گوناگون

رکوردشکنی صادرات نفت ایران برای فرار از تحریم‌های آمریکا

رکوردشکنی صادرات نفت ایران برای فرار از تحریم‌های آمریکا

پارسینه: در آستانه اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره برجام، صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و به رکورد تازه‌ای رسید.

رکوردشکنی صادرات نفت ایران برای فرار از تحریم‌های آمریکا
به گزارش خبرنگار « پارسینه » به نقل از «سی‌ان‌بی‌سی»، صادرات نفت ایران در ماه آوریل به رکورد تازه‌ای دست یافت که نشان دهنده تلاش تهران برای به حداکثر رساندن درآمد‌های خود پیش از اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام و بازگشت احتمالی تحریم‌های هسته‌ای آمریکا است.

بنابر داده‌های «تنکر ترکرز»، صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه گذشته میلادی به ۲.۷۶۷ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که در ماه مارس، دو ماه پیش، این صادرات معادل ۲.۱۰۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

قیمت پایه نفت خام هم از سال ۲۰۱۴ تا کنون بی سابقه بوده است که نشان دهنده ترس از اختلال در عرضه نفت ایران و ونزوئلا و کاهش تولید اعضای اوپک است.

جان دریسکول، دبیر «خدمات انرژی جی‌تی‌دی» در سنگاپور و تاجر نفتی سابق می‌گوید: «ایران دریچه‌ها را باز کرده و موجودی [نفتش]را به هرجا که ممکن باشد می‌فرستد و محموله هایش را به پول تبدیل می‌کند. آن‌ها برای عقبگرد برجام آماده می‌شوند. می‌توانید روی سبیل جان بولتون شرط ببندید».

رابین میلز، رئیس «قمر انرژی» و مدیر اجرایی سابق «شل» هم اضافه می‌کند: «روشن است که ایران تلاش می‌کند در آستانه ضرب العجل برجام تمام ذخایرش را خالی کند که بعدا ممکن است به مشکل بر بخورد».

دونالد ترامپ قصد دارد ساعت ۲ بعدازظهر امروز به وقت محلی (۱۰:۳۰ شب به وقت تهران)، تصمیمش درباره برجام را اعلام کند.

امروز، سه شنبه، قیمت‌های پایه نفت در بازار آسیا ۱ درصد کاهش داشت به این امید که شاید ترامپ توافق هسته‌ای ایران را به طور کامل کنار نگذارد، بلکه تهدید به تحریم‌ها را زنده نگه دارد و در عین حال بر اصلاح برجام پافشار کند.

بازار نفت با سناریو‌های مختلفی برای مواجهه با تصمیم ترامپ رو به رو است، هرچند روز گذشته استراتژیست‌ها در گفتگو با «سی‌ان‌بی‌سی» اغلب درباره این که ترامپ از توافق خارج شده و تحریم‌ها را بازخواهد گرداند، توافق داشتند.

هری تچیلینگوئیریان، تحلیل گر ارشد بازار نفت در «بی‌ان‌پی پاریباس» می‌گوید: «احتمال این که تعلیق تحریم‌ها تمدید نشود بسیار زیاد است».

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالای «ساکسو بنک» هم بر این باور است که این تصمیم «رخدادی دوگانه» خواهد بود که می‌تواند قیمت‌ها را تا ۵ دلار افزایش یا ۵ تا ۱۰ دلار کاهش دهد.

استراتژیست‌ها برای برآورد این که در صورت بازگشت تحریم‌ها چه میزان از نفت خام ایران از بازار‌های بین المللی خارج خواهد شد و چه زمانی این کمبود احساس خواهد شد، زیر فشار شدیدی قرار دارند. این موضوع تا اندازه زیادی به این بستگی دارد که مشتریان تهران تا چه اندازه با تحریم‌های ایالات محتده همراهی خواهند کرد. میلز از «قمر انرژی» می‌گوید حد بالای برآورد‌ها مبنی بر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز است که نشان می‌دهد حمایت بین المللی از تحریم ها، این بار کمتر خواهد بود.

هانسن هم با فرض این که کشور‌های دوست آمریکا در اروپا، ژاپن و کره جنوبی به این کشور همکاری کرده و تمام واردات خود را قطع کنند، انتظار دارد ۷۵۰ هزار بشکه از صادرات روزانه ایران کاسته شود. او اضافه می‌کند چنین پیامدی می‌تواند تاثیری چشمگیر بر تعادل جهانی بازار نفت داشته باشد و قیمت‌های فعلی حفظ می‌شود و یا حتی افزایش پیدا می‌کند. به باور او، بعید است تا زمانی که قیمت نفت به ۸۰ دلار برسد، عربستان سعودی تولیدش را افزایش دهد.

دریسکول می‌گوید چین و روسیه می‌تواند به ایران کمک کنند. او اضافه می‌کند: «روسیه به عنوان یک صادرکننده بزرگ که چندین سال با تحریم‌های ایالات متحده مقابله کرده است، می‌تواند به متحدی حیاتی برای ایران تبدیل شود».

همزمان، بازار آتی نفت خام شانگ‌های که زیر سلطه «یوآن» چین است، می‌تواند به ایران فرصتی بدهد تا اضافه نفت خود را در آنجا بفروشد، بدون آن که در تحریم‌های مالی و تراکنش‌های دلاری گرفتار شود».

در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد تحریم‌های ایران را بازگرداند، طبق قوانین ایالات متحده ۱۸۰ روز زمان می‌برد تا بانک‌های کشور‌های طرف قرارداد ایران هدف گرفته شوند.

فریدون فشارکی، رئیس شرکت مشاوره نفتی «فکتس گلوبال انرژی» و مشاور انرژی نخست وزیر وقت ایران در دهه ۱۹۷۰ هم بر این باور است که «حتی اگر تحریم‌ها دوباره اعمال شوند، در نزدیک‌ترین زمان، تا ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ هیچ تاثیری بر صادرات نفت ایران نخواهند داشت».

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد