گوناگون

ماجرای مجادله مرسی با وزیر دفاع قبل از کودتا

پارسینه: روزنامه مصری "الوطن" آخرین گفت و گوی محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر و ژنرال عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور پیش از برکناری مرسی را منتشر کرده است.

بهار به نقل از روزنامه الوطن نوشت: مرسی در آغاز گفت‌وگو از السیسی درباره موضع ارتش می‌پرسد و می‌گوید: آیا تنها به نظاره کردن ادامه می‌دهید؟ یا اینکه برای حمایت از مشروعیت و قانون دخالت می‌کنید؟ وزیر دفاع مصر در پاسخ مرسی می‌گوید: مشروعیت چه؟ ارتش در کنار اراده ملت است، و بر اساس گزارش‌های موثق اکثر مردم تو را نمی‌خواهند. مرسی می‌گوید: طرفداران من زیادند و ساکت نمی‌مانند. در مقابل السیسی اظهار داشت: ارتش به هیچ کس اجازه بر هم زدن کشور را نخواهد داد.

مرسی این بار با نارحتی می‌گوید: خوب، اگر کناره گیری نکنم چه؟ اخوان المسلمین ساکت نخواهند نشست و دنیا را به هم می‌ریزند... من تو را تعیین کردم و می‌توانم که تو را عزل کنم. السیسی در جواب اظهار می‌دارد: مسئله پایان یافته است و از دست تو خارج است. تلاش کن با آبرو کنار بروی، و به جای تهدید از طرفدارانت درخواست کن برای جلوگیری از خونریزی به منازل خود برگردند.

مرسی می‌گوید: شما قصد دارید کودتای نظامی علیه من انجام دهید و در این حالت آمریکا شما را رها نخواهد کرد. السیسی پس از این گفته مرسی با جدیت اظهار داشت: برای ما ملت مهم است نه آمریکا و به شما بگویم مدارکی در دست است که شما و یارانت را به اقدام علیه امنیت ملی متهم می‌کند و دادگستری مصر در این مورد حرف خود را خواهد زد. مرسی پس از اینکه اظهارات وزیر دفاع را جدی دید، گفت: خوب، اجازه می‌دهید چند جا تماس بگیرم تا پس از آن تصمیم خود را اعلام کنم؟

السیسی می‌گوید: خیر، اما تنها می‌توانید با خانواده خود تماس بگیرید تا نگران نشوند. مرسی در جواب اظهار داشت: مگر من زندانی هستم؟ السیسی فورا می‌گوید: شما از این لحظه زیر نظر نیروهای مسلح قرار دارید. مرسی باز هم تهدید خود را تکرار کرد و گفت: گمان نکن که اخوان المسلمین سکوت کنند، آنها دنیا را به هم می‌ریزند.

السیسی در پاسخ گفت: در آن صورت واکنش ارتش را خواهی دید، ما به دنبال کنار زدن اخوان المسلمین از صحنه نیستیم آنها جزئی از ملت مصر هستند و آنها را هیزمی برای جنگ کثیف خود قرار ندهید ... اگر واقعا آنها را دوست دارید کناره گیری کن و بگذار به منازلشان برگردند. مرسی با پافشاری می‌گوید: من کناره گیری نمی‌کنم، همه مردم مصر با من هستند. السیسی در جواب مرسی می‌گوید: به هر حال من شما را نصیحت کردم.

وزیر دفاع در ادامه به مرسی می‌گوید: برای تو هیچ مشروعیتی باقی نمانده و از این پس می‌توانید خود را زندانی ارتش قلمداد کنید. مرسی در این لحظه از خود نرمش نشان می‌دهد و اظهار داشت: اگر کناره گیری کنم چه؟ اجازه می‌دهید به خارج از کشور سفر کنم و به من کاری نداشته باشید. وزیر دفاع مصر در جواب می‌گوید: هیچ قولی نمی‌توانم به شما بدهم، دادگستری مصر در این مورد حرف خودش را خواهد زد.

مرسی که تصمیم وزیر دفاع مصر را جدی می‌دید، یک بار دیگر تهدید کرد و گفت: خوب حالا که اینطور شد خواهی دید که چه جنگی را به راه خواهیم انداخت و خواهی دید که چه کسانی پیروز خواهند شد. السیسی در حالی که مرسی را ترک می‌کرد، در جواب وی گفت: ملت، ملت پیروز خواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    با وجود اینکه از مرسی خوشم نمیاد ولی هر چیزی باید مستند باشه و به نظر ساختگیه!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد