گوناگون

جد گاو و گوزن این جانور یک کیلوگرمی است+ عکس

جد گاو و گوزن این جانور یک کیلوگرمی است+ عکس

فسیل پستاندار ۶۵ میلیون ساله‌ای در کلرادو اسپرینگز آمریکا یافت شده که حدود یک کیلوگرم وزن دارد و به گفته دانشمندان، جد همه گاوها، گوزن‌ها و دیگر سم‌داران است.

به گزارش پارسینه و به نقل از ایسنا، دانشمندان موزه طبیعت و علم دنور (Denver) گونه جدیدی از پستانداران را با قدمت ۶۵ میلیون سال کشف کرده‌اند که جد حیوانات سُم‌دار مدرن مانند آهو، گاو و خوک است. این گونه جدید که میلیتوکودون لایدی (Militocodon lydae) نام دارد، بلافاصله پس از انقراض دایناسورها روی زمین زندگی می‌کرد.

این جانور یک کیلوگرمی، جد گاو و گوزن است / عکس

سال ۲۰۱۶ بود که دکتر تایلر لیسون و تیمش، جمجمه پستاندار ۶۵ میلیون ساله‌ای را در کورال‌بلافز، در نزدیکی کلرادو اسپرینگز پیدا کردند. چند دقیقه بعد، جمجمه‌های دیگری از گونه‌های مختلف ازجمله پستاندار گیاه‌خواری به نام Carsioptychus (کارسیوپتیکوس) نیز که ۶۶ تا ۶۳ میلیون سال پیش می‌زیست، یافت شد.

میلیتوکودون لایدی با اندازه تقریبی ۲۳ تا ۳۶ سانتی‌متر، حدود یک کیلوگرم وزن داشت و ابعاد تقریبی‌اش هم‌اندازه چینچیلا، جونده ریزجثه آمریکای جنوبی است. بقایای جمجمه و فک این موجود در صخره‌هایی کشف شده که متعلق به نخستین سال‌های پس از انقراض دایناسورها است.

این جانور یک کیلوگرمی، جد گاو و گوزن است / عکس

این کشف، داده‌های مهمی در مورد تنوع سریع پستانداران پس از انقراض دایناسورها ارائه می‌دهد و می‌تواند سرعت و تنوع گونه‌هایی را که در مدت‌زمان کوتاهی روی زمین پدیدار شده‌اند، آشکار کند. این یافته به دلیل وجود سوابق ضعیف فسیلی از آن دوره زمانی، اهمیتی دوچندان دارد.

بررسی‌های بیشتر، سؤالات بیشتری را نیز در پی دارند؛ برای مثال، دندان‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد رژیم غذایی و روابط فرگشتی ارائه دهند؛ اما وقتی صحبت از جمجمه به میان می‌آید، همان‌طور که دانشمندان در این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کنند، این جمجمه فاقد علائم تشخیصی است. این امر چالش‌هایی را در درک کامل جایگاه آن در درخت فرگشتی ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار