١٠ نكته در بارهى فيلم «پدرخوانده»
پارسینه: ١_ در صحنهاى كه آل پاچينو پس از كشتن دو نفر مىبايست درون اتوموبيلى میپرید كه نزديك رستوران منتظرش بود، اين حركت باعث كشيدگى و رگبهرگ شدن لگن خاصرهی او شد. اين حادثه باعث شد كه آل پاچينو دو هفته از عصاى زير بغل استفاده كند.
٢- آل پاچينو، رابرت دوال و جيمز كان هرسه براى بهترين بازيگر نقش مكمل، نامزد اسكار بودند اما با شگفتى «جوئل گرى» براى فيلم «كاباره» برنده شد.
٣- مارلون براندو با اين فيلم براى دومينبار صاحب اسكار شد اما در مراسم شركت نداشت. براندو پس از نامزد شدن، تصمیم گرفت براى اعتراض به نژادپرستى، در این مراسم شرکت نکند و بهجاى خود، يک فعال حقوقبشر دورگهى سرخپوست-اروپايى را به اين مراسم بفرستد تا در صورت برنده شدن، آن زن براى گرفتن جايزه روى سن برود.
٤- گربهای كه در فيلم ديده مىشود در فيلمنامه وجود نداشت. آن گربه بهطور اتفاقى وارد محل فيلمبردارى شده بود، كوپولا با ديدن او ذوقزده بغلش كرده و پس از نوازش او را روى پاهاى مارلون براندو گذاشت.
٥- چهرهاى كه از مارلون براندو در فيلم ديده مىشود ابداع خود اين بازيگر بزرگ است. براندو كه در آن سال ٤٧ ساله بود و مىبايست نقش يک پيرمرد را بازى كند، هنگام تست بازيگرى پنبهدر دهان حاضر شد كه كوپولا از آن ایده بسيار خوشش آمد و بعد براى شروع فيلمبردارى پروتزى توسط یک دندانپزشك ساخته شد. اين پروتز در موزهی سينمايى نيويورک نگهدارى مىشود.
٦- از آنجا كه هميشه گفته مىشد كه «فرانک سيناترا» با خانوادههاى مافيايى در ارتباط بوده است، «پوزو» نويسندهى كتاب «پدرخوانده» شخصيت «جانى فونتان» را از زندگى اين خواننده الهام گرفته بود. براى همين سيناترا قبل از آغاز فيلم، بر تهيهكنندگان فشار آورد تا فيلم طورى ساخته شود كه زندگى «جانی» شبيه زندگی او نباشد.
٧- با اينكه موضوع فیلم در بارهى مافيا است، هرگز از واژهی «مافيا» در آن استفاده نشد. و دليل آن اين است كه خانوادههاى مافيايى شروع به تبليغ بد درمورد اين فيلم بهويژه درميان امريكايى-ايتاليايىها كردند و مىخواستند که فيلم بايكوت شود. فقط پس از آنكه يكى از تهيهكنندگان با رییس يكى از خانوادههاى مافيايى گفتوگويى انجام داد، با اين شرط كه در فيلم واژهى «مافيا» شنيده نشود از تبليغات بد درمورد اين فيلم دست برداشتند.
٨- گفته مىشود قبل از اينكه قرعهى كارگردانى اين فيلم به نام كوپولا دربيايد، چندين كارگردان از جمله سرجو لئونه، اليا كازان و كوستاگاوراس كارگردانى اين فيلم را رد كرده بودند و فقط «سام پكينپا» آن را پذيرفته بود. اما هنگامىكه اين كارگردان تصمیم گرفت فيلم را وسترن و در محيط گانگسترى بسازد، تهيهكنندگان از انتخابشان پشيمان شدند.
٩- مديران استوديوى پارامونت، آل پاچينو را به دییل مشهور نبودنش نمىخواستند. كوپولا براى متقاعد كردن آنها همهكار كرد و هنگامىكه موفق نشد، آنها را تهديد به كنارهگيرى كرد و هنگامىكه مارلون براندو هم گفت كه درصورت رفتن كوپولا او هم ديگر در فيلم بازى نخواهد كرد، آنها با شركت آل پاچينو موافقت كردند.
١٠- براى به دست آوردن حس وحشت واقعى در بازیگر، در صحنهى معروف سر بريدهى اسب، فرانسيس فورد كوپولا واقعن از سر يک اسب استفاده كرد. كارگردان اين سر اسب را از يک كارخانهى تهيهكنندهى خوراک سگ گرفته بود و به بازيگر نگفته بود كه در زير پنو چهچيزی گذاشته است. بنابراین وحشت جان مارلى در آن صحنه واقعى است.
٣- مارلون براندو با اين فيلم براى دومينبار صاحب اسكار شد اما در مراسم شركت نداشت. براندو پس از نامزد شدن، تصمیم گرفت براى اعتراض به نژادپرستى، در این مراسم شرکت نکند و بهجاى خود، يک فعال حقوقبشر دورگهى سرخپوست-اروپايى را به اين مراسم بفرستد تا در صورت برنده شدن، آن زن براى گرفتن جايزه روى سن برود.
٤- گربهای كه در فيلم ديده مىشود در فيلمنامه وجود نداشت. آن گربه بهطور اتفاقى وارد محل فيلمبردارى شده بود، كوپولا با ديدن او ذوقزده بغلش كرده و پس از نوازش او را روى پاهاى مارلون براندو گذاشت.
٥- چهرهاى كه از مارلون براندو در فيلم ديده مىشود ابداع خود اين بازيگر بزرگ است. براندو كه در آن سال ٤٧ ساله بود و مىبايست نقش يک پيرمرد را بازى كند، هنگام تست بازيگرى پنبهدر دهان حاضر شد كه كوپولا از آن ایده بسيار خوشش آمد و بعد براى شروع فيلمبردارى پروتزى توسط یک دندانپزشك ساخته شد. اين پروتز در موزهی سينمايى نيويورک نگهدارى مىشود.
٦- از آنجا كه هميشه گفته مىشد كه «فرانک سيناترا» با خانوادههاى مافيايى در ارتباط بوده است، «پوزو» نويسندهى كتاب «پدرخوانده» شخصيت «جانى فونتان» را از زندگى اين خواننده الهام گرفته بود. براى همين سيناترا قبل از آغاز فيلم، بر تهيهكنندگان فشار آورد تا فيلم طورى ساخته شود كه زندگى «جانی» شبيه زندگی او نباشد.
٧- با اينكه موضوع فیلم در بارهى مافيا است، هرگز از واژهی «مافيا» در آن استفاده نشد. و دليل آن اين است كه خانوادههاى مافيايى شروع به تبليغ بد درمورد اين فيلم بهويژه درميان امريكايى-ايتاليايىها كردند و مىخواستند که فيلم بايكوت شود. فقط پس از آنكه يكى از تهيهكنندگان با رییس يكى از خانوادههاى مافيايى گفتوگويى انجام داد، با اين شرط كه در فيلم واژهى «مافيا» شنيده نشود از تبليغات بد درمورد اين فيلم دست برداشتند.
٨- گفته مىشود قبل از اينكه قرعهى كارگردانى اين فيلم به نام كوپولا دربيايد، چندين كارگردان از جمله سرجو لئونه، اليا كازان و كوستاگاوراس كارگردانى اين فيلم را رد كرده بودند و فقط «سام پكينپا» آن را پذيرفته بود. اما هنگامىكه اين كارگردان تصمیم گرفت فيلم را وسترن و در محيط گانگسترى بسازد، تهيهكنندگان از انتخابشان پشيمان شدند.
٩- مديران استوديوى پارامونت، آل پاچينو را به دییل مشهور نبودنش نمىخواستند. كوپولا براى متقاعد كردن آنها همهكار كرد و هنگامىكه موفق نشد، آنها را تهديد به كنارهگيرى كرد و هنگامىكه مارلون براندو هم گفت كه درصورت رفتن كوپولا او هم ديگر در فيلم بازى نخواهد كرد، آنها با شركت آل پاچينو موافقت كردند.
١٠- براى به دست آوردن حس وحشت واقعى در بازیگر، در صحنهى معروف سر بريدهى اسب، فرانسيس فورد كوپولا واقعن از سر يک اسب استفاده كرد. كارگردان اين سر اسب را از يک كارخانهى تهيهكنندهى خوراک سگ گرفته بود و به بازيگر نگفته بود كه در زير پنو چهچيزی گذاشته است. بنابراین وحشت جان مارلى در آن صحنه واقعى است.
ارسال نظر