گوناگون

«سلطان» علیه «ظریف» در امارات

قانون: امیر بندر بن سلطان، رئیس شورای امنیت ملی و رئیس سازمان امنیت عربستان در سفر خود به امارات که به طور سری انجام شده بود مذاکرات مفصلی را بر سر برنامه هسته ای ایران با مقام های اماراتی انجام داد.

وی در این سفر درباره پرونده پرتنش سوریه نیز مذاکره کرد و درباره چگونگی برگزاری کنفرانس ژنو 2 مذاکرات مفصلی را با طرف اماراتی انجام داد. گویا این سفر با برنامه محمدجواد ظریف در تنش زدایی ایران با کشورهای عربی مرتبط بوده است. در هر صورت سفر ظریف به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خالی از لطف نبوده است.

وی در این سفر بر ضرورت درک جوانب ایجابی توافق ژنو تاکید کرد و بر گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه صحه گذاشت. وزیر امور خارجه ایران همچنین بر لزوم عادی سازی و گسترش روابط با کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی تاکید کرد و همچنین گفت که با طرف های اماراتی برای حل بسیاری از مسائل به رایزنی پرداخته است.

جواد ظریف همچنین تصریح کرد، اولویت ایران توسعه روابط منطقه ای است و تلاش دارد تا در این رابطه تلاش های بسیاری را انجام دهد اگر چه بعید دانست که در آینده نزدیک سفری به عربستان سعودی داشته باشد.

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به سفر وزیر امور خارجه امارات به ایران از یک سو و سفر جواد ظریف به کشورهای عربی کویت و عمان از سوی دیگر صفحه تازه ای از روابط ایران با کشورهای عربی گشوده می شود و در عین حال از تاثیرگذاری تحرکات عربستان در منطقه علیه ایران نیز تا اندازه بسیاری کاسته خواهد شد.

ارسال نظر

  • يك ايراني

    عربستان مي بيند كه با اين همه هزينه و اقدامات خصمانه با يك حركت درست ايران (توافق ژنو) تمام نقشه هايش از بين رفته و حتي كشور هاي عربي هم ديگر اعتماد چنداني به آن ندارند مثل غريق به هر وسيله اي چنگ مي زند ولي زهي خيال باطلانشاءالله پس از توافق نهايي ايران با قدرت هاي بزرگ دنيا عمر حكومت هايي مانند عربستان هم تمام مي شود .

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد