گوناگون

کره پوشیده از جواهر شاه قاجار حیرت زده تان می کند!+ عکس

کره پوشیده از جواهر شاه قاجار حیرت زده تان می کند!+ عکس

پارسینه: همه ما برای یک بار هم که شده در درس جغرافیا از ابزاری با نام کره استفاده کردیم و با ماهیت آنها آشنایی داریم اما تمام کره ها عموما ساخته شده از پلاستیک، شیشه، کاغذ و فلز هستند. در این بین تنها یک کره از جنس جواهر و طلا وجود دارد که به دستور ناصرالدین شاه، پادشاه معروف قاجار ساخته شده است.

کره جغرافیایی در واقع نوعی ماکت از کره زمین است که نقشه تمام زمین بر روی آن رسم شده است. در واقع میتوان گفت که کره مدل کوچک شدهٔ کرهٔ زمین است و بر روی آن قاره ها، اقیانوس ها، چگونگی ارتباط مردم جهان با یکدیگر از راه دریا، محل قطب شما و جنوب، محل قرارگیری خط استوا و.... را میتوان مشاهده کرد.

کره جواهر نشان ناصرالدین شاه هم به لحاظ جنس و هم به لحاظ اطلاعات روی کره تفاوت بسیاری با کره‌های دیگر دارد. این کره ساخته شده از طلا و جواهرات رنگارنگ است و به کره جواهر نشان شهرت دارد. سالها پیش به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده و امروز یکی از خاص ترین و گرانبها ترین میراث کشور ایران به حساب می آید. روی این کره متفاوت کوه دماوند و شهر تهران با یاقوت مشخص شده و الماس نشان‌دهنده کشور ایران است. نکته جالب اینجاست که علاوه بر جانمایی قاره‌ها، می‌توانید روی این کره، القاب ناصرالدین‌شاه را هم ببینید!

کره جواهر نشان

کره جواهر نشان حدود ۳۸ کیلوگرم وزن دارد و قطر آن ۶۶ سانتی‌متر است. این کره جواهرنشان در مجموع از ۳۴ کیلوگرم طلای ناب و خالص ساخته شده و روی آن ۵۱ هزار و ۳۶۶ قطعه جواهر گوناگون از جمله زمرد، یاقوت، لعل و الماس نصب شده است. و نکته قابل توجه این است که جواهرات به کار رفته در این کره پیش از آن به هیچ منظور دیگری استفاده نشده بودند.

این کره خاص و دیدنی هم اکنون در موزه جواهرات ملی، بخش خزانه جواهرات ملی واقع در خیابان فردوسی قرار دارد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد