گوناگون

شوری آب گتوند و آسیب آن به مزارع صحت ندارد

شوری آب گتوند و آسیب آن به مزارع صحت ندارد

پارسینه: ورود برخی از آلایندهای کشاورزی، شهری، صنعتی و بعضا عوامل طبیعی جزو مواردی است که استاندارد های آب خروجی سد تا انتهای مسیر رودخانه را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش پارسینه؛ فرهاد نادران ومدیر اجرایی سد نیروگاه گتوند گفت: نیروگاه سد گتوند با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی نقش مهمی در سیکل شبکه برق کشور داشته است که یکی از بهترین نیروگاه‌های برق آبی است که تابستان امسال به کمک شبکه سراسری آمده بود.
وی در ادامه افزود: سد و نیروگاه گتوند از ابتدای بهره برداری تاکنون ۱۱۲ میلیارد متر مکعب آب را کنترل و از ۱۸ سیلاب عظیم که می‌توانست خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کند جلوگیری کرده است.
نادران در ادامه اظهار داشت: امسال این نیروگاه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مگاوات ساعت برق تولید و به شبکه سراسری تزریق نمود و موفق به رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته شد.
وی در ادامه به حواشی مطرح شده درباره این سد و شوری آب آن اشاره کرد و ضمن رد این موارد گفت: سد گتوند نه تنها موجب شوری نشده بلکه رونق کشاورزی در منطقه را به همراه آورده است.
وی حواشی ایجاد شده در خصوص شوری آب سد را نادرست خواند و افزود: اکنون EC آب در مخزن سد ۸۳۰ و در داخل رودخانه به ۱۰۰۰ می‌رسد و هرکسی بخواهد می‌تواند برای آزمایش آن مراجعه کند.
مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند در ادامه افزود: در ادامه مسیر حرکت رودخانه آلاینده‌هایی مثل مزارع غیرمجاز پرورش ماهی میزان EC را به یک هزار و ۷۰۰ و پساب صنعتی به ۱۲۵۰ یا اینکه فاضلاب کشت و صنعت کارون ۳۴۰ واحد میزان EC را افزایش می‌دهد؛ که سهم آلایندگی خروجی آب سد از فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی به ترتیب ۲۷، ۱۳ و ۶۰ درصد عنوان کرد.

ارسال نظر

  • ایرانمنس

    لطفا سخنان مدیر سد و نیروگاه درباره شور کردن پایین دست توسط گتوند را کامل منتشر و تحقیق دوم دانشگاه تهران را به عنوان مدرک و تحلیل ضمیمه بفرمایید.
    بخدا سیاسیون که می خواستند به واسطه گتوند دولتی را بزنند خون به دل متخصصان آشنا به مسائل گتوند و کارون کردند. سالها بر دهان متخصصان شرکت های مهندسی سد و وزارت مهر زدند تا اطلاعات اشباهی که مثلا رئیس سازمان محیط زیست دولت دکتر روحانی درباره آب خروجی از گتوند می گفت را با مدرک رد نکنند. اگر ۲ بار تحقیق دانشگاه تهران درباره گتوند نبود هنوز هم همان شایعات را تکرار می کردند. در تحقیق دوم در سال ۱۴۰۰ شبیه سازی نشان داد سد شاخص زمانی کیفیت آب را نسبت به شرایط احداث نشدن ۲۵ واحد بهبود داده است و این تاثیر با گذشت زمان افزایش می یابد. (خلاصه اینکه آب بی کیفیت را در بازه کوتاه با سیل به سمت دریا رهاسازی می کند و در طول ساید آب با کیفیت بالاتر از معمول در محل سد گتوند رهاسازی می شود.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد