گوناگون

باغ های در دل کویر ایران +عکس

باغ های در دل کویر ایران +عکس

ایران طبیعتی چهارفصل و چند اقلیم دارد که بخش مرکزی آن را کویر شکل می‌شود. این کویر اما خالی از سبزی نیست و هر گوشه آن باغ‌هاو سرسبزی بهشتی را خلق کرده است؛ معجزه‌هایی در دل کویر که در این گزارش با چند نمونه آن آشنا می‌شوید.

به گزارش پارسینه به نقل از همشهری آنلاین، ایران به دلیل قرارگیری در منطقه جغرافیایی گرم و خشک، آب و هوایی گرم و بیابان‌های زیادی دارد. کویرهای ایران جاذبه‌های طبیعی بسیاری مثل کلوت‌ها، نبکاها یا گلدان‌های طبیعی دارند و باغ‌های سرسبز بخشی از زیبایی آن‌هاست.

1

 

شاید مهم‌ترین باغ کویری ایران را بتوان «باغ شازده» دانست؛ باغ رویایی در دل کویر همراه ۸ باغ دیگر در سال ۱۳۹۰ در میراث جهانی یوسنکو به ثبت جهانی هم رسید. باغ شاهزاده ماهان در دوره قاجار و سال ۱۲۷۶ هجری شمسی به دستور استاندار کرمان احداث شد. این مکان به عنوان بزرگ‌ترین باغ ایرانی در منطقه‌ای گرم و خشک و در دل کویر واقع شده است. آب مورد نیاز این باغ از قنات تیگران از ارتفاعات جوپار سرچشمه می‌گیرد.

2

 

باغ گلشن مربوط به دوره زند - دوره قاجار است و در طبس در خراسان جنوبی قرار دارد که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. باغ گلشن را میرحسن خان سومین (شیبانی) از سلسله خان‌هایی که نادرشاه به حکومت طبس گذاشت، ساخته شده‌است. این باغ در میان دو کویر نمک‌زار ایران یعنی دشت لوت و دشت کویر قرار دارد و نکته جالب اینکه آب جاری دایمی در آن جریان دارد.

3

 

باغ دولت‌آباد یزد یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران و یکی از ۹ باغ ثبت جهانی شده در یونسکو است. به آن باغ چهار منار هم می‌گویند که بنای مجموعه باشکوهش در سال ۱۱۶۰ به ‌دست محمدتقی خان بافقی که به خان بزرگ معروف بود، ساخته شد. این باغ حدود ۲۶۰ سال قدمت دارد و عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.

4

 

باغ پهلوان‌پور مهریز، باغی مربوط به اواخر دوره قاجار است که متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان‌پور بوده. معماری باغ ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است و درختان چنار در دو طرف جوی اصلی باغ قرار دارند و آب جاری در این باغ از قنات مشهور به حسن آباد سرچشمه می‌گیرد.

5

 

روایت‌ها حاکی از آن است که باغ فین کاشان عمری هزار ساله دارد و گفته می‌شود باغ قدیمی در زلزله‌ سهمگینی تخریب شده است.


باغی که اکنون به عنوان باغ فین کاشان شناخته می‌شود، در واقع بخشی از همان باغ قدیمی است که حالا ثبت جهانی هم شده. برخی منابع، معمار باغ را شیخ بهایی ذکر کرده‌اند، اما تحقیقات تاریخ‌شناسان نشان می‌دهد که طراحی باغ بیشتر به طرح‌های غیاث‌الدین شباهت دارد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد