گوناگون

ابوترابی:سردفتران از نخبگان کشور هستند

پارسینه: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:جمع سردفتران اسنادرسمی از نخبگان مدیریتی کشور هستند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:جمع سردفتران اسنادرسمی از نخبگان مدیریتی کشور هستند

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد جمع سردفتران اسنادرسمي را از نخبگان مديريتي كشور دانست و افزود: اين جمع را از چهره هاي هوشمندي مي دانم كه به دليل موقعيت حساس كاري خود در فضاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي قرار دارند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني كانون سردفتران و دفترياران، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نايب رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته با حضور در سالن اجتماعات كانون سردفتران و دفترياران با اعضاي هيات مديره اين كانون و سران دفاتر اسنادرسمي و دفترياران استان تهران ديدار كرد.
وي در ابتداي سخنان خود يكي از دغدغه هاي امروز را حكمراني خوب دانست و در تعريف آن گفت: شايد يكي از بهترين تعاريف براي اين منظور افزايش ميزان رضايت مندي مردم است و اگر بخواهيم شاخصي را براي آن ارايه كنيم ميزان رضايتمندي مردم را مي توان به عنوان يك شاخص مهم در درستور كار قرار داد.
وي ادامه داد: اين رضايتمندي دستاورد موفقيت حكمراني در عرصه هاي مختلف است.مردم سخت به هويت ملي، فكري و اعتقادي خود عشق مي ورزند و براي آن احترام قائل هستند و از آن پاسداري مي كنند.
ابوترابي با ابراز تاسف از اينكه تاريخ دنياي اسلام و تاريخ گذشته بر امروز جهان بيانگر اين است كه بسياري از حكمرانان از صلاحيت لازم براي حراست از حيثيت ملي و اعتقادي ملت خود بهره مند نبوده اند، گفت: برخي از اين افراد بسيار ناكارآمد عمل كرده اند.گاهي كه به گذشته ايران فكر مي كنيم مي بينيم كه در كمتر از 200 سال گذشته سرزمين ما بيش از 50 درصد از جغرافياي خود را از دست داده است.در جنگ جهاني دوم بدون كمترين استقامت و ايستادگي و با بالا رفتن دست تسليم، مورد اشغال متفقين قرار گرفت و جاي خجالت است كه سران پيروز در تهران نشستي را برقرار كردند و بدون كمترين اعتنا به رييس وقت حكومت و ورود بدون دعوت به كشور اشغال شده داشتند.
وي ادامه داد: شايد مسائلي كه در در جنگ دوم جهاني گذشت حاكميت دودمان ننگين پهلوي بود و تاراج، يكي از دستاوردهاي اين شكست ننگين و عدم لياقت حكمرانان وقت.
ابوترابي به قرارداد تركمانچاي اشاره كرد و اظهار داشت: اين قرارداد ننگين به عنوان ضرب المثل در بين مردم كشورمان ياد مي شود و نشان عدم لياقت و كفايت حاكمان آن دوران است، لذا حراست از هويت ملي و شخصيت ديني و پاسداري از استقلال و جغرافياي كشور از دغدغه هاي كليدي هر ملت و امتي است كه با آن حكمراني خوب ارزيابي و ميزان رضايتمندي در عملكرد دولت مردان تعريف مي شود.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: زندگي روزمره مردم در امنيت، رفاه و استفاده از خدمات و امكانات در عرصه هاي آموزش،بهداشت،درمان و ساير حوزه ها بايد ارايه شود و اين موارد از ملاك هاي حكمراني خوب است.
وي در ادامه به ويران شدن زيرساختت هاي اقتصادي كشور در طول 8 سال دفاع مقدس به عنوان نماد سال هاي استقامت و ايستادگي ملت ايران اشاره و خاطرنشان كرد: در اين دوران حركت هاي اقتصادي متوقف شد اما راه براي خلق يك حماسه بزرگ كه نماد غيرت و استقامت و هميت و اقتدار دولت و ملت و نظام جمهوري اسلامي بود خلق شد و انصافا اين دوران بسيار باشكوه در طول تاريخ كشورمان است كه از عظمت آن كاسته نخواهد شد.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي مرحله دوم از حيات نظام جمهوري اسلامي ايران را مربوط به دوران بازسازي و سازندگي و مرهم نهادن بر ضايعات جنگ تحميلي دانست و تقويت زيرساخت هاي اقتصادي كشور را راهي براي التيام زخم هاي وارد شده بر پيكر ايران اسلامي و آغاز حركتي جديد خواند.
وي به بهرره گيري از ظرفيت هاي خلق شده در دهه سوم اشاره كرد و افزود: در اين دوران راه براي رشد علمي هموار شد و در پيروزي انقلاب اسلامي مجموعه جامعه دانشگاهي كشور كه عموما در مقطع كارشناسي و جمع محدودي در حال تحصيل بودند مبدل به جامعه عظيمي شدند و در سايه خلق حماسه علمي امروز سالانه بيش از يك ميليون فارغ التحصيل آموزش عالي در كشور وجود دارد كه ظرفيت علمي دستاورد اين حركت پرشتاب است.
ابوترابي با بيان اينكه اگر اين فرصت ها خلق نمي شد ما امروز فرصت مقابله با آمريكا را نداشتيم، گفت: امروز موشك هاي قاره پيما،رشته هاي مختلف مانند بيو و نانو و قدرت هسته اي كه وجود دارد كه اگر اين فرصت ها نبود به آنها دست نمي يافتيم.
وي به ظرفيت هاي علمي به وجود آمده در كنار دستاوردهاي متراكم مديريتي در طول سه دهه انقلاب اشاره كرد و اظهار داشت: شكل گيري زيرساخت هاي پيشرفت كشور، رسيدن به اقتدار سياسي، تبديل شدن به قطب اقتصادي در منطقه، مبدل شدن به كشوري امن در دنياي نا امن امروز همگي دستاورد تلاش يك حكمران قابل دفاع است اما آنچه به دست آورده ايم با همه ارزش ها با قله هايي كه انقلاب اسلامي به عنوان آرمان مطرح كرده با دستاوردي كه بايد نظام مردم سالاري ديني باشد، فاصله معناداري دارد.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: قطعا مردم ما بايد در بالاترين سطح از رضايت مندي باشند و اين به افزايش كارآمدي نظام برمي گردد و حكمراني خوب را نياز دارد. در منظر قرآن به ويژگي حكمراني خوب اشاره شده است مثلا اينكه حاكمان بايد از بالاترين صلاحيت اعتقادي، اخلاقي، مديريتي و علمي برخوردار باشند. دستور ارشادي به حكم عقل و از عوامل ارشادي قرآن است و بايد مسئوليت ها به دست اهل آن سپرده شود و به هر ميزان باشد رضايت مندي افزايش مي يابد.
وي افزود: اعتقاد دارم دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي ايران ثمره حضور فقيه عادل و صالح در رأس هرم سياسي كشور است. ديروز امام راحل و امروز رهبر حكيم انقلاب، اين گوهر و سرمايه گرانبها راه را براي توفيقات هموار كرده است.
ابوترابي فرد گفت: حكمراني خوب اقتضا مي كند تمام تصميمات مبتني بر علم باشد. خرد جمعي و نخبگان علمي و سياسي بالاترين منزلت را داشته باشند و اين لازمه حكمراني خوب است. در اين حكمراني اقتضا مي كند كه مردم از بالاترين كرامت و ارزش برخوردار باشند و اساسا هم بايد با انسان باكرامت برخورد كرد.
وي به واژه ارباب رجوع و معني آن كه برآمده از ارزش هاي ديني است اشاره كرد و گفت: بايد به مردمي كه ارباب هستند خدمت ارايه شود. در نظام اسلامي بايد بالاترين كرامت را براي انسان قائل شويم، حتي انسان مجرم به عنوان انسان، كرامت دارد و بايد مانند انسان با او رفتار شود نه حيوان.اگر انتقادي هم هست بايد به افراد وارد باشد نه نظام.
ابوترابي فرد با بيان اينكه واقعيتهاي مديريتي بشر و آموزه هاي ديني اين حقيقت را ثابت كرده كه بايد حاكميت به حوزه هايي بپردازد كه وظايف حاكميتي اوست، اظهار داشت: با تعريف بهترين شاخص و استاندارد براي بهترين خدمت مي توان راه را هموار كرد. امكان استاندارد سازي مطابق اين كار حاكمان بايد مورد ارزيابي و نقد قرار گيرد كه خدمت در بالاترين سطح ممكن انجام شود و تمام امور حاكميتي را به مردم واگذار كنند.
وي يكي از دلايل كاستي و ضعف امروز را متصدي شدن دولت در انجام امور برشمرد و ادامه داد: وقتي كار به مردم واگذار مي شود هزينه كمتري را هم شاهد هستيم در حالي كه امروز چنين است و با بزرگ شدن حجم دولت امكان انجام وظايف به خوبي وجود ندارد و به دليل همين بزرگ شدن امكان نظارت بر خود و نهادهاي مربوط سلب مي شود.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: براي متوازن شدن حجم دولت بايد تمامي امور غيرحاكميت را به مردم واگذار كرد و بر حسن انجام آن نظارت داشت و حاكم بايد پاسدار حقوق مردم باشد. وظايفي كه شما سردفتران اسنادرسمي عهده دار آن هستيد از جمله وظايف حاكميتي است و در يك مجموعه بزرگ مردم را از دريافت خدمت روان با هزينه كمتر بهره مند مي كنيد و اين كار يك الگوي موفق است و بايد از اين راه حل بهره گرفت. و امور حاكميت را به نهادهاي غيردولتي واگذار كرد.همانند آنچه در سازمان ثبت اسناد واملاك كشور انجام شده است .

ابوترابي فرد تصريح كرد: آنچه امروز با استعلام الكترونيكي راه را براي ثبت اسناد مردم هموار كرده است بسيار قابل تقدير است و يكي از نزديك ترين راه ها براي افرايش سطح رضايت مندي مردم و كاهش هزينه اداره كشور و كاهش فساد و كاهش حضور انسان در ارايه خدمت؛ حركت با سرعت به سمت دولت الكترونيك است و اين مهمترين نياز امروز و فرداي ماست.
وي با اشاره به اينكه بايد دولت را چابك، كارآمد و كم هزينه كرد گفت: بايد مردم در عالي ترين سطح رضايتمندي قرار بگيرند و حركت مجموعه شما به اين سمت يك الگوي موفق براي حاكمان و رسيدن به دولت الكترونيك است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد