گوناگون

این شاهکار هنر پارسی چگونه سر از موزه ویکتوریای لندن درآورد + تصاویر

این شاهکار هنر پارسی چگونه سر از موزه ویکتوریای لندن درآورد + تصاویر

این فرش از نظر ظاهری، چشم هر بیننده‌ای را مسحور خواهد کرد؛ به‌ طوری که در بسیاری از رده‌بندی‌ها آن را در زمره ۵۰ اثر هنری برتر جهان قرار داده‌اند

به گزارش پارسینه، فرش اردبیل یکی از نفیس ترین، قدیمی ترین و بزرگ ترین فرش های جهان است. این شاهکار هنر پارسی در شهر اردبیل در شمال غربی ایران، محل دفن شیخ صفی الدین اردبیلی، ساخته شده است. گفته می شود که این فرش توسط دربار برای زیارتگاه شیخ، سفارش داده شده است.

ardabil-carpet-PORTRAIT-2560

قدمت فرش دقیقاً به لطف کتیبه ای در یک لبه آن است، به سال ۹۱۸ هجری شمسی برمی گردد که با امضای «اثر غلام درگاه مقصود کاشانی» مشخص است.

ardabil-carpet-1-1280

تمام سطح فرش اردبیل با یک طرح یکپارچه پوشیده شده است؛ با توجه به اندازه بزرگ فرش، شاهکاری چشم گیر است.

فرش ده رنگ را در خود جای داده است؛ رنگ‌ها از مواد طبیعی مانند پوست انار و نیل ساخته شده‌اند، بنابراین سایه‌ها کمی تغییر می‌کنند.

2006AX4927---carpet-lamp-2-(640)

هر قسمت از طرح با گل ها یا برگ های چرخان فوق العاده پر شده است که مشخصه طراحی اوایل سلسله صفویه است.

توده پشم، که رنگ را بسیار بهتر از ابریشم نگه می دارد، بسیار متراکم است - در هر ده سانتی متر مربع حدود ۵۳۰۰ گره وجود دارد. این تراکم به طراح این امکان را می داد تا جزئیات زیادی را در خود جای دهد. ساختن چنین فرش بزرگی با این همه گره، به تیمی از بافندگان ماهر نیاز داشت ؛ ممکن است در هر زمان تا ۱۰ بافنده روی فرش کار کرده باشند.

2006AM1085---entire-carpet-(1280)

در سال ۱۸۴۰ میلادی در اردبیل زلزله‌ای رخ می‌دهد که موجب خرابی آرامگاه شیخ صفی و آسیب به قالی‌ها می‌شود.

متولیان حرم در جستجوی راهی برای فراهم کردن هزینه‌های بازسازی، با شرکت انگلیسی "زیگلر و شرکا" که در آن زمان دستی در کار تجارت قالی داشت، ارتباط گرفتند و در نهایت فرش به این شرکت در منچستر فروخته شد. 

ویلیام موریس کارشناس و نویسنده معروف، قالی را دید و آن را "شگفت آور و بی‌نظیر" توصیف کرد و مسئولان موزه ویکتوریا را به خریدش واداشت.

منابع مالی جمع‌آوری شد و موزه ویکتوریا پس از کشاکش فراوان بالاخره در سال ۱۸۹۳ این شاهکار هنر پارسی را به ارزش ۲۰۰۰ پوند خرید و آن را به دیوارهای گالری‌های خود آویخت. 

در سال ۲۰۰۶، موزه ویترین وسیعی را در مرکز گالری جمیل ایجاد کرد، به طوری که می توان فرش را همانطور که در نظر داشت، روی زمین دید. این شاهکار هنر پارسی یکی از عجیب ترین فرش هایی است که جهان به خود دیده است و سالانه هزاران نفر از این اثر چشمگیر و باستانی ایران در قلب لندن، بازدید می کنند.

ارسال نظر

  • بهمن

    جل الخالق
    اردبیلیهای ترک چطوری پارس شدند؟!
    آبروی هرچی رسانه است را بردین ؟!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد