گوناگون

باز هم یک خود زنی دیگر از صداوسیما

باز هم یک خود زنی دیگر از صداوسیما

پارسینه: این رفتارها در حالی از صداوسیما دیده می شود که رسانه های رقیب با حربه های رسانه ای به صورت هوشمندانه ای اعتماد مخاطب خود را جلب می کنند که در نمونه اخیرش می توان به اقدام بی بی سی ...

پارسینه - گروه سیاسی: شب گذشته محمود احمدی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی رو به روی مجری محبوب خودش مرتضی حیدری حاضر شد تا باز هم به سیاق 8 سال گذشته درباره خوب بودن اوضاع و رو به حل بودن مشکلات حرف بزند اما دیشب یک اتفاق عجیب در پخش این برنامه افتاد و آن قطع ناگهانی قسمت پرسش و پاسخ خبرنگاران به بهانه پخش سریال بود.

جالب اینکه در همین اثنا سایت دولت پیامک هایی را به مخاطبانش ارسال کرد و نسبت به قطع برنامه زنده اعتراض کرد. حتی خود محمود احمدی نژاد هم از قطع شدن برنامه اطلاع نداشت و با این اوصاف توپ در زمین صداوسیما افتاد که مسبب این توهین آشکار به مردم ایران و خبرنگاران حاضر در برنامه بود. اگر صداوسیما هراس از شنیده شدن صدای مستقیم خبرنگاران دیگر رسانه ها دارد به چه دلیلی برنامه را به این صورت طراحی کرده که دچار یک خودزنی بزرگ شود و مردم و رسانه ها دیگر را به انتقاد از خود وادارد؟


البته گویا این نوع خودزنی ها در صداوسیما تبدیل به رویه شده است. از دیگر کارهای عجیب صداوسیما در هفته های گذشته سکوت خبری در برابر اتفاقات رخ داده در جلسه استیضاح وزیر کار بود. این اتفاق در حالی رخ می داد که صداوسیما در روزهای بعد شروع کرد به حرف زدن در این باره و پخش واکنش رهبر انقلاب به بداخلاقی های رخ داده در مجلس. یعنی بدون حرف زدن درباره کنش شروع کرد به مخابره واکنش ها. این نشانگر نبود یک مدیریت بحران و یا تصمیم گیری سریع در بزرگترین رسانه کشور است که با این رفتارهای غیرحرفه ای مخاطبانش را نسبت به خود بی اعتماد می کند.

باید از صداوسیما پرسید که آیا مردم را نامحرم می پندارد و یا تصور می کند هر خبری را مخابره نکند به گوش مردم نخواهد رسید. این تفکر آیا در عصر اطلاعات، ساده لوحانه نیست و چیزی شبیه رفتاری کبکی نیست که سرش را درون برف می کند و فکر می کند هیچ کس او را نمی بیند. حتی یکی از گزارشگران خود تلویزیون برای توجیه این رفتار صداوسیما در یکی از بخش های خبری جمله ای گفت که ناخوداگاه موید همین سردرگمی سردبیران خبر رسانه ملی است: ... رسانه ملی به رویه محتاطانه همیشگی اش از کنار این ماجرا گذشت ولی مردم از مجاری دیگر نسبت به این رفتار بد مسئولان آگاهی پیدا کردند و ...

اگر چنین دانشی در گردانندگان بخش های خبری صداوسیما هست که اگر آنها خبری را اعلام نکنند باز هم مردم می توانند از مجاری دیگر به آن دست پیدا کنند پس چرا به این شیوه غیرحرفه ای روی می آورد؟ مشخص است در این شرایط شبکه های ماهواره ای و سایت ها می شوند مرجع رجوع مردم، و تلویزیون می شود تنها یک دستگاه پخش سریال و برنامه های سرگرمی.

این رفتارها در حالی از صداوسیما دیده می شود که رسانه های رقیب با حربه های رسانه ای به صورت هوشمندانه ای اعتماد مخاطب خود را جلب می کنند که در نمونه اخیرش می توان به اقدام بی بی سی فارسی در اعلام خبر اعتصاب کارکنان خود اشاره کرد. این اوج هوشمندی یک رسانه را می رساند که وقتی می داند خبر اعتصاب کارکنان بی بی سی مطمئنا به گوش مردم می رسد پس خودش هم آن را اعلام می کند که غیرمستقیم بگوید شما همیشه همه خبرها را می توانید از این تریبون بشنوید و لازم نیست به جای دیگری مراجعه کنید. و این یعنی جلب اعتماد مخاطب. اما صداوسیما با برنامه هایش همیشه فریاد می زند که خیلی چیزها هست که شما برای فهمیدنش باید به رسانه های دیگر مراجعه کنید.


ارسال نظر

  • محمد

    تنش را نبايد ترويج داد دوست عزيز

  • الهه

    کشور ما هنوز یاد نگرفته چطور از رسانه استفاده کنه واسه همینه که اکثر مردم با بی اعتمادی به صداوسیما نگاه میکنند.

  • ناشناس

    تنش سیخی چنده و تا کی دروغ ؟؟

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد