گوناگون

قیمت طلا و سکه باز هم کاهش یافت

قیمت طلا و سکه باز هم کاهش یافت

پارسینه: وضعیت بازار طلا دیگر مانند سابق نیست و چندان امیدی به رشد قیمت این فلز گرانبها در هفته های پیش رو وجود ندارد. اواخر سال گذشته هم پیش فروش...

پارسینه - گروه اقتصاد: امروز چهارشنبه 21 فروردین باز هم قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی روند کاهشی را تجربه می کند. قیمت هر گرم طلا 18 عیار نزدیک به 135 هزار تومان رسیده است. سکه امامی نیز با 0.71%کاهش به یک میلیون و چهارصد هزار تومان و سکه بهار آزادی به-1.43% کاهش به یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار تومان کاهش پیدا کرده است. هر انس طلا در بازارهای جهانی نیز به 1,582.10 دلار کاهش یافته است.


این روند کاهشی در ادامه روندی است که بازار طلا در ماه آخر سال 91 و ماه ابتدایی سال 92 به خود دیده است. باید اشاره کرد بازار طلا و سکه دیگر آن مشتری های سابق را ندارد و طلافروشان مثل قبل سرشان شلوغ نیست. سال گذشته سکه تبدیل به یک کالای مطمئن برای سرمایه گذاری بود. تا جایی که برخی حتی خانه خود را فروختند و سکه خریدند و اتفاقا سود هم کردند. اما دیگر طلا از آن تلاطمات دور شده و روزهای آرامی را سپری می کند. از طرفی به دلیل بالا رفتن قیمت طلا و زیورآلات مشتری های عادی طلا و سکه در این سال ها بسیار کمتر از قبل شده اند. یعنی اکثر مشتریان به ویژه در سال گذشته برای سرمایه گذاری به سمت بازار طلا می آمدند، حالا همین نوع مشتری ها هم دچار تردید شده و برای همین پول خود را از بازار طلا بیرون کشیدند.

به همین دلیل وضعیت بازار طلا دیگر مانند سابق نیست و چندان امیدی به رشد قیمت این فلز گرانبها در هفته های پیش رو وجود ندارد. اواخر سال گذشته هم پیش فروش سکه متوقف شد و مردم از آن استقبال نکردند و حتی بهمنی ريیس‌کل بانک مرکزی در روزهای گذشته اعلام کرد، پس از توقف اجرای طرح پیش فروش سکه فاز دوم، 241 هزار قطعه سکه پیش فروشی به بانک مرکزی عودت داده شده است که همه این ها نشانگر کم شدن اقبال مردم برای سرمایه گذاری در بازار طلاست.

جالب اینکه قیمت جهانی طلا هم در این ماه ها روند صعودی نداشته و معمولا تحلیل ها این است که طلا در سه ماه اول سال رشد خاصی نخواهد داشت. حتی کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره نیز تاثیر زیادی بر افت نسبی قیمت جهانی طلا داشته است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران بین‌المللی ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری در بازار طلا، پول خود را در بازارهای مالی و بورس سرمایه‌گذاری کنند؛ چراکه به عقیده صاحب‌نظران، بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام دلیل مهمی برای رویگردانی از طلا به عنوان یک منبع امن سرمایه‌گذاری است.

همچنین به گزارش شبکه اطلاع رسانی اتحادیه طلا و جواهر به نقل از بانک سوئیسی "یو بی اس"، این بانک دیروز با تجدید نظر در گزارش پیشبینی قیمت طلا در سال 2013، قیمت هر انس طلا را هزار و هفتصد و چهل دلار برآورد کرد. بر اساس تجدید نظر یو بی اس در پیشبینی قیمت های فلزات گرانبهای سال 2013، متوسط قیمت طلا هزار و هفتصد وچهل دلار در ازای هر انس خواهد بود. این رقم در گزارش پیشبینی قبلی که در ماه دسامبر منتشر شده، هزار و نهصد دلار در ازای هر انس بوده است. در این گزارش بانک یوبی اس، متوسط قیمت یک انس طلا در سال 2014 را هزار و هفتصد دلار اعلام کرده است.

همچنین در تحلیل روند کاهشی هفته های گذشته قیمت جهانی طلا کارشناسان معتقدند که عامل اصلی ایجاد این روند نزولی، انتظارات کاهشی فعالان بازار از مسیر آینده قیمت‌های طلا است. به عقیده برخی عاملان بازارها تحت تاثیر آمار نگران‌کننده دستمزد بخش غیر کشاورزی آمریکا قرار گرفته‌اند که در نتیجه ابهاماتی را در مورد ادامه سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو ایجاد می‌کند؛ چنین شرایطی قطعا اثر منفی بر روی بازار طلا دارد. همچنین بر طبق آمار منتشر شده، نرخ بیکاری آمریکا برای ماه مارس معادل 7.6 درصد بوده است که یک رکورد چهار ساله محسوب می‌شود.

همین دلایل کافی است که سرمایه گذارن داخلی با تردید به بازار طلا نگاه کنند و فعلا برای سرمایه گذاری در این بازار تامل داشته باشند.


ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد