گوناگون

سهم شهرداری تهران از زلزله چقدر باید باشد؟

پارسینه: استاد مهندسی زمین دانشکده فنی دانشگاه تهران خواستار ایجاد صندوقی برای مقابله با بحران زلزله شد و گفت: شهرداری باید در برابر زلزله آینده نگری داشته و یک در صد از پولی را که برای تغییر سنگفرش‌های پیاده رو هزینه می شود را به این بحران اختصاص دهد.

دکتر حسین معماریان صبح امروز در مراسم تقدیر از استاد بهرام عکاشه پیشگام علم زلزله شناسی در ایران که درسالن کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار شد، گفت: کشور ما یکی از 10 کشور بلاخیز دنیا است که زلزله هم یکی از این بلایا است که سال‌هاست حجم زیادی از ثروت و جان انسان‌ها به وسیله زلزله از دست می رود.

وی به پدیده زلزله در استان تهران و یژگی های شهر ایمن در برابر زلزله اشاره کرد و گفت: شهرایمن در برابر زلزله، باید دارای ویژگی هایی باشد اول اینکه ساختمان هایش مقاوم باشد البته مقاوم سازی ساختمان های تهران دو سه دهه به طول می انجامد که در حین این مقاوم سازی، باید یک فضای باز در شهر وجود داشته باشد تا در زمان زلزله مردم بتوانند در آن محل پناه گیرند.

استاد مهندسی زمین دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: شهر باید دارای خطوط ارتباطی و شریان های حیاطی ایمن باشد، محل استقرار افرادی که قرار است به مردم شهر کمک کنند مانند آتش نشان ها، بیمارستان ها باید محکم و مقاوم باشد. باید به تمام این مسایل در کنار مقاوم سازی ساختمان ها توجه شود.

وی به پژوهشی که 16 سال پیش درباره زلزله تهران انجام شده بود اشاره کرد و گفت: این پژوهش آن زمان انجام شد و نتیجه آن هم اعلام شد دراین پژوهش به این نتیجه رسیدیم که باید تهران را نجات دهیم بنابراین پیشنهاداتی ارایه دادیم .

معماریان به پیشنهاداتی که برای نجات تهران از زلزله ارایه شده بود، اشاره کرد و گفت: باید توجه از تهران را به جای دیگر معطوف کنیم بنابراین پیشنهاد جابه جایی پایتخت را مطرح کردیم این مساله باعث می شد نیروهای مهاجر دو سه دهه جایی دیگر جاذبه پیدا کرده و به آنجا مهاجرت کنند در این زمان تهران فرصت پیدا می کند به ایمن سازی، آب، هوا، زلزله، مقاوم سازی ساختمان ها بپردازد.

وی ادامه داد: تمام نیروهایی که می توانند در زمان زلزله به کمک مردم بشتابند در تهران ساکن هستند و اگر زلزله رخ دهد این افراد کمک به خانواده خود را در اولویت قرار می دهند در صورتی که پایتخت جابه جا شود این افراد هم منتقل شده و در زمان زلزله می توانند به کمک افراد بپردازند.

استاد مهندسی زمین دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: علاوه بر جابه جایی پایتخت کارهای ساده تر دیگری هم می توان انجام داد که می توان به ایجاد یک کنسرسیوم یا مرکزی اشاره کرد که نمایندگان مراکزی که در رابطه با زلزله فعالیت می کنند آنجا جمع شده و تصمیم گیری کنند تا فعالیت‌ها در این رابطه هماهنگ انجام شده و دوباره کاری صورت نگیرد.

وی ادامه داد: همچنین سازوکاری برای پاسخ گویی ایجاد شود، مراکز و سازمان هایی که در زمینه زلزله فعال هستند فعالیت هایی را که انجام داده اند گردآوری کرده و در کتابی سالانه به چاپ برسانند.

معماریان افزود: منابع محدود است این منابع را براساس فعالیت سازمان ها اختصاص دهند.

وی با اشاره به نقش شهرداری تهران در برابر مقاوم سازی زلزله گفت: شهرداری باید در برابر زلزله آینده نگری داشته باشد یک صندوق برای بحران زلزله ایجاد کند و یک درصد از پولی را که برای تغییر سنگفرش های پیاده رو هزینه می شود را به این بحران اختصاص دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد