پنسیلوانیا (محل اسکان گولن) دریافت می کردند.

نمی توانیم بپذیریم سلاح هایی را که از طرف ملت به شما داده شده را به روی آن ها بگیرید. از این اشتباه بازگردید. نظام قضا در حال دستگیری خیلی از این افراد است. نمی گذاریم ضربه ای به نبروهای ما بزنند. برای همین عملیات پاکسازی را آغاز کردیم و آن را به پایان خواهیم رساند. گفته بودیم این ها یک گروه تروریستی هستند. الان هم مشخص شد که اینها یک گروه تروریستی مسلخانه هستند. آن هم از نوعی که با سلاح های خود مردم آن ها را هدف قرار می دهند.

برخی رسانه های غربی که نتوانستند ما را تحمل کنند بلافاصله گزارش داده اند که ارتش همه جا را تصرف کرده است. اینها یک گروه اقلیت هستند که هیچ جا را هم نتوانستند تصرف کنند ما بر سر قدرت هستیم. و هرگز این کشور را به این اشغالگرها نخواهیم داد. ان شاالله پایان آن خیر خواهد بود.


۶:۱۵- فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ژان کلود یانکر، رئیس این اتحادیه در بیانیه مشترکی ترکیه را شریک کلیدی اتحادیه اروپا خواندند و بر حمایت از دولت منتخب مردم ترکیه و حاکمیت قانون تاکید کردند.

هیلاری کلینتون نیز با تاکید بر آرامش و احترام به قانون، حقوق بشر و آزادی، حمایت خود را از دولت اردوغان اعلام کرد.

یک مقام آگاه در بیمارست حیدرپاشای استانبول در گفتگو با اسوشییتدپرس از زخمی شدن ۱۵۰ نفر در جریان درگیری های این شهر خبر داد.

رجب طیب اردوغان نیز در مقابل دوربین های تلوزیونی حاضر شده و فتح الله گولن را متهم کرده که کودتا را هدایت کرده است. مشروح صحبت های اردوغان تا دقایقی دیگر منتشر خواهد شد.


۵:۴۵- اردوغان در میان مردمی که در فرودگاه منتظر او بودند حضور پیدا کرد.

او گفت هیچ قدرتی بالاتر از خواست ملی نیست و کسانی که در این طغیان شرکت کردند پاسخ لازم را می گیرند و فرقی نمی کند از کدام نهاد باشند.


گفته می شود «محرم کوسه» رهبر کودتا بوده است. تا کنون ۵۰ نظامی هوادار فتح الله گولن بازداشت شده اند.


۵:۲۰- صدای دو انفجار مهیب در میدان تقسیم استانبول و یک انفجار هم در فرودگاه آتاتورک شنیده شده است. پلیس و ارتش در حال تبادل آتش هستند. صدای چندین انفجار نیز در آنکارا به گوش رسیده است.

توییتر محمدجواد ظریف: دفاع مردم شجاع ترکیه از دموکراسی و دولت منتخبشان ثابت کرد که کودتا جایی در منطقه ما ندارد و محکوم به شکست است.

ده ها سرباز کودتاچی وارد محوطه شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک شده اند. در حال حاضر تنها دوربین ها روشن هستند.



۵:۰۵- رسانه های ترکیه اعلام کرده اند ۴۶ نفر از افسران مسئول کودتا شناسایی شده و بازداشت خواهند شد.

اردوغان نیز تا دقایقی دیگر در فرودگاه استانبول سخنرانی خواهد کرد.

گفته می شود تا کنون دو نفر در استانبول کشته شده اند.


۴:۴۰- بینلی ییلدریم، نخست وزیر، مدعی شد که وضعیت تا حد زیادی تحت کنترل است. تلوزیون تی.آر.تی نیز پخش برنامه های خود را از سر گرفته است.
در حمله به پارلمان چندین نفر زخمی شده اند.

گفته می شود، ژنرال هولوسی آکار که گروگان گرفته شده بود، آزاد شده است.

همچنین گزارش ها از تیراندازی کودتاچی ها به مردم در استانبول و شنیده شدن صدای انفجارهایی در آنکار حاکی هستند.

پل سلطان مهمت فاتح استانبول که از سوی ارتش بسته شده بود، با فشار مردم گشوده شد.


۴:۲۵- اسوشییتدپرس به نقل از سخنگوی دستگاه اطلاعاتی ترکیه گفت که تلاش برای کودتا خنثی شده است. وبسایت تلوزیون سی ان ان ترک نوشته است که فرمانده لشگر سوم که در شرق کشور مستقر است گفته با کودتا مخالف است و از افسران خود خواسته تا به پادگان هایشان برگردند.

افکان علا، وزیر کشور هم در تماسی تلفنی با هابرتورک مدعی شد که کودتاچی ها یک به یک در حال بازداشت شدن هستند و واحدهای ارتش برای خنثی کردن کودتا در حال همکاری با پلیس هستند. به گفته او کودتا خنثی شده است.


۴:۱۵- در حالی که تعدادی از نمایندگان در حال سخنرانی در پارلمان ترکیه بودند، ساختمان پارلمان هدف حمله هوایی قرار گرفت. هنوز مشخص نیست چه تعدادی کشته یا زخمی شده اند.


۴:۰۰-برخی منابع تایید کرده‌اند که فرودگاه اتاتورک از تصرف کودتاچیان خارج شده است، دقایقی پیش خبری منتشر شد در مورد این که تانک‌های کودتاچیان در حال فاصله گرفتن از این فرودگاه بوده‌اند.

۴:۰۰-توییت جان کری: با چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه صحبت کردم و بر حمایت قاطع ایالات متحده از دولت منتخب و غیرنظامی ترکیه تاکید کردم.

۳:۵۶-پارلمان تركيه تصويب كرد كودتا چيان هر چه زودتر سلاحها را تحويل دهند در غير اينصورت به اعدام محكوم مي شوند.

۳:۵۴-تعدادی از نمایندگان حاضر در آنکارا، در پارلمان به سخنرانی پرداختند. نماینده حزب عدالت و توسعه گفت: دولت بر سر کار است و ملت تا وقتی که همه کودتاچی ها دستگیر شوند در صحنه خواهند بود.اوزگور اوزل، نماینده حزب جمهوریخواه هم گفت: ما دهه هاست که وارد انتخابات می شویم، شکست می خوریم، پیروز می شویم، ولی هرگز تسلیم کودتا نمی شویم.

۳:۴۸-به گزارش شبکه تلویزیونی NTV یک جت جنگنده ترکیه ای، هلیکوپتر متعلق به کودتاچی ها را ساقط کرد. خبرگزاری آناتولی هم از کشته شدن ۱۷ پلیس در حمله یک هلیکوپتر به مرکز فرماندهی نیروی ویژه پلیس در آنکارا خبر داده است.

۳:۴۵-خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ۱۷ پلیس در درگیری با ارتشی ها خبر داد.

۳:۳۴-فتاحی معاون فرودگاهی فرودگاه امام خمینی با اعلام لغو تمام پروازهای این فرودگاه به مقصد ترکیه گفت که فردا بعدارظهر درباره پروازها تصمیم گیری میشود. وی از مردم خواست اطلاعات پروازی را تنها از روابط عمومی فرودگاه امام دریافت کنند.


۰۳:۳۴- هموطنان ایرانی که در حال حاضر در ترکیه ساکن هستند، در صورت مواجهه با هر مشکل و بحرانی‌تر شدن اوضاع می‌توانند با سفارت ایران در آنکارا تماس حاصل کنند.

۰۳:۳۰- نخست وزیر ترکیه: فرمانده لشکر یکم ارتش ترکیه اعلام کردمدعی شده برخی از سران کودتا را دستگیر کرده است و تانک‌ها در حال بازگشت به پادگان‌ها هستند.

۰۳:۲۲-پس از فراخوان اردوغان، بیش از ده هزار نفر از مردم استانبول با خودرو و پای پیاده در حال حرکت به سمت فرودگاه آتاتورک هستند. همچنین گفته می شود صدای اذان و الله اکبر از نقاط مختلف شهر به گوش می رسد.

۰۳:۲۰-سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری ضمن ابراز نگرانی از تحولات ترکیه گفت که تحولات داخلی این کشور را از نزدیک دنبال می کند.
۰۳:۱۶-فدریکا موگرینی با اشاره به این که رخدادهای اخیر ترکیه را به دقت رصد می‌کند، اعلام کرد که با نمایندگان این اتحادیه در آنکارا در تماس است.اتحادیه اروپا خواهان حفظ آرامش و احترام به نهادهای دموکراتیک در ترکیه شده است.

۰۳:۱۳-خبرگزاری دولتی آناتولی خبر داده است که هلکوپتر ارتش به سوی ساختمان مرکزی سازمان اطلاعات در آنکارا آتش گشوده است.

۰۳:۱۰-وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت کشورمان در آنکارا از گردشگران ایرانی در ترکیه خواست محل اقامتشان را ترک نکنند و به محل های پر رفت و آمد یا نمایندگی های ایران و سایر کشورها مراجعه نكنند.

۰۳:۰۳-راشاتودی: یک مقام ارشد ترکیه گفت نظامیان وفادار به دولت کنترل سازماندهنگان کودتا را در اختیار گرفته اند و در تلاشند تا کودتاگران را از قدرت کنار بزنند.

۰۲:۵۶-علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به رخدادهای ترکیه: بدقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می دانیم

۰۲:۵۰-یک منبع رسمی در شورای عالی امنیت ملی، گزارش ها در خصوص تشکیل جلسه اضطراری این شورا به ریاست رئیس‌جمهور درباره کودتای ترکیه را تکذیب کرده است.

۰۲:۴۱-هلیکوپتر های نظامی به دفتر اصلی شبکه ماهواره ای ترک ست حمله کرده اند آماری از تلفات این حمله منتشر نشده است.

۰۲:۴۰-لحظاتی قبل جنگنده های واکنش سریع ارتش از تهران،اصفهان و همدان به همراه تیپ ویژه تکاوران کرمانشاه به تبریز اعزام شدند

۰۲:۳۷-عبدالله گل، رئیس جمهور سابق ترکیه: امروز مردم با هر طرز فکر، حزب و دیدگاهی که باشند باید تفاوت ها را کنار گذاشته و از دموکراسی حمایت کنند.

۰۲:۳۲-دفتر رییس‌جمهور ترکیه از افشای محل حضور اردوغان خودداری و تنها اعلام کرده که او در محلی امن قرار دارد.


۰۲:۳۱-خبرگزارى فرانسه از شنيده شدن صداى انفجارى قدرتمند در آنكارا خبر داد./خبری مبنی بر انفجار در دفتر مرکزی شبکه تلوزیونی تی.آر.تی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

۰۲:۳۰-بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا:از مغولستان در تماس دائمی با نمایندگان اتحادیه اروپا در آنکارا و بروکسل هستم. خواهان خویشتنداری و احترام به نهادهای دموکراتیک ترکیه ام.

۰۲:۲۳-ظریف در توییتر: عمیقا درباره بحران ترکیه نگرانیم. ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه مهمترین چیز است. اتحاد و احتیاط ضروری است.

۰۲:۲۱-مردم سوریه در دمشق با شلیک تیر هوایی، کودتا علیه اردوغان را جشن گرفتند.

۰۲:۲۰-به نقل از منابع تایید نشده/ هواپیمای اردوغان در تهران به زمین نشست. بنابر مذاکرات صورت گرفته با هماهنگی ایران و عمان، تا ساعتی دیگر به مقصد قطر پرواز خواهند کرد. گفته می شود هیچ کدام از مسئولین ایرانی به جز ۲ مسئول رده بالای امنیتی در فرودگاه حاضر نشده اند. خانواده اردوغان نیز و ۳ تن از وزیران او نیز او را همراهی می کنند.

۰۲:۱۴-خبرگزاری اسپوتنیک: جنگنده های ایرانی یک هواپیمای مسافربری ترکیه ای را در شمال غرب کشور تا تهران اسکورت کرده اند

۰۲:۱۰-رجب طیب اردوغان در نخستین اظهار نظر اظهار داشت که این کودتا توسط «یک ساختار موازی» تشویق شده است.
اردوغان این اقدام را شورشی از سوی اقلیتی از نظامیان خواند.

۰۲:۰۵-ستاد ارتش ترکیه اعلام کرده که اردوغان رییس جمهور این کشور را به مقصد یکی از کشور های همسایه ترک کرده است.

۰۱:۵۵-نیروهای مسلح ایران به حالت آماده باش در آمده‌اند.جنگنده های ارتش بر فراز ارومیه و مرز هم اکنون در حال گشت زنی هستند.
لحظاتی قبل چندین فروند میگ ۲۹ تهران را به مقصد تبریز ترک کردند. هر توطئه اي ، از سوى ارتش جمهورى اسلامي ايران به صورت كوبنده و به شدت پاسخ داده خواهد شد.

۰۱:۵۰-‏بیانیه ارتش ⁧ترکیه: تمامی کسانی که قانون شکنی کرده اند مجازات می شوند، تا اطلاع ثانوی حکومت نظامی برقرار شد.

۰۱:۴۷-"مجری شبکه"آرتی‌آر یک" در حال خواندن متن کودتاگران است. متنی سکولار که می‌گوید مدافع ارزش‌های آتاتورک و احیاگر ارزش‌های انسانیست" در متن ارتش ترکیه آمده که به زودی شورای صلح جهانی تشکیل خواهند داد، و قانون اساسی جدید بر اساس برابری قومی، نژادی و حامی آزادی بیان نوشته خواهد شد

۰۱:۴۵-شنیده ها حاکیست که نیروهای مسلح ایران به حالت آماده باش در آمده‌اند.

۰۱:۴۰-برخی منابع خبری می‌گویند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از کاخ ریاست‌جمهوری گریخته است !

۰۱:۳۷-تمام پروازهای داخلی و خارجی (ورودی و خروجی) ترکیه لغو شدند.

۰۱:۲۹-جلسه فوری شورای امنیت ملی در کشور، احتمالاً روز شنبه در اولین ساعات اداری با حضور رئیس جمهور و دبیر این شورا و همچنین فرماندهان عالی رتبه نظام برگزار و در خصوص تحولات کشور همسایه(ترکیه) گفتگو خواهد شد.

۰۱:۲۵-ارتش ترکیه می گوید کنترل ترکیه را بدست گرفته است و این در حالی ست که جت های جنگی بر فراز پایتخت این کشر به پرواز درآمدند و تانک ها شریان های اصلی استانبول را مسدود کرده اند.ارتش در پیامی خاطرنشان کرده است که قدرت را به این دلیل بدست گرفته است که دمکراسی و آزادی را به این کشور باز گرداند ، همچنین ارتش گفته است که به تمام تعهدات و قراردادهای بین المللی پایبند خواهد بود./ بلومبرگ


۰۱:۲۳-گزارش شده است که رجب طیب اردوغان در یک تفرجگاه در شهر بدروم در حال گذراندن اوقات فراغت بوده است. وضعیت او در حال حاضر نامشخص است

۰۱:۱۶- کودتاگران فرمانده ارتش ترکیه را به گروگان گرفته‌اند. خبرگزاری آناتولی گزارش داد ژنرال هولوسی آکار فرمانده کل ارتش ‏ترکیه‏ گروگان گرفته شده است

۰۱:۰۵: منابع خبری می‌گویند رجب طیب اردوغان از کاخ ریاست‌جمهوری گریخته است.

۰۱:۰۴: ارتش ترکیه در بیانیه‌ای به روزنامه‌نگاران اعلام کرده که کنترل دولت در اختیار ارتش است.

۰۱:۰۰- ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشور را به دست گرفته است.

۰۰:۵۸- تصویری از حضور نظامیان با تانک در خیابان‌های آنکارا.


۰۰:۵۱- تلویزیون دولتی ترکیه، قطع شد. فرودگاه استانبول هم به تصرف ارتش درآمده است.

۰۰:۴۰ - شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و یوتیوب در ترکیه فیلتر شدند.

۰۰:۲۵- «بینالی ایلیدریم»، نخست‌وزیر ترکیه کودتا در ترکیه را تأیید کرد و گفت که عاملان این کودتا مجازات خواهند شد.









تصوير ژنرال هولوسی آکار فرمانده کل ارتش ‏ترکیه‏ كه گروگان گرفته شده است


ایران پروازهای های خود به استانبول را متوقف کرد


مردم ترکیه در صف ATM ها برای برداشت پول ايستاده اند



آسمان استانبول از هواپيماى غير نظامى پاك شد


مصاحبه اردوغان از طریق اسکایپ / اردوغان: سلامت هستم و از مردم میخواهدکه تظاهرات کنند!


توییت ظریف در مورد کودتای ترکیه: به شدت نگران هستیم


توییت عجیب ترامپ:
ترک ها دارند کشورشان را پس می‌گیرند، با رییس‌جمهور شدنِ من، ما هم کشورمان را پس میگیریم!


بعد از كشته شدن يك شهروند تركيه اي توسط بالگرد ارتش، عده ای از مردم در حال سنگ زدن به تانکها هستند
نظامیان تیر هوایی شلیک میکنند!



مردم ترکیه برای مقابله با کودتای ارتش به خیابان ها آمده اند.
آنها موفق شده اند تعدادی تانک ارتش را تحت کنترل بگیرند.


تانک ها در نزدیکی ساختمان پارلمان ترکیه آتش گشودند




کودتاچیان بازداشت شده




ارسال نظر

  • علی

    دمشون گرم،اردوغان مغرور بای بای

  • ناشناس

    به این میگن ارتش ملی و غیرت و وطنپرست!

  • زینال بندری

    من ایمان دارم که هیچ یک از کشورهای جهان تصرف ترکیه به دست داعش را به رسميت نخواهد شناخت
    و داعش با این کودتا خود را در افکار عمومی کشور های جهان منفور خواهد کرد

  • علی

    مرگ بر خردوغان مرگ بر چنگیز ها

  • حامد

    از شر اردوغان هم راحت شدیم
    دم ارتش گرم

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد