گوناگون

رژیم متابولیک بگیریم؟

رژیم متابولیک بگیریم؟

چیزی که این روزها به یک دغدغه بین افراد مختلف تبدیل شده، پیدا کردن بهترین رژیم غذایی و خصوصا بهترین رژیم برای لاغری و داشتن اندامی ایده‌آل است. همان‌طور که شاهد هستید، روز به روز به تعداد رژیم‌های غذایی و لاغری اضافه می‌شود و هر کدام ادعاهای بسیاری در مورد تناسب اندام دارند.

اما داشتن یک وزن ایده‌آل و مهم‌تر از همه رسیدن به یک توده بدنی مناسب و در نهایت، پیدا کردن رژیم ساده و کم هزینه برای لاغر کردن است. رژیم ‌کم‌هزینه و ساده، یک رویکرد موثر برای کسانی است که به دنبال رژیمی هستند، که هم ‌کم‌هزینه باشد و هم اینکه به سادگی بتوانند آن را به مرحله اجرا برسانند. این نوع رژیم‌ها، معمولا بر اساس اصول ساده و موثری تهیه می‌شوند که متمرکز بر مصرف مواد غذایی سالم، کنترل‌شده، وعده‌های غذایی مناسب و همراه با افزایش فعالیت و متابولیسم بدن ‌باشند. یکی از این رژیم‌ها، رژیم متابولیک است که در این مقاله قرار است درباره آن و اینکه آیا گزینه‌ی مناسبی برای دنبال کردن به‌شمار می‌آید، صحبت می‌کنیم.

رژیم متابولیک چیست؟

چه هدف شما کاهش وزن باشد و چه بخواهید سبک زندگی خود را مادام‌العمر تغییر دهید، بهتر است سراغ رژیم یا سبک زندگی‌ای بروید که در آن بتوانید میزان کالری‌سوزی خود را افزایش دهید. این روزها شاهد این هستیم که رژیم‌های غذایی جدید بر اساس آخرین تحقیقات معرفی می‌شوند. یکی از آخرین ترندهای رژیم غذایی، رژیم متابولیک است که هدف آن تغییر متابولیسم بدن است.

این رژیم اساساً نسخه‌ای جدید از رژیم اتکینز است که بر کاهش مصرف کربوهیدرات برای کاهش وزن تأکید دارد. تفاوت بزرگ این دو رژیم، این است که کربوهیدرات‌های مصرفی در رژیم متابولیک با آنچه در رژیم اتکینز مصرف می‌شوند، یکی نیستند. بسیاری از نسخه‌های رژیم متابولیک شامل مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل، جو دوسر و برنج قهوه‌ای می‌شود، اما این بدان معنا نیست که مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان‌های فرآوری‌شده، آرد و شکر از این رژیم حذف می‌شوند.

یکی از اجزای این رژیم خوردن وعده‌های غذایی کوچک در طول روز است که معمولاً شامل سه وعده غذایی منظم با دو میان‌وعده می‌شود و در نهایت، این برنامه به بهبود متابولیسم کمک می‌کند. وعده‌های غذایی بیشتر در طول روز و کاهش هر وعده غذایی، ممکن است به شما در مدیریت بهتر گرسنگی در طول روز کمک کند.

بیشتر بخوانید: برای لاغر شدن قبل از خواب چی بخوریم؟ 

آنچه درباره رژیم متابولیک باید بدانید، این است که رژیم متابولیک بر اساس متابولیسم هر فرد و اینکه بدن هر فرد از چه مقدار انرژی برای سوزاندن غذا استفاده می‌کند، تنظیم و به‌طور خاص و منحصر به فرد برای هر فرد تهیه می‌شود و تا حد زیادی با ژنتیک او سروکار دارد. در این رژیم غذایی میزان متابولیسم هر فرد توسط دو عامل ارثی از جمله میزان سوخت‌وساز توسط سیستم عصبی و میزان اکسیداسیون سلولی، مشخص می‌شود.

 

 

Picture2

با رژیم متابولیک می‌توانید متابولیسم خود را تغییر دهید

بدن شما غذا را به منبع انرژی تبدیل می‌کند. هرچه متابولیسم شما بهتر و سریع‌تر باشد، بدن شما سریع‌تر می‌تواند مواد مغذی را از غذا به انرژی تبدیل کند. متابولیسم کُند به این معنی است که بدن شما تمایل دارد به جای سوزاندن مواد مغذی، آنها را به شکل چربی در بدن ذخیره کند. هدف رژیم متابولیک این است که متابولیسم شما را سریع‌تر کند و به این ترتیب، به جای ذخیره کردن چربی در بدن، چربی بسوزانید.

در رژیم‌های کم کربوهیدرات، بدن شما برای تامین انرژی به چربی‌سوزی روی می‌آورد که منجر به تولید ترکیباتی به نام کتون می‌شود که تصور می‌شود اشتها را کاهش می‌دهند. هدف از این رژیم‌ها این است که به بدن خود این را یاد بدهید که چربی بدن را برای تامین انرژی بسوزاند.

کتون‌ها اسیدهایی هستند که زمانی در بدن تولید می‌شوند که انسولین کافی برای دریافت قند از خون شما وجود نداشته باشد و بدن شما به جای کربوهیدرات‌ها به سوزاندن چربی روی می‌آورد. تجمع بیش از حد کتون می‌تواند برای بدن سمی باشد و موجب به وجود آمدن وضعیتی به نام کتواسیدوز شود. افراد مبتلا به دیابت باید به کتون‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر میزان کتون در بدن شما کم است، جای نگرانی ندارد اما اگر سطح کتون در بدن شما بالا است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا رژیم متابولیک بی‌خطر است؟

برخی رژیم‌ها وعده کاهش وزن تا ۱۰ کیلوگرم در طول چهار هفته را می‌دهند. با اینکه شواهد بسیاری برای این ادعاها وجود دارد، اما همچنان میزان مطالعات انجام‌شده روی این ادعا و این رژیم‌ها بسیار کم است. اکثر متخصصان و پزشکان چنین کاهش وزن سریعی را ناامن و ناپایدار می‌دانند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کاهش سریع مقدار قابل توجهی وزن می‌تواند متابولیسم شما را کند کند، که باعث می‌شود برگشت وزن آسان‌تر شود.

به طور کلی، افراد مبتلا به دیابت باید هنگام رژیم گرفتن مراقبت موارد بسیاری باشند و به میزان مصرف مواد غذایی و میزان قند خون خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. اما با این حال، برخی مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند رژیم متابولیک برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مفید است، زیرا می‌توانند به کاهش دوز انسولین و بهبود کنترل قند خون خود کمک کنند.

ساختار بدن هر فرد متفاوت است، بنابراین همه رژیم‌ها برای همه مناسب نیستند. افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی هستند باید به ویژه مراقب رژیم‌های غذایی باشند. اما برنامه غذایی در رژیم متابولیک متناسب با نوع ساختار بدن هر فرد و متابولیسم آن تنظیم می‌شود و این می‌تواند نکته‌ای مثبت در مورد این رژیم باشد. اما در کل، قبل از شروع یک رژیم غذایی مرتبط با متابولیک یا هر رژیم دیگری با پزشک خود مشورت کنید. حتماً در مورد هر گونه شرایط پزشکی یا آلرژی که دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

 

Picture3

 

چه مدت باید رژیم متابولیک داشته باشم؟

هدف کلی رژیم متابولیک ایجاد تغییرات پایدار در رژیم غذایی و سبک زندگی شما است. مدت زمانی که این رژیم را دنبال می‌کنید، به میزان وزنی که می‌خواهید کاهش دهید بستگی دارد. پس از کاهش وزن مد نظر خود، باید یک دوره تثبیت وجود داشته باشد که در آن به بدن جدید خود عادت کنید و آن را در وزن مورد نظر نگه دارید.

منتقدان این نوع رژیم‌ها بر این باورند که هر فردی که رژیم بگیرد، در نهایت آن را کنار می‌گذارد و به عادت‌هایی که در وهله اول او را به دردسر انداخته، برمی‌گردد. به همین دلیل است که رژیم متابولیک بیشتر به عنوان یک تغییر سبک زندگی در نظر گرفته می‌شود. برای اینکه وزن خود را حفظ کنید و به عادات قدیمی خود بازنگردید، باید آنچه می‌خورید و نحوه غذا خوردن خود را برای همیشه تغییر دهید.

نتیجه نهایی

رژیم متابولیک می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد، اما باید تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی و ایمنی آن انجام شود. با خوردن انواع مناسب غذاها، ممکن است بتوانید متابولیسم خود را افزایش دهید و چربی بدن را بر خلاف کربوهیدرات بسوزانید، که منجر به کاهش وزن می‌شود. افراد مبتلا به بیماری‌های خاص باید مراقب تغییر رژیم غذایی خود باشند. رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند وزن خود را کاهش دهند و سطح قند خون خود را کنترل کنند. هرکسی که رژیم متابولیک دارد باید از سطح کتون در بدن خود آگاه باشد. در نهایت اینکه، قبل از شروع هر رژیم غذایی جدید حتما با پزشک خود صحبت کنید و ببینید آیا رژیم متابولیک برای شما مناسب است یا خیر.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار