گوناگون

نقطه ضعفی که باعث شد سقراط همه آزارهای همسر بد اخلاقش را تحمل کند

نقطه ضعفی که باعث شد سقراط همه آزارهای همسر بد اخلاقش را تحمل کند

همسر سقراط فیلسوف بزرگ یونانی، از شخصیت هایی است که در طول تاریخ بسیار خشن به تصویر کشیده است.

به گزارش پارسینه، فیلسوفان بزرگ جهان نیز مانند سایر افراد دارای تمام نقص ها و مشکلات انسانی هستند، و حتی گاهی اوقات ممکن است مشکلات بیشتری نسبت به یک انسان معمولی داشته باشند.به عنوان مثال، سقراط، که «پدر فلسفه» نامیده می شود، ازدواجی آشفته داشت. هنگامی که او یک هدیه خوشمزه دریافت کرد، (یک کیک بزرگ و زیبا از طرف دوستش) همسرش به شدت ناراحت شد و کیک را بیرون انداخت. ناگفته نماند که یک بار دیگر همسر سقراط یعنی زانتیپ، محتویات یک گلدان را روی سر او ریخت.

چرا به سقراط زورگویی می کرد؟ اگرچه زانتیپ در طول تاریخ به عنوان یک همسر وحشتناک و خشن به تصویر کشیده شده اما سقراط نیز بی گناه نبود.

هنگام بررسی زندگی او، به نظر می رسد که سقراط از هر نظر، فردی دشوار برای زندگی با زانتیپ بود و اغلب همسرش زانتیپ را دیوانه می کرد.

وقتی از سقراط می‌پرسیدند که چرا با همسرش کنار می‌آید، او پاسخ داده بود که با او ازدواج کرده تا بتواند، بحث کند. فکر او این بود که اگر بتواند زانتیپ را تحمل کند، خلق و خوی خشن او را مدیریت کند، آنگاه می‌تواند به راحتی با هر فرد دیگری در آتن صحبت کند. بنابراین می‌توان تصور کرد که او اغلب با زانتیپ فقط به خاطر یادگیری بحث و جدل، مشاجره می‌کرد.

ناگفته نماند که سقراط شغلی نداشت، و به طور مرتب درگیر بحث های فلسفی بود، از پذیرش هر پولی برای خدمات خود امتناع می کرد، بنابراین شاید نق زدن همسرش به این دلیل بود که او در تأمین مایحتاج خود و فرزندان و همچنین تهیه غذا ناتوان بود.

با همه این موارد، اگرچه نمی توان مطمئن بود اما شاید سقراط واقعا زانتیپ را دوست داشت، سقراط هرگز او را طلاق نداد، اگرچه می توانست. و اغلب زمانی که دیگران از رفتار پرخاشگرانه زانتیپ شکایت می کردند، از همسرش دفاع می کرد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد