گوناگون

مناظره در موردعظمت حضرت علی علیه السلام

پارسینه: حُرِّه دختر حليمه سعديه، خواهر رضاعى نبى اكرم (ص) روزى به كاخ حكومتى حجّاج بن يوسف ثقفى وارد شد:

حجاج از طرز برخورد او كه خيلى وزين و بى اعتنا بود فهميد كه يک زن معمولى نيست. بعد از اينكه او را شناخت از او سؤال كرد: تو حُرّه دختر حليمه سعديه اى؟

گفت : بلى.

حجاج گفت: مدتى در انتظار ديدار تو بودم، زيرا به من خبر رسيده كه تو على را برتر از صحابه پيامبر (ص) میدانى و او را بر ابوبكر، عمر، عثمان، ترجيح مى دهى؟

حرّه گفت: نه تنها از صحابه، بلكه از تمام افرادى كه از صحابه بهترند، بالاتر و بهتر میدانم!

حجاج گفت: مقصود خويش را روشنتر بيان كن، كيست كه بالاتر از اصحاب پيغمبر باشد؟

حرّه گفت: بهتر از اصحاب پيغمبر بسيارند، از جمله آدم، نوح، لوط، ابراهيم، موسى، سليمان و ...
حجّاج ناراحت شده و گفت: واى بر تو، چقدر ادّعاى بزرگى كردى كه على را از بعضى انبياء بالاتر و برتر شمردى. اگر دراين باره دليل و برهانِ قوى اقامه نكنى تو را خواهم كشت. حرّه با كمال شهامت، به قرآن شريف، تمسک كرد و چنين گفت: اى حجّاج! قرآن درباره حضرت آدم میفرمايد
(وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى - آدم عصيان كرد)

ولى درباره حضرت على (ع) و خانواده اش میفرمايد:

(وَ كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً - سعى و كار شما مورد تقدير و ستايش است)

بعلاوه، خداوند متعال حضرت آدم را در بهشت آزاد گذاشت و فقط او را از گندم ممنوع كرد و فرمود:
(وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَه - نزديك اين درخت نرويد)

ولى او با همسرش، به نزديک آن درخت رفتند و از آن خوردند.

امّا على (ع) در عين حاليكه تمام نعمتها بر او حلال بود اما از نان گندم هم نخورد.

حجاج با صداى بلند گفت: اَحْسَنْتِ...

بعد از او تقاضا كرد كه برترى على را بر نوح و لوط بيان كند.

حرّه گفت : قرآن مى فرمايد : (ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ كَفَرُوا إمَرْاءَةَ نُوحِ وَ إمْرَاءَةَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحينَ فَخانَتا هُما فَلَمْ يُغْنيا عَنْهُما مِنَ اللّهِ شَيْئاً وَ قيلَ ادْخُلا اَلنّارَ مَعَ الدّاخِلينَ - خداوند بعنوان مثال براى كافران، زنهاى لوط و نوح پيامبر را نامبرده كه به آن دو بزرگوار، خيانت كردند گرچه همسر دو پيغمبرند، امّا اين باعث رفع عذاب آنها نخواهد شد و در روز قيامت به هر دو خطاب ميشود: داخل شويد، به همراهى آنانكه داخل آتش اند)

امّا حضرت على (ع) را همسرى است كه خشنودى او خشنودى خداست و خشم او خشم خداست.

حجاج گفت : اَحْسنتِ يا حرّه!

قبول كردم امّا دليل برترى على را بر ابراهيم (ع) بيان كن.

حُرّه گفت: خداوند درباره حضرت ابراهيم (ع) در قرآن میفرمايد:

(وَ اِذْقالَ اِبْراهيمُ رَبِّ اَرِنى كَيْفَ تُحْىِ الْمُوْتى قالَ اَوَلَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبى - خدايا به من بنمايان كه چگونه مردگان را زنده مى كنى؛ خطاب رسيد : مگر تو ايمان نياورده اى؟ عرض كرد بلى ايمانآورده ام ولى میخواهم كه مطمئن شوم.

امّا على (ع) جمله اى را فرمود، كه دوست و دشمن، آنرا نقل كرده اند.

حضرت در جواب صعصعه ابن صوحان كه وقتى پرسيد:

يا اميرالمؤمنين تو بالاترى يا حضرت ابراهيم، فرمود: ابراهيم (ع) براى اطمينان قلبى خودش به خداوند عرضه داشت: (رَبِّ أرِنى كَيْفَ تُحْىِ الْمُوتى) امّا من آنچنان اطمينان دارم كه (لَوْ كُشِفَ الْغِطاءُ ما ازْدَدْتُ يَقيناً -

اگر پرده هاى غيبى از مقابل من برداشته شود بر يقين من افزوده نخواهد شد)

حجاج گفت: آفرين بر تو اى حرّه استدلال بسيار خوبى كردى، حالا بگو برترى على بر موسى (ع) چيست؟ حرّه گفت: حضرت موسى (ع) وقتى كه در دفاع از مظلوم يكى از ياران فرعون را كشت و به او خبر دادند كه طرفداران فرعون میخواهند تو را به قتل برسانند. (فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ - او در حالى كه مى ترسيد، از مصر خارج شد و بسوى مدين رفت) امّا حضرت على (ع) در ليلة المبیت بجاى پيغمبر خوابيد و جان خود را بدون واهمه فداى پيامبر كرد، اين درحالى بود كه خطر قتل او حتمى بود؛ اين عمل آن حضرت مورد تقدير خداوندى قرار گرفت كه میفرمايد:

(وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْرى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ - بعضى از مردم جان خود را براى رضاى خدا مى فروشند)

حجاج گفت : احسنتِ!

حالا دليل خويش را بر فضلیت على نسبت به حضرت سليمان (ع) بيان نما.

حرّه گفت : حضرت سليمان (ع) به خداوند عرضه داشت: (رَبِّ اغْفِرْلى و هَبْ لى مُلْكاً لايَنْبَغىِ لاَِحَدٍ مِنْ بَعْدى پروردگارا ! مرا ببخش و ملک و سلطنتى به من كرامت فرما كه سزاوار احدى بعد از من نباشد)

امّا على ع درباره دنيا و بيزارى از رياست آن فرمود: (هَيْهاتَ ! غُرّى غَيْرى لاحاجَةَ لى فيک قَدْ طَلَّقْتُک ثَلاثاً لارَجْعَةَ فيها - اى دنيا! از من دور شو و غير مرا فريب ده، من نيازى بتو ندارم، من تو را سه طلاقه نموده ام و رجوعى در آن نيست)

ارسال نظر

  • عبدالله

    دوست عزیزم، در بزرگواری و منزلت علی (ع) شکی نیست. اما آیات قرآن کریم اینگونه پیامبران اولوالعزم را می ستاید:
    و كلاً فضلنا علي العالمين، هريك از اين پيامبران را بر جهانيان برتري داديم(انعام/86)

  • مزیدی

    بله برادر ولی وقتی میفرماید (انفسنا وانفسکم) که منظورش از انفسنا علی علیه السلام هست واضح است که کسی که نفس پیامبر باشد برترین خلق بعد از پیامبر است

  • جانباز

    خدایا مارا با حضرت علی ع. محشور گردان

  • مختار

    پروردگارا ما را از متمسکین به ولایت حضرت علی قرار بده

  • سید

    ودرباره شکاکان به فضیلت مولا امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام همین بس که در عالم "ذر" از تمام پیغمبران درباره وحدانیت خدا جل جلاله ونبوت محمد ابن عبدلله صلی الله علیه وآله و ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام اقرار گرفته شده که این مطلب در کتب اهل سنت و تشیع ذکر شده قابل توجه کسانی که منکر فضیلت مولای ما هستند !!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد