گوناگون

شکایت اوکراین از روسیه در دادگاه بین المللی

پارسینه: اوکراین اعلام کرد که از روسیه برای بهره برداری از منابع دریایی نزدیک شبه جزیره کریمه

در دریای سیاه و آزوف به دادگاه داوری بین المللی شکایت می کند.

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین با صدور دستوری وزارت امور خارجه این کشور را مامور کرد، اقدام لازم را برای تسلیم شکایت علیه روسیه در محاکم بین المللی انجام دهد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز چهارشنبه به نقل سویاتسلاو تسگولکو سخنگوی رئیس جمهوری اوکراین گزارش داد که پوروشنکو در یادداشتی توئیتری خبر شکایت علیه روسیه را مرتبط با اتهام نقض کنوانسیون حقوق دریایی سازمان ملل اعلام کرده است.

بنا به این گزارش، مقام دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: روسیه با اشغال کریمه و استفاده از منابع دریایی سیاه و آرزوف نزدیک این شبه جزیره، قوانین بین المللی را نقض کرده است.

پاول کلیمکین وزیر خارجه اوکراین نیز گفته است که شکایت این کشور علیه روسیه فراگیر و شامل اعتراض به استفاده از پهنه دریایی، امنیت زیست بوم و استفاده از مراکز میراث فرهنگی خواهد بود.

روابط مسکو و کی یف از ماه مارس سال ۲۰۱۴ و پس از برگزاری همه پرسی در کریمه که نتیجه آن جدایی از اوکراین و پیوستن این شبه جزیره به روسیه بود، بسیار تیره شد.

این منطقه ۲۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتری که اکنون دو میلیون و ۴۱۳ هزار نفر شامل یک میلیون و ۴۵۰ هزار روس، ۵۷۶ هزار اوکراینی و ۲۴۵ هزار تاتار جمعیت دارد، سال ۱۹۵۴ بنا به دستور نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور تعلق گرفت.
منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد