گوناگون

ازدواج مجازی بهتر است یا سنتی؟!

پارسینه: زدواج و پیدا کردن زوج مناسب مقوله ای است که از دیرباز تا کنون چالش پیش روی انسان ها بوده است و از دیرباز رسم و رسومات ....

پارسینه-گروه اجتماعی: ازدواج و پیدا کردن زوج مناسب مقوله ای است که از دیرباز تا کنون چالش پیش روی انسان ها بوده است و از دیرباز رسم و رسومات خاص خود را داشته است.

از چهره گل انداخته داماد و تعارف سینی چای عروس بگیر تا به امروز ؛که موضوع شکل دیگری پیدا کرده است و ازدواج های سنتی تا حدی جای خود را به مدل های جدید آشنایی داده است و صد البته مشکلات بسیاری را پیش روی جوانان قرار داده است.

سایت های همسریابی از همین شکل های نوظهور آشنایی است که علاوه بر هشدار بسیار مسئولین و کارشناسان همچنان جولان می دهند.

انواع دوستی‌های قبل از ازدواج و پیدایش فضای مجازی روز به روزعامل پوست اندازی نسل قبلی و پیدایش نسلی شد که به دنبال همسر آینده خود در کوچه پس کوچه‌های سایت‌های همسریابی، تاس بخت و اقبال خود را به بالا پرتاب می‌کنند تا شاید هنگامی که بر زمین می‌نشیند جفت شش بیاید.

اما آشنایی‌هایی که در محیط‌ های مجازی مانند چت روم‌ها، فیس بوک و سایت‌های همسریابی صورت می‌پذیرد تا چه میزان می‌تواند بنیان‌های یک ارتباط درست و زمینه‌های تشکیل یک زندگی مستحکم را رقم بزند؟

این سوالی است که هر چند همواره به آن پاسخ های ترسناک داده می شود و کارشناسان همواره از شکست این نوع دوستی ها و ازدواج ها خبر می دهند اما همچنان پاسخ قانع کننده ای برای آن در دست نیست چرا که همواره جوانان به این نوع دوستی ها و ازدواج ها متمایل می شوند هر چند که نگرش کلی جامعه نسبت به این نوع ازدواج در هر حال منفی است.

مسئله‌ای که همیشه درباره سایت‌های همسریابی عنوان می شود عدم اطمینان بر اطلاعت وارد شده است که همواره از دختران سیندرلا می سازد و از پسران شاهزادهای سوار بر اسب سفید!
حتی اگر این مشکل اطلاع رسانی درست هم حل شود باز هم نمی توان به روش هایی که فضای مجازی برای معرفی یک همسر مناسب پیشنهاد می کند اطمینان کرد چرا که از قدیم گفته اند ازدواج مانند هندواننه سر بسته است.

به نظر می رسد تنها راه برای داشتن یک ازدواج موفق همان آشنایی از طریق خانواده و نشست و برخواست های خانوادگی است هر چند که باید این را پذیرفت که حنای خانواده ها دیگر کمتر برای جوانان رنگ دارد و باید با تکنولوژی و پیشرفت های آن و تغییر فرهنگ نسل ها کنار آمد.

بنابراین دولت باید در زمینه قانونی کردن سایت های همسر یابی و کنترل و نظارت بر انها اقدامات جدی به عمل اورد.

گفتنی است، طبق تعریفی که وزارت ورزش و جوانان برای سایت‌های همسریابی دارد؛ این سایت ها فقط در ذیل مراکز مشاوره حق فعالیت دارند به عبارت دیگر طبق آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج یکی از وظایف پنج گانه مراکز مشاوره مسئله همسریابی است و کارشناسان نیز همیشه بر مسئله مشاوره در کنار همسر گزینی تاکید داشته‌اند و آن را جز لاینفک همسرگزینی می‌دانند.

ضمن آنکه رییس پلیس فتا نیز معتقد است اگر متولی برای این مسئله پیدا شود قطعا بهتر می‌توان این مسئله را ساماندهی کرد و مردم نیز اگر بدانند یک سایت وابسته به دولت وجود دارد که حافظ اسرار محرمانه آنهاست، به آن اطمینان پیدا می‌کنند.

ارسال نظر

  • ناشناس

    نمی توان گفت کدام خوب است باید در هر دو با دقت نظر و بدون شتابزدگی تصمیم گرفت در انتخابهای مجازی اگر فراگیر و سیستماتیک شود به شکلی که در کشورهای دیگر مرسوم است به دلیل گستردگی و وجود انتخابهی بیشتر و اشناییت بیشتر بهتر است ما ایرانیان یاد گرفته ایم تا یک چیز جدید که فراگیر شدنش غیر قابل جلوگیری است همیشه جبهه بگیریم بجای اینکه وقت خود را بگزاریم برای شناخت و قانونمند کرد ان همش نسبت به ان غر می زنیم

  • یک ایرانی

    گمان می کنم تا زمانی که اکثر مردم ایران بخواهند بین این دو ازدوج نوع مدرن یا همان مجازی اش را "انتخاب" کنند، حالا حالاها باید منتظر آینده ماند. اکثر همسریابی های مجازی در ایران فعلا از سر ناگزیری و ناچاری است. این را بر اساس دیده ها و دانسته های شخصی ام در اطراف و مرتبطین با خود می گویم. اما بر این باور هستم که در سالهای آتی دامنه همسریابی های مجازی گسترش خواهد یافت و با نهادینه شدن آن و فرهنگ سازی لازم احتمالا بتواند بسیاری از دشواری ها و عیوب همسریابی سنتی را هم برطرف سازد.

  • سرباز صفر نظام

    حریم افراد در زمان ازدواج باید محفوظ باشد ، وقتی یک مرد قصد ازدواج دارد ولو این که نظر خاصی روی کسی داشته حق ندارد از طرف مقابل بخواهد حرمت خود را به سبب این که احتمال داشته باشد با او ازدواج کند بشکند و چون احتمال این که با او ازدواج نکند زیاد است و اتفاقا اولین سوالی که این روز ها خواستگاران از عروس خانم می پرسند این است که خواستگار چندم است ، تا کجا پیش رفته وووو... و عروس خانم به خاطر این که می خواهد صداقت نشان دهد معمولا اتفاقات افتاده را بازگو می کند و بعضا سبب چرکین شدن دل داماد و قید ازدواج را زدن و بطور کل خانمها در این موارد بسیار آسیب پذیرند و تنها راه آن پیروی از سیره انبیاء و ائمه هدی یعنی حفظ عفاف و حجاب و خود را در معرض نمایش دیگران نگذاشتن که قدر و منزلت چنین خانم هایی را قطعا همسران بیشتر خواهند دانست .

  • ناشناس

    هرچه پیش آید خوش آید

  • FARNAZ

    سنتی بهتره.چون پسرهای امروزی زیاددروغ میگن و هیچ اعتباری نیست پس سنتی خوبه و خانواده ها بیشترباهم آشنا بشن بهتره

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد