نامه جواد شمقدری به علی جنتی
پارسینه: جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی به علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم، نامهای را برای تحلیل شرایط فعلی سینما و عملکرد و دستاوردهای دوران مدیریتش نوشت.
رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در متن این نامه که اختصاصا در اختیار ایسنا قرار داد، علاوه بر اینکه به اهم چالشهای موجود اشاره کرده است، عملکردش را هم تیتروار نوشته است که از جملهی آنها میتوان به تغییر معاونت به سازمان سینمایی، تشکیل شورایعالی سینما، کسب جایزهی اسکار،سوق دادن فیلمسازی علاوه بر جنبههای هنری به سمت ساخت فیلم پرمخاطب که فیلمی چون «هیس دخترها فریاد نمیزنند» ساخته شد..
در ادامه متن کامل نامهی شمقدری به جنتی آمده است:
« اهم چالشهای موجود؛
الف: درون سازمان
۱-عدم توازن بین برنامهها ونیازها با اعتبارات و بودجههای مصوب
۲-عدم وجود نیروی کارشناس ماهر و متخصص در مجموعه سازمان
۳-ضعف تجهیزات داخلی و کمبود فضای مناسب اداری
۴-کمبود امکانات رفاهی و تسهیلات تأمین اجتماعی بیمهای
۵-ضعف قوانین و مقررات و آییننامهها(نیاز به روزآمد شدن دارند)
۶-نابسامانی و ناهماهنگی بین واحدهای مختلف معاونت سینمایی سابق
۷-عدم ثبات لازم مدیریتی و امنیت روانی
ب) برون سازمانی
۱-موازی کاری و دخالتهای دستگاهها و نهادهای غیر پاسخگو و بعضا غیر مرتبط
۲-ضعف جدی بخش خصوصی در همه عرصهها و عدم سرمایهگذاری
۳-ضعف زیرساختها همچون سالن سینما، شهرکت سینمایی و تجهیزات مدرن سینمایی در بخش تولید و نمایش
۴-ضعف و نابسامانی ساختار صنوف سینمایی و تقابلها و رقابتهای آنان با یکدیگر
۵-ضعف جدی حضور بینالمللی در بخش بازاریابی و عرضه فیلم ایرانی
۶-هجمهها و تخریب رسانه ای
۷-ضعف جدی دانش سینمایی در بعضی رشتهها
۸-هزینه سنگین تولید و بعضی دستمزدها و عدم توازن آن با درآمدها
۹-عدم علاقهمندی فیلمسازان برای پرداختن به موضوعات مهم و استراتژیک نظام
۱۰- تسخیر عرصه نمایش فیلم توسط ماهوارهها، اینترنت، شبکه قاچاق و تلویزیون در مقابل اکران و نمایش عمومی فیلمها در سینما
۱۱-عدم شناخت و فهم فیلم و اقتضائات سینما و سینماگران در حوزه نخبگان و مسئولان و نداشتن زیر ساختهای فکری و نظری و زیباشناسی و محتوایی
۱۲-عدم تناسب کیفی و کمی آموزشها با نیازهای حوزه فیلم و سینما
۱۳-تداخل بعضی مأموریتها در دورن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون صدور مجوز فیلمهای انیمیشن و تبلیغات محیطی سینما
۱۴-عدم پشتیبانیهای لازم حقوقی،قانونی و اعتبار دستگاهای مختلف نظام
۱۵-شبیخون همه جانبه سینمای غرب و فیلم هالیوودی
۱۶- و بالاخره مهمترین چالش عدم توازن جدی بین مطالبات سینماگران و امکانات موجود
اهم عملکردها؛
۱-تشکیل شورای عالی سینما
۲-تغییر معاونت به سازمان سینمایی
۳-تنظیم و تصویب سند سینما در کارگروه هماهنگی بین دستگاههای فرهنگی و ارائه به صحن شواری عالی انقلاب فرهنگی
۴-هموار کردن مسیر قانونی شدن صنوف سینمایی و تهیه پیش نویس لایحه نظام صنفی سینما
۵-افزایش تجهیزات و امکانات سینمایی برای تولید حداقل نود فیلم در سال
۶-پیگیری و اتمام ساخت فیلمخانه ملی ایران پس از ۲۵ سال (حدود شصت درصد عملیات عمرانی این پروژه در این دوره محقق شد)
۷-در اختیار گرفتن شهرک سینمایی هشتگرد و انجام کارهای عمرانی اولیه در آن(بعد از کلنگ زنی در سال ۸۳ پروژه کلا رها شده بود و هیچ اثری از آن نبود.)
۸-استفاده از فرصت بیداری اسلامی برای حضور فعال در کشورهای عربی شمال آفریقا و ایجاد تعامل با سینماگران عرب
۹-برگزاری همایش هالیوودیسم و جشنواره افق نو برای ارتباط با جریانهای مستقل سینمایی در آمریکا و اروپا
۱۰-برگزاری کنفرانس «مجمع گفتگوی همکاریهای آسیایی» دوره اول در سطح کارشناسان و دوره دوم در سطح وزیران (ریاست کنفرانس دور اول و همچنین رئیس کنفرانس کارشناس معاونان وزراء بر عهده رئیس سازمان سینمایی بود.)
۱۱-افزایش تولیدات مشترک سینمایی با سوژههای مشترک با هدف بازاریابیهای جدید مانند فیلمهای سیوسه روز (لبنان)-استرداد(روسیه)-فرزند چهارم(سومالی و کنیا)-شهدایی از نور(لبنان)-سوادیکا(تایلند)- یک روز دیگر (فرانسه)-یهود ستیز(فرانسه)-برلین منفی هفت(آلمان)
۱۲-ساخت فیلم لاله به زبان انگلیسی با هدف بازاریابی در شمال آمریکا
۱۳-ساخت فیلم مستند در عرصه بینالملل(بیش از پنجاه فیلم)
۱۴-نشست و مذاکره با مسئولان سازمان وایپو برای پیوستن منطقی به قانون کپی رایت جهانی
۱۵- مذاکره برای ساخت فیلم مشترک مانند ابن خلدون (تونس) سید همدانی(تاجیکستان) ابن عربی (اسپانیا) سوادیکا(تایلند) و...
۱۶- هماهنگی برای برگزاری دورههای آموزشی در تونس و عراق
۱۷- گسترش وتوسعه برگزاری هفتههای فیلم در خارج از کشور
۱۸-افزایش تولیدات سالانه فیلم سینمایی (پنجاه درصد)
۱۹-اصلاح و تدوین بعضی آئیننامهها
۲۰-ساخت و بازسازی پردیس سینمایی هویزه در مشهد(الان بهترین پردیس سینمایی کشور است که بعد از آزادی بیشترین درآمد را برای فیلمهای ایرانی به ارمغان میآورد.)
۲۱-استانداردسازی نحوه برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر با انتقال آن از سینماهای پراکنده در سطح شهر به برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره
۲۲-انتقال جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان از همدان به اصفهان
۲۳-عدم توقف هیچکدام از فعالیتها و برنامههای سینمایی کشور از دورههای قبل و استمرار آن علیرغم شرایط خاص بعد از فتنه ۸۸
۲۴-برنامهریزی برای افزایش تنوع در ژانرهای مختلف سینمایی کشور در بین تولیدات یک سال
۲۵-تسهیل و حمایت از ورود فیلمسازان جوان و مستعد به عرصه کار حرفهای ساخت فیلم سینمایی(هر سال حدود متوسط ۱۷ فیمساز در سال گذشته سه فیلم فیلمسازان اول جزو فیلمهای برگزیده و ارزشمند سینمای ایران بود.)
۲۶-آمادهسازی سینمای ایران و حمایت برای دیجیتال کردن عرصه تولید و اکران فیلمهای ایرانی(به طوری که در سال گذشته پنجاه درصد فیلمها به روش دیجیتال تولید شده و در حال حاضر هفتاد سالن سینما به سیستم نمایش دیجیتال تجهیز شدهاند.)
۲۷-توجه جدی به مراکز سینمای جوان در شهرستانها با هدف ایجاد عدالت فرهنگی و توزیع فرصتها و امکانات (همه مراکز به مدرنترین سیستم تدوین و دوربین دیجیتال مجهز شدند)
۲۸-ارتقاء و یکسانسازی فرآیند آموزش و کسب مهارت در مرکز سینمای جوان کشور و ایجاد رشتههای تخصصی و کاربردی سینما
۲۹-پیگیری برای برخورداری سینمای کشور از شبکه نمایش اینترنتی(IPTV)
۳۰-تسهیل در فرآیند صدور مجوزها و ایجاد تعامل با سازندگان اثر (کاهش جدی فیلمهای غیر قابل پخش)
۳۱-مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای نظارتی و صدور مجوزها
۳۲-کمک به حوزه پژوهش و نگارش فیلمنامه
۳۳-مدیریت و ساماندهی ارسال فیلمها به جشنوارههای جهانی با هدف عدم ارسال فیلمهای سیاهنما و حمایت از آثار متفاوت و مناسب برای اخذ جوایز برتر از جشنوارههای معتبر (جایزه اسکار در این دوره اخذ شد)
۳۴-افزایش ارتباطات با محیطهای دانشجویی ، نخبگان و مسئولان و دلسوزان نظام
۳۵-سوق دادن حمایت به سمت فیلمهایی که علاوه بر ویژگیهای هنری و محتوایی جذاب و پرمخاطب باشند (مانند فیلم "هیس..." که الان پرفروشترین فیلم جدول اکران است)
۳۶-تلاش برای استانداردسازی همه مراحل تولید و پخش فیلم
۳۷-کمکهای مالی ویژه برای حل مشکلات معیشتی، درمانی و مسکن قشر کمدرآمد سینما.»
ارسال نظر