گوناگون

عقب گرد بورس به مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی

عقب گرد بورس به مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی

پارسینه: شاخص کل بورس تهران امروز حدود ۱۵ هزار واحد دیگر افت کرد و در تراز یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی، به کار خود در این هفته پایان داد.

تحریریه پارسینه|محمد مهدی حاتمی: بورس تهران پایان هفته قرمزرنگی را تجربه کرد و البته، در جریان معاملات امروز، از شدت فشار عرضه‌ای که در جریان معاملات روز سه شنبه تجربه شده بود، کاسته شده و بسیاری از صفوف فروش جمع شدند. شاخص کل امروز به مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی نزدیک شد و این در حالی است که به نظر می‌رسد کاهش تورم انتظاری برای اقتصاد ایران در ماه‌های آینده، برای برخی معامله گران که به انتظار تورم سنگین در آینده بودند، سیگنالی برای خروج از بازار سرمایه تلقی شده است.

شاخص کل بورس تهران امروز حدود ۱۵ هزار واحد دیگر افت کرد و در تراز یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی، به کار خود در این هفته پایان داد. با احتساب افت ۱.۰۴ درصدی نماگر اصلی بازار سرمایه در جریان معاملات امروز و افت حدود ۵ درصدی شاخص کل در سه روز گذشته، میزان نزول بورس در چهار روز کاری اخیر حدود ۶ درصد بوده است.

این، اما در حالی است که افت شاخص کل در جریان معاملات روز سه شنبه، بزرگ‌ترین افت این شاخص از شهریورماه امسال تاکنون بوده است. علاوه بر این، در جریان معاملات روز گذشته، سومین رکورد بزرگ خروج پول حقیقی از بازار در تاریخ بازار سرمایه ایران رقم خورد. با توجه به اینکه رخداد خاص بنیادینی در بازار به وقوع نپیوسته، به نظر می‌رسد فشار فروشی که در چهار روز کاری اخیر و به ویژه در جریان معاملات روز سه شنبه شکل گرفت، عمدتاً به قطعی شدن انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور بعدی آمریکا و نیز زمزمه‌های بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ارتباط داشته باشد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد معامله گرانی که بر موج انتظارات تورمی نشسته بودند و انتظار افزایش قیمت ارز در ماه‌های آینده را می‌کشیدند، با مشاهده چشم انداز کاهش ریسک‌های سیستماتیک برای اقتصاد ایران و احتمال کاهش تورم در ماه‌های آینده، ترجیح داده اند بازار را ترک کنند.

با این همه، در جریان معاملات امروز از حجم فشار فروش کاسته شد و بسیاری از صفوف فروش جمع شدند. امروز همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۱.۰۵ درصد افت کرد که با توجه به افت ۱.۰۴ درصدی شاخص کل، نشان دهنده رفتار مشابه نماد‌های کوچک و بزرگ در بازار است.

مجموع ارزش معاملات در بازار امروز به حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. در این میان، امروز حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در بورس و حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان در فرابورس معامله شد. با این همه، از آنجا که چهارشنبه‌ها اوراق مرابحه دولتی مورد معامله قرار می‌گیرند، می‌توان حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از مجموع معاملات صورت گرفته در فرابورس را به معامله این اوراق نسبت داد. به این ترتیب، مجموع ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس امروز به حدود ۲۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به روز گذشته شاهد افزایش بوده است.

امروز نماد‌های «شستا»، «شپنا» و «فارس» بیشترین تاثیر منفی و نماد‌های «فملی»، «کگل» و «کچاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. این در حالی بود که نماد‌های «شستا»، «شپنا» و «خودرو» شاهد بیشترین ارزش معاملات بودند. نماد‌های «خگستر»، «وپارس» و «وسخراج» امروز بیشترین حجم عرضه را به خود اختصاص دادند و در مقابل، نماد‌های «بوعلی»، «فروس» و «کمند» بیشترین حجم تقاضا را شاهد بودند.
منبع: پارسینه

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد