گوناگون

قانون مالیات بر خانه های خالی، ابزار کنترل و مدیریت بازار مسکن است/هدف مجلس از وضع این قانون و نگاه دولت در اجرای آن درآمدی نبوده و نیست

قانون مالیات بر خانه های خالی، ابزار کنترل و مدیریت بازار مسکن است/هدف مجلس از وضع این قانون و نگاه دولت در اجرای آن درآمدی نبوده و نیست

مدیرکل امور مالیاتی استان تهران در نود و هفتمین جلسه شورای مسکن استان تهران که به منظور بررسی آخرین وضعیت خانه های خالی و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تشکیل شده بود، گفت:اصولا سازمان امور مالیاتی هر اقدام و فعالیتی که دارد، مبتنی بر آمار و اطلاعاتی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم در اختیارش قرار می گیرد.

وی با اشاره به اهتمام دولت و مجلس برای ساماندهی بازار مسکن تصریح کرد:یک زمان مالیات ابزاری برای تامین مالی است و نگاه به آن هم درآمدی است.

اما زمانی دیگر مالیات ابزاری برای کنترل، مدیریت و ساماندهی بازارهایی نظیر بازار مسکن است، لذا در این رویکرد نگاهِ سیاستگذار و دولت به هیچ وجه درآمدی نبوده و نیست.

این مقام مالیاتی استان تهران افزود: هدف قانونگذار از وضع قانون مالیات بر خانه های خالی، مدیریت و ساماندهی بازار مسکن بوده و به تبع آن دولت نیز از این ابزار برای کنترل التهابات و تحریک طرف عرضه در بازار و جلوگیری از احتکار مسکن استفاده میکند.

عزیزی با اشاره به تصویب و ابلاغ این قانون در آذرماه ۱۳۹۹ آماری از میزان برگه های مطالبه ابلاغی در استان تهران ارایه کرد و افزود: برای سال ۱۴۰۰ براساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، در استان تهران برای بیش از ۷۷۰۰ واحد مسکونی که به عنوان خانه خالی شناسایی شده بود، برگ مطالبه صادر و ابلاغ شد که مالکان ۱۳۷ واحد مسکونی خالی در مهلت مقرر نسبت به واریز مالیات خود که بالغ ۴ میلیارد تومان است، اقدام نموده و اغلب مالکان نیز با توجه به ظرفیتهای موجود در قانون تقاضای رسیدگی مجدد به مالیات ابلاغی و محاسبه شده بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی شدند.

مدیرکل امور مالیاتی استان تهران کیفیت و کمیت اطلاعات ارسالی از سوی وزارت راه و شهرسازی پیرامون خانه های خالی را در میزان وصول مالیات موثر عنوان کرد و گفت:وصول مالیات از خانه های خالی هدفی فرعی و ابزاری برای تحقق هدف اصلی یعنی "ساماندهی بازار مسکن، جلوگیری از احتکار و تحریک در طرف عرضه" است و در اینجا سازمان امور مالیاتی به عنوان یک سازمان تخصصی با وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی مدیریت بازار مسکن همراهی و همکاری میکند.

وی تاکید کرد: براساس فرازهای قانون مالیات بر خانه های خالی، وزارت راه و شهرسازی متولی شناسایی خانه های خالی است و بنابراین سازمان امور مالیاتی حلقه آخر زنجیره اجرای این قانون بوده و نیازمند اخذ اطلاعات شسته و رفته از وزارتخانه مزبور است.

خاطر نشان می سازد؛ استاندار تهران در این جلسه بر ارایه گزارش لازم از آخرین وضعیت خانه های خالی و بیان دلایل و موانع اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تاکید و شان نزول آن را افزایش عرضه مسکن دانسته و از دستگاههای ذیربط در استان خواست به وظایف و تکالیف قانونی خود عمل کنند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد