گوناگون

تاثیر عملکرد پلیس بر آرامش جامعه

تاثیر عملکرد پلیس بر آرامش جامعه

نیروی انتظامی وظیفه ذاتی خود می داند تا برای تحقق آرامش و ثبات از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده و نهایت تلاش خود را برای کسب رضایت هرچه بیشتر جامعه انجام دهد.

سرهنگ حمیدرضا براتی*: این روزها که کشور در وضعیت دشواری قرار دارد؛ نیاز به همدلی و همفکری بیش از هر زمان دیگر در بین احاد جامعه احساس می گردد. تجربه تاریخی مردمان غیور ایران زمین نشان از آن دارد که بر خلاف بسیاری از کشورهای دوست و دشمنشان، در هنگام مصائب و دشواری ها نه تنها از یکدیگر دور نگشته اند، بلکه درس اتحاد، همدلی و همبستگی را بیش از هر زمان دیگر به جهانیان آموختند و نشان دادند که ملت بزرگی همچون ملت سرافراز ایران هیچگاه در مقابل مشکلات و دشواری ها و کینه توزی ها سر خم نکرده و با صلابت به مسیر پیشرفت خود ادامه خواهد داد. دیگر وجه تمایز مردم ایران نسبت به سایر مردمان ملل مختلف آن است که مشکلات و نامرادی ها را تبدیل به پلکانی برای صعود به خواسته های خود می کنند و اجازه نمی دهند موانع کوچک و بزرگ سدی برای رسیدن به خواسته ها و اهداف والای جمعیشان ایجاد نماید. بارها شاهد آن بودیم که چه بسیار استعدادهای فراوان و شگرف که در میان ناملایماتی از جنس تحریم ها و تهدید ها سر بر آورده اند و چه بسیار صحنه های کم نظیر و بی نظیر را از کمک خیرخواهانه و همیاری برای بازسازی و یا دوباره سازی امید ها و آرزوها شاهد بودیم؛ و در این میان هدف مشترک یکایک ما چیزی جز سربلندی و سرافرازی میهن عزیزمان نبوده و همیشه این مهم را با شعار ما می توانیم به اثبات رسانده ایم. 

حال، کشور بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش دارد تا با آسودگی خاطر، مشکلات و موانع بررسی گشته و نسبت به حل و فصل آنها در محیطی آرام اقدام شود. اما دشمنان مانند همیشه موقعیت های مناسب برای ضربه زدن به بدنه کشورمان را در پس مشکلاتی می بینند که خود بانی اصلی شکل گیری آنها هستند و در صدد هستند تا راه های مناسب برای لطمه به میهن عزیزمان را شناسایی و در جهت آن اقدام کنند، از اصلی ترین برنامه های آنان اخلال در نظم و امنیت عمومی کشور و خصوصا اخلال در نظام اقتصادی به ویژه در پایتخت خواهد بود؛ خصوصا آنکه احساس می کنند که به واسطه اخلال در نظام اقتصادی که قلب تپنده آن در پایتخت است، می توانند برای سایر حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشکل ایجاد کنند و تا جایی پیش بروند که اتحاد و همدلی و همبستگی در کشور را از میان بردارند و در نهایت با تفرقه افکنی، کشور را به لبه پرتگاه دوقطبی شدن بکشانند و میان عقاید و تفکر های مختلف فاصله ایجاد کرده و از ناآرامی ساختگی نهایت بهره و استفاده را ببرند. 

در اینجاست که کار و حضور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ارزشی ملموس پبدا کرده و این نیروها باید با عملکرد درست و واکنش های سریع و صریح خود نقشه ها را نقش بر آب ساخته و آرامش را به کشور باز گردانند؛ زیرا بر اساس تجربیات گذشته، همگی خوب می دانیم که نه تنها هیچگاه مشکلات با ایجاد آشوب و بلواهای ساختگی حل نگشته، بلکه ابعاد آن گسترش یافته و حتی ممکن است تا جایی پیش برود که به سادگی قابل حل و فصل نباشد. بنابراین لازم است تا در اولین قدم سربازان حافظ امنیت کشور با جدیت و قاطعیت همیشگی وارد صحنه شده و فتنه های احتمالی را قبل از شروع خنثی سازند. 

از آنجا که بیشترین انتظار و توقع مردم داشتن آرامش و امنیت و ثباتی پایدار در کشور، برای انجام فعالیت های روزمره اجتماعی و اقتصادیشان است و ایجاد این مهم بر عهده نیروهای امنیتی ایران و خصوصا نیروی انتظامی می باشد، پس طبیعتا این نیرو وظیفه ذاتی خود می داند تا برای تحقق این آرامش و ثبات از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده و نهایت تلاش خود را برای کسب رضایت هرچه بیشتر جامعه انجام دهد. 

وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طوری تبیین و تدوین گشته است که در کلیه قسمت ها ی آن پیشگیری از وقوع نا امنی ها و حوادث ناگوار گوناگون حرف اول را می زند و در این میان پلیس آموزش های لازم را جهت پیشگیری از وقوع بحران در هر حوزه پلیس های تخصصی داشته است. مسئله پیشگیری وقتی اهمیت بیشتری می یابد که پای امنیت عمومی جامعه در میان باشد عملکرد پلیس در خصوص هر گونه پیشگیری تعیین کننده بوده و نقش ویژه را ایفا می کند. زیرا امنیت مفهومی است که هر چقدر از دست دادنش آسان باشد، اما تامین آن کار بس دشواری است و هزینه های جانی، مالی و معنوی خاص خود را می طلبد؛ از دیگر سو چگونگی تامین امنیت و آرامش برای جامعه امری است که متناسب با شرایط و زمان، نیاز به اقدامات خاص خود دارد و نوع اقدامات و عملکرد نیروهای تامین کننده امنیت از جمله پلیس، می تواند نقش بسزایی در به ارمغان آوردن آرامش برای جامعه ایفا نماید. خصوصا در شرایط کنونی کشور لازم است تا پلیس با صبر و بردباری و دقت عمل همیشگی و حتی بیشتر از گذشته به نیاز جامعه پاسخ گوید و با این رویکرد در تامین آرامش جامعه نقش سازنده و موثر ایفا کند.

نویسنده: سرهنگ حمید رضا براتی، اداره افکار عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار