گوناگون

انگلیسی‌ها باید عذرخواهی‌ کنند

پارسینه: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لازمه ارتباط ایران و انگلیس این است که انگلیسی‌ها از رفتار گذشته خود عذرخواهی و در نوع رفتار خود نسبت به ملت ایران تجدید نظر کنند.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست «جک استراو» نماینده پارلمان انگلیس و وزیر خارجه اسبق این کشور برای سفر به تهران و تلاش‌ها برای احیای رابطه ایران و انگلیس گفت: انگلیسی‌ها در روابط با جمهوری اسلامی ایران سابقه سیاهی دارند و به‌لحاظ تاریخی از دوران استعمار تاکنون عملکرد ظالمانه انگلیس را نسبت به ملت ایران در برهه‌های مختلف شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی نیز در همه حوادث مرتبط با جمهوری اسلامی ایران به‌نوعی دست انگلیس قابل مشاهده بود، لذا خاطره ملت ایران از روابط با انگلیس، خاطره تلخی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: البته بدون شک همواره نمی‌خواهیم در تاریخ زندگی کنیم، بلکه باید به فردا هم بیندیشیم. اما لازمه این امر آن است که انگلیسی‌ها از رفتار گذشته خود عذرخواهی کنند و در نوع رفتار خود نسبت به ملت ایران تجدید نظر کنند.

جلالی تصریح کرد: بسیاری از اقدامات انگلیسی‌ها در خصوص ایران، اقدامات مداخله جویانه در امور یک کشور مستقل است و ما طبعاً از انگلیسی‌ها انتظار داریم نسبت به رفتار خود تجدید نظر کنند و نسبت به آنچه درباره ملت ایران در برهه‌های مختلف به‌ویژه در فتنه 88 انجام داده‌اند، عذرخواهی‌کنند.

وی به اظهار تمایل جک استراو برای سفر به تهران نیز اشاره کرد و افزود: اظهارات «جک استراو» رگه‌هایی از واقع‌بینی را به ما نشان داد و او در چند مصاحبه به‌نوعی برخی از کاستی‌ها و جفا‌ها در حق ملت ایران به‌خصوص در مسئله هسته‌ای را پذیرفت.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس ادامه داد: جمله‌ای از جک استراو نقل شد‌که جمله واقع گرایانه‌ای بود. او گفته بود: "مطالبه تعطیل کردن غنی‌سازی در ایران مطالبه و خواسته‌ای شرم‌آور است". معتقدم این گفته‌های او نشان دهنده بخشی از واقعیت‌ها است و اگر این مسیر باز شود و با توجه به تجربه جک استراو در گفت‌و‌گوی با ایران می‌توان این سخنان را مثبت ارزیابی کرد.

جلالی در عین حال تأکید کرد: اینکه آقای جک استراو برای مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب به تهران سفر کند، آن‌گونه که بنده خبر دارم چنین مسئله‌ای نیست و بیشتر رسانه‌ها به این موضوع پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه بحث جک استراو به‌شکل کلی این بود که بتواند به تهران سفر کند و گفت‌و‌گوهایی داشته باشد، اظهار داشت: اگر واقع گرایی‌که در بخشی از سخنان او دیده می‌شود، صادقانه باشد، طبعاً زمینه یک نوع گفت‌و‌گو فراهم خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: آنچه توسط جک استراو مطرح می‌شود، معلوم نیست‌که موضع دولت انگلیس باشد، چرا‌که وی در حال‌ حاضر نماینده پارلمان انگلیس به شمار می‌رود و هیچ مسئولیتی در دولت ندارد. معتقدم نظرات جک استراو بیشتر نظر شخصی او است و نمی‌توان آن را موضوع دولت بریتانیا دانست.

جلالی همچنین گفت: تاکنون نشنیده‌ام که جک استراو برای سفر به تهران درخواستی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده باشد.
منبع: تسنیم

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد