گوناگون

آغاز پس‌لرزه‌های کاهش نرخ ارز


آرمان: افت نرخ ارز طی چند روز اخیر در کنار پیام‌هایی که برای کاهش قیمت در اقتصاد ایران داشت منجر به بروز تبعاتی نیز شد. تبعاتی که شاید بیش از همه صادرکنندگان را نگران کرده است که با این افت نرخ ارز ارزش کالاهای صادراتی آنها نیز طبیعتا با افت مواجه خواهد شد. قیمت دلار روز گذشته نیز نوسان داشت و با وجود اینکه 15‌تومان افزایش یافت اما همچنان زیر 3 هزار‌تومان باقی ماند.

نرخ دلار از 2915‌تومان روز یکشنبه به 2930‌تومان در روز دوشنبه رسید. با توجه به کاهش نرخ دلار طی روزهای اخیر برخی کارشناسان عنوان کرده‌اند که دولت باید این مساله را مدیریت کند تا با ثبات نرخ ارز از عواقب کاهش بیشتر این نرخ و ضرر صادرات پیشگیری شود. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، مسائل بین‌المللی و کاهش اثر تحریم‌ها را از جمله دلایل این موضوع دانست و خواستار مدیریت دولت در فضای اقتصادی موجود شد.

رضا رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود مردم هم به خاطر ترسی که از شرایط دارند برای خرید و سرمایه‌گذاری هجوم می‌آورند اما اکنون سرمایه‌گذاری روی طلا و ارز کمتر شده و دولت باید در این شرایط سعی کند تا تولید و کارهای تولیدی توجیه بیشتری پیدا کند و مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سهام و کارهای تولیدی پیش بروند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر دولت سرمایه مردم را به سمت بازار تولید و سرمایه هدایت کند و توجیه سرمایه‌گذاری بیش از پیش شود، مردم دیگر به سمت سرمایه‌گذاری کاذب و دلالی نخواهند رفت.

از سویی یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فاصله بسیار زیادی همچنان بین قیمت واقعی و حال حاضر ارز و سکه وجود دارد. موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: در حال حاضر قیمت‌ها هر چند روند مطلوبی دارند اما همچنان بازار کاذب و حبابی است و تمام این عوامل بستگی به مذاکرات هسته‌ای ایران دارد. به گفته ثروتی کاهش قیمت ارز و سکه در این بازار به معنای واقعی شدن قیمت‌ها نیست، بلکه همچنان کاذب و حبابی است و بازار منتظر علامت‌های مثبت مذاکرات هسته‌ای ایران است که درصورت مثبت بودن قیمت‌ها واقعی شده و بازار نیز از حالت حبابی خارج می‌شود. اما در کنار این بیم‌هایی که صادرکنندگان از کاهش نرخ ارز دارند در برخی بازارها نیز تبعات افت نرخ ارز بروز کرده است. روز گذشته رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: با کاهش مداوم قیمت ارز در روزهای اخیر، قیمت اجناس IT به‌صورت چشمگیری کاهش یافته و به‌دلیل ذات کالاهای IT، فروشنده‌ها نیز مجبور به فروش کالا هستند.

‌مهدی میرمهدی کمجانی در گفت‌وگو با فارس گفت: امیدوار هستیم بانک مرکزی هر چه سریعتر تثبیت نرخ ارز را اعلام کند. زیرا با آغاز فصل پاییز، مصرف اجناس IT بیشتر می‌شود و فرصت خوبی برای پررونق شدن بازار IT است. وی تصریح کرد: مهم نیست که نرخ ارز روی چه نرخی تثبیت می‌شود؛ مهم تثبیت نرخ است تا واردکننده بداند با چه شرایطی کار می‌کند و بداند که حمایت دولت در بخش ارز وجود دارد. از سویی با کاهش نرخ دلار قیمت‌ها در بازار گوشی‌های تلفن همراه بین 10 تا 30‌درصد کاهش یافته است. به گفته برخی فروشندگان این صنف، قیمت گوشی تلفن همراه در بازار تابع قیمت ارز است.

آنان معتقد هستند که در این شرایط هیچ کسی تمایل به خرید ندارد، چرا که خریداران معتقد هستند که ممکن است قیمت‌ها پایین‌تر بیاید و کالای مورد نظر کاهش قیمت بیشتری پیدا کند. براساس گزارش ایسنا، برخی فروشندگان با اشاره به نوسان‌های اخیر ارز از کاهش فروش خود خبر می‌دهند و معتقد هستند که حتی با کاهش نرخ ارز و پایین آمدن قیمت گوشی باز هم شاهد رکود در بازار هستیم. چرا که خریداران منتظر تثبیت نرخ ارز و حتی کاهش بیشتر قیمت‌ها به‌ویژه در گوشی‌های برندهای برتر هستند. کاهش قیمت‌ در مدل‌های ارزان‌تر حدود 10‌درصد و در مدل‌های گران حدود 20 تا 30‌درصد بوده است.

ارسال نظر

  • نسترن م

    به جهنم که ناراحت میشن یادشون رفته با بالا رفتن نرخ ارز چه سودهایی بردن ؟خجالت هم خوب چیزیه

  • كيوان

    صادركنندگان پولدار و ميلياردر هستند و واسه هفت پشتشون پول ذخيره كردن...
    مهم مردم عادي و دهك هاي پايين جامعه هستن كه خداروشكر از اين كاهش نرخ ارز و طلا خوشحال هستند.
    زنده باد هركي كه در جهت كاهش قيمتها گام برميداره...

  • ناشناس

    ببینم ارزش و اعتبار پول ایرانی فدای یه تعداد محدود صادر کننده بشه، این معقوله؟ ملت داره زیر بار گرونی له میشه، چون حضرات صادر کننده نارحتن این معقوله؟ عزت و اعتبار پاسپورت ایرانی فدای صادر کننده ها بشه معقوله؟ صادر کننده ها بلد باشن تو بازار رقابتی دنیا صادر کنند پدر مردم هم درنیاد

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد