گوناگون

آینده بدی در انتظار محیط زیست یزد است

آینده بدی در انتظار محیط زیست یزد است

پارسینه: مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: توسعه پایدار بدون پیشگیری از آلودگی‎های زیست محیطی ممکن نیست.

به گزارش پارسینه، سیدحسین سادات موسوی در کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی خبرنگاران با وضعیت آلودگی هوای یزد، اظهار کرد: در 2 دهه اخیر در جانمایی صنایع و صدور مجوزهای آنها، هیچ بهایی به محیط زیست داده نشده است، به همین دلیل بالغ بر 70 درصد صنایع استان در مساحت 130 کیلومتری در دشت یزد - اردکان مستقر شده‏‏‌اند به نحوی که با این اقدام، آینده بدی را برای استان ترسیم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار در استان بدون توجه به پیشگیری از آلودگی‎‎های زیست محیطی ممکن نیست، افزود: با توجه به توانمندی‏‏های استان در حوزه‌‏‏های مختلف، لازم است که سرمایه‎‎گذاری‎‎های استان به سمت ایجاد صنایع فاقد آلایندگی‎‎ زیست محیطی سوق داده شود تا بهره‎‎وری مطلوب‎‎تری به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به فعال کردن دیدگاه‌‏‏های کارشناسی در استقرار صنایع استان در یکی دو سال اخیر، گفت: خوشبختانه دیدگاه مسئولان استان به سمت دریافت نظرات تخصصی سوق داده شده و این بهترین تصمیم برای استقرار صنایع در استان است، چرا که اگر استقرار به صاحبان صنایع واگذار شود، نقطه‎‎ای انتخاب می‎‎شود که بهترین دسترسی را به زیرساخت‏‎‏‎ها داشته باشد.

مدیر کل محیط زیست استان ابراز امیدواری کرد، اتفاقات ناگواری که برای محیط زیست استان با استقرار نادرست صنایع بدون در نظر گرفتن آمایش انجام شده، در طول برنامه ششم توسعه و در زمانی 5 تا 6 ساله به شرط همراهی دولت با محیط زیست، رفع شود.

افزایش ایستگاه‎‎های سنجش هوا در شهر یزد

محمدرضا کوچک زاده، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان نیز در این جلسه گفت: استان یزد به طور طبیعی آلایندگی ناشی از ریزگردهای محلی دارد و انتقال آلودگی صنایع همراه با این ریزگردها، حساسیت‎‎ها را به سمت استقرار نامناسب صنایع، دو چندان کرده است.

وی بیان کرد: ایستگاه‏‏‌های سنجش آلایندگی هوا از 3 ایستگاه در شهر یزد به 5 ایستگاه افزایش خواهد یافت. ایستگاه‌هایی نیز در مسیر میبد و اردکان نصب شده که در ارزیابی میزان آلایندگی هوا بسیار موثر است.

کوچک زاده به ضرورت تخصیص اعتبار به طرح مصوب کاهش آلایندگی هوای یزد اشاره کرد و افزود: غیرکاربردی بودن طرح‏‏های بالادستی منجر به استقرار بخش زیادی از صنایع آلاینده استان در محور یزد- اردکان شده است.

غیرقابل جبران بودن ورشکستگی‏‏‌های زیست‎‎محیطی

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان نیز در این نشست با اشاره به سرانه مصرف بالای مردم ایران در بین سایر کشورهای جهان، گفت: بالا بودن سرانه مصرف، تعرض به عرصه‎‎های طبیعی و حیات وحش را نیز افزایش داده است.

ایسنا نوشت وی با تاکید بر اینکه معمولاً هر ورشکستگی‎‎ قابل جبران است، اما ورشکستگی‏‏های زیست محیطی قابل جبران نیست، افزود: بخشی از آلودگی و تخریب عرصه‏‏‌های زیست محیطی متوجه صنعگران و معدنکاران است و بخشی نیز از سوی سایر اقشار جامعه انجام می‎شود. استان یزد با وجود 300 معدن در حال بهره‏‏ برداری با مشکلات عدیده زیست ‏‏محیطی مواجه است و این در حالی است که 6000 مجوز بهره‌‏‏برداری از معادن استان صادر شده که در این صورت دیگر نمی‌‏‏توان در این استان زندگی کرد.

ارسال نظر

  • شاهین

    یزد هم مگه محیط زیست داره!! همش کویره

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد