گوناگون

درخشنده : مشکلات مردم را فریاد می زنم

پارسینه: پوران درخشنده بانوی کارگردان کرمانشاهی شب گذشته در اختتامیه فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین برای فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" از نگاه تماشاگران شد.

بانوی کارگردان کرمانشاهی گفت: من همیشه در ساخت فیلم هایم به دنبال حل مشکلات جامعه بوده و در واقع مشکلات مردم را فریاد می زنم و "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" را نیز برای مردم ساخته بودم.

پوران درخشنده بانوی کارگردان کرمانشاهی شب گذشته در اختتامیه فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین برای فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" از نگاه تماشگران شد.

همچنین فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" رکورد بلیت فیلم های فجر در استان کرمانشاه را نیز شکست و با استقبال بی نظیر و پخش در سانس های اضافه مواجه شد.

پوران درخشنده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خیلی خوشحالم از اینکه این فیلم موفق به دریافت جایزه نگاه تماشگران شد و در هر روز دو سانس اضافه را به خود اختصاص داد.

وی افزود: با توجه به اینکه من از همان ابتدا نیز این فیلم را برای مردم ساخته بودم و جشنواره ملاک نبود، خیلی مهم بود که با استقبال بی نظیر مردم مواجه شد و از همه مهمتر نجواها و سوال هایی بود که برای مردم پیش آمده و در گوشی زمزمه می کردند و در واقع پیام فیلم کامل و جامع به مردم منتقل شد.

درخشنده با بیان اینکه این اتفاق برای اولین بار در سینمای ایران افتاده بود گفت: استقبال مردم از فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" حتی خارج از انتظار خود من نیز بود و هیچ کس انتظار نداشت در سینمای ایران چنین استقبالی از یک فیلم اتفاق بیافتد.

وی در خصوص حذف شدن بخش هایی از فیلمش گفت: خوشبختانه بخش های حذف شده لطمه ای به ساختار اصلی فیلم وارد نکرد و مشکلی در انتقال پیام فیلم به بیننده به وجود نیاورد.

درخشنده با ابراز خرسندی از اینکه فیلمش در استان کرمانشاه یعنی زادگاهش نیز با استقبال بی نظیر مواجه شده گفت: آرزوی من این بود که فیلمم در شهر خودم مورد استقبال قرار بگیرد و مردم زادگاهم به سینما بروند و آن را ببینند و به لطف خدا این اتفاق افتاد.

وی افزود: همیشه آرزوی من این بوده که مردم زادگاهم در بهترین شرایط ممکن زندگی کنند و شاهد اتفاقات ناخوشایندی چون بیکاری، اعتیاد و طلاق در آنجا نباشم.

اولین زن کارگردان پس از انقلاب ادامه داد: استان کرمانشاه دارای تمدن بسیار کهنی است و من نمی توانم شاهد باشم که زادگاهم با این پیشینه فرهنگی از دردهایی این چنین رنج ببرد.

درخشنده با بیان اینکه من بارها به مسئولین استان کرمانشاه برای ساختن فیلم در استان کرمانشاه مراجعه کرده گفت: من سالها پیش با پیشنهاد ساختن فیلم پهلوان حسین گلزار و در سال های اخیر نیز با پیشنهاد ساختن فیلم "راه کربلا " به کرمانشاه آمدم اما متاسفانه با بی مهری مواجه شده و تلاش هایم نتیجه ای نداد.

وی افزود: استان کرمانشاه دارای پتانسیل های زیادی از نظر فرهنگی و هنری است، برای مثال اولین خوشنویس ایرانی یعنی "میرزای کلهر" کرمانشاهی است لذا باید از این پتانسیل ها استفاده شده و آنها را به کار بگیریم.

درخشنده ادامه داد: عقیده من این است که باید به مقوله فرهنگ در استان کرمانشاه توجه بیشتری شده و یک حس ضرورت برای تبدیل کرمانشاه به عنوان یک پایگاه فرهنگی و پایلوت در کشور شکل گیرد.

وی گفت: ساخت فیلم، برگزاری جشنواره های مختلف، ایجاد فضای بحث و گفتگو از جمله مواردی است که می تواند به بحث تقویت فرهنگ در کرمانشاه کمک کند البته در سال های اخیر اتفاقاتی نیز در زمینه برگزاری جشنواره افتاده است.

وی افزود: در استان کرمانشاه پتانسیل و نیروهای انسانی مجربی وجود دارند که باید به آنها توجه شود.

درخشنده ادامه داد: سرمایه های فرهنگی استان کرمانشاه باید حفظ شده چرا که این توان در استان کرمانشاه وجود دارد و می تواند در بحث فرهنگ پیشرو باشد.

بانوی کارگردان کرمانشاهی در پایان با آرزوی پیشرفت جوانان ایرانی و کرمانشاهی، گفت: اگر زمینه و فضا برای فعالیت های فرهنگی و هنری در استان کرمانشاه فراهم شود، می توان شاهد بروز خلاقیت های زیادی در عرصه های بین المللی باشیم همانگونه که هم اکنون شاهد خلاقیت های زیادی در بحث موسیقی کرمانشاه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، پوران درخشنده، فیلمساز، تهیه کننده، محقق و نویسنده فعال ایرانی در 7 فروردین ماه سال 1330 در محله چهارراه اجاق کرمانشاه به دنیا آمد، او تحصیلات تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما (دانشکده فعلی صدا سیما) گذراند و در سال 1354 در سازمان صدا و سیما شروع به کار کرد‌، وی در راه اندازی سیمای مرکز کرمانشاه نقش اصلی را ایفا کرد‌، در همان زمان فیلم طاعون که درباره شیوع بیماری طاعون در کردستان در سال 1328است را تهیه کرد.

سال 1355 درباره چهارشنبه سوری و در سال 1356 فیلمی درباره موسیقی نواحی ایران تولید کرد. موج، جانماز، سجاده، تحقیقی درباره زنان، اشتغال و صنایع دستی در کردستان در سال 1357 و فیلم‌های مستند "چشمه‌های آب معدنی راه هراز" را به تصویر کشید و همان سال مستندهای سه گانه صنایع دستی را در کردستان تولید کرد.

سال 59- 58‌ فیلم مستند " چرخ ها می‌چرخند" را تولید کرد که نگاهی به مسائل رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها، به خصوص ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) را به تصویر کشاند.

"شوکران" 17 قسمتی که ازسال‌ 69 تا 71 طول کشید مستندی است درباره پدیده اعتیاد در زنان، مردان و کودکان در ایران و مسأله قاچاق مواد مخدر و راه‌های پیشگیری آن (که 3 قسمت از آن بیشتر پخش نشد).

از دیگر آثار مستند این فیلمساز اجتماعی می‌توان به ببر دره عشق‌، چشمه‌های دره سنگستان‌، شوبو از غروب تا غروب‌، رسول هرکول کوچک و... اشاره کرد.

از آثار سینمایی اولین فیلمساز زن بعد از انقلاب که سابقه تدریس در دانشگاه را نیز در کارنامه خود دارد می‌توان‌ پرنده کوچک خوشبختی، عبور از غبار‌، زمان از دست رفته‌، عشق بدون مرز‌، شمعی در باد‌، رویای خیس‌، بچه‌های ابدی‌، خوابهای‌دنباله‌دار‌، هیس ! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند و ... را اشاره کرد.

پوران درخشنده تا کنون در تعداد زیادی از جشنواره‌های داخلی و خارجی عضو هیات داوران بوده است‌، از جوایزی که تاکنون نصیب وی شده می‌توان به‌ برنده دیپلم افتخار از اولین دوره جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم "رابطه"، برنده لوح زرین بهترین فیلم از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم " پرنده کوچک خوشبختی" در سال66‌، برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "پرنده کوچک خوشبختی" در سال 66‌، برنده دیپلم افتخار از سومین جشنواره فیلم زنان از آرژانتین برای فیلم‌های "پرنده کوچک خوشبختی" و" زمان از دست رفته" ، برنده مشعل طلایی از دومین جشنواره فیلم غیرمتعهدها در کره شمالی برای فیلم "پرنده کوچک خوشبختی"، برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم بلند از بیست و یکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و... نام برد.

پوران درخشنده عضو انجمن‌های فیلمسازان زن آمریکا(WIF)، کارگردانان مستقل آمریکا (IFP) و مرکز بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو (CIFEJ) نیز هست و در سی و یکیمن جشنواره فیلم فجر نیز با فیلم " هیس! دخترها فریاد نمی زنند" برنده سیمرغ بلورین از نگاه تماشاگران شد.
منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد