گوناگون

قانون مدعی شد: فايقي وزير قطعي ورزش روحاني

قانون: چه كسي وزير ورزش و جوانان مي‌شود؟! اين سوالي است كه اين روزها و با نزديك شدن به مراسم تحليف رئيس جمهور منتخب اغلب جامعه ورزش هر روز از يكديگر مي‌پرسند و با گزينه‌هاي مختلفي هم مواجه مي‌شوند. گزينه‌هايي كه اتفاقا بيشتر از سوي منابع غير رسمي مطرح مي‌شوند و رسانه‌ها هم به فراخور فضايي كه در آن قرار دارند به آن مي‌پردازند.

به طور كل وزارت ورزش و جوانان به عنوان يك وزارتخانه‌اي كه با طيف گسترده‌اي از جامعه درگيراست و مسئله مهم جوانان هم درون آن تعريف مي‌شود، از آن دست دستگاه‌هاي اجرايي است كه براي بخش عظيمي از مردم و جامعه سياسي كشور مخصوصا نمايندگان مجلس مهم است چه كسي تصدي آن را در دولت آينده به عهده خواهد گرفت.

ناكامي محمد عباسي و همكارانش در اولين وزارت ورزش و جوانان و مشكلات عديده‌اي كه امروز قرار است وزير آينده ميراث‌دار آن‌ها باشد مسئله انتخاب وزير ورزش و جوانان را با حساسيتي بجا مواجه كرده است. حساسيتي كه اتفاقا حسن روحاني را به عنوان رئيس جمهور منتخب به سمتي سوق خواهد داد تا برخلاف محمود احمدي‌نژاد تصميمي عاقلانه و كارشناسي شده را در مسير انتخاب وزير ورزش و جوانان اتخاذ كند.


با وجود همه گمانه‌زني‌هايي كه از فرداي پيروزي حسن روحاني در انتخابات 24 خرداد صورت گرفت، كميته انتخاب وزراي دولت تدبير و اميد در نهايت آنطور كه از درون همين كميته مطرح شد، 3 نفر را به عنوان كانديداهاي نهايي تصدي وزارت ورزش و جوانان معرفي كردند. سه نفري كه دو نفر آنها سابقا و در دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات در دستگاه ورزش سابقه مديريتي دارند و يكي از آنها هم تقريبا يك عضو عادي از جامعه ورزش است كه تمام فعاليت‌هاي آن معطوف به حوزه فوتبال بوده.


بيژن ذوالفقارنسب، مسعود سلطاني‌فر و سعيد فايقي. اين‌ها سه نفر گزينه‌هاي اصلي تصدي وزارت ورزش و جوانان‌اند كه قرار است يكي از آنها در نهايت با راي اعتماد مجلس به اسم وزير، صندلي رياست ساختمان خيابان سئول را تصاحب كند. ساختماني كه اين روزها به شدت درون آن دچار تنش و درگيري شده و برخي نيروهاي رسمي و قراردادي آن در واكنش به شرايط مالي‌شان روش اعتصاب را در پيش گرفته‌اند . در كنار اين چهره‌ها پيش از اين نام‌هايي چون مصطفي هاشمي‌طبا، محمد دادكان و حتي اميررضا خادم هم به عنوان كانديداهاي تصدي وزارت ورزش و جوانان سر زبان‌ها افتاد اما در ادامه كار كميته انتخاب وزير برنامه‌اي از آنها نخواست تا به‌طور اتومات از ليست كانديداها حذف شوند.


نكته مهم جريان انتخاب وزير ورزش و جوانان بعد از قطعي شدن سه كانديداي آن حالا انتخاب فرد نهايي و معرفي آن به مجلس براي گرفتن راي اعتماد است. مسئله‌اي كه به نظر بسيار مهم‌تر از پروسه‌هاي قبل از آن است. آنطور كه طي چند روز اخير رسانه‌ها در گمانه‌هاي خود مطرح مي‌كنند شانس بيژن ذوالفقارنسب براي معرفي به مجلس زياد است. طبق آن چيزي كه همين رسانه‌ها مدعي آن شده‌اند گويا حسن روحاني نظر مثبتي به مربي سابق تيم ملي فوتبال براي تصدي وزارت ورزش و جوانان دارد اما از آنجا كه او سابقه‌اي در سيستم مديريتي ورزش نداشته و بي‌شك به خاطر شرايط خاصي كه دارد با مشكلاتي در مسير اخذ راي اعتماد مجلس مواجه خواهد شد تيم مشاوران رئيس جمهور منتخب اقبالي به معرفي او ندارند.


در مورد مسعود سلطاني‌فر هم از آنجا كه او نفر اول كميته ورزش حسن روحاني در زمان تبليغات انتخاباتي بوده مباحث جدي در مورد وزير شدنش مطرح شد اما برخي نزديكان به او معتقدند كه سلطاني‌فر ميل چنداني به حضور در مجموعه‌اي كه تحت نظارت مجلس باشد ندارد و قائم مقام سابق سازمان تربيت بدني ترجيح مي‌دهد در سطوح پايين‌تري عضويت در دولت تدبير و اميد را تجربه كند.


اما سعيد فايقي كه هم به عنوان يكي از نزديكان روحاني برخي مناظره‌هاي ورزشي رئيس جمهور منتخب را از طرف ستاد او پيش از انتخابات برگزار كرد و هم سابقه حضور در معاونت سازمان تربيت بدني را براي مدت طولاني دارد، جدي ترين گزينه تكيه بر صندلي قدرت وزارت ورزش و جوانان است. معاون امور قهرماني مصطفي هاشمي‌طبا در سازمان تربيت بدني سابق از آنجا كه نگاه جامعي به سيستم ورزش دارد و بعيد است مجلس هم زاويه‌اي با او داشته باشد، تنها گزينه‌اي است كه روي ميز روحاني مانده و به نظر او فردي خواهد بود كه عنوان دومين وزير ورزش و جوانان را يدك خواهد كشيد.


ديروز يكي از نزديكان دولت حسن روحاني كه خود از جمله اعضاي كميته انتخاب وزير ورزش و جوانان بوده در اين رابطه به خبرنگار«قانون» گفت: «سعيد فايقي با توجه به شرايطي كه دارد و خود از جمله اعضاي شناخته شده جامعه ورزش است تقريبا انتخابش به عنوان وزير ورزش و جوانان قطعي شده و آنطور كه من مي‌دانم قطعا از سوي دكتر روحاني به مجلس معرفي خواهد شد.» او همچنين اظهار كرد:« فايقي از جمله افرادي است كه به لحاظ مشي سياسي، ميل بسياري به اعتدال و ميانه‌روي دارد و اين يكي از فاكتورهايي است كه باعث شده تيم مشاوران و خود حسن روحاني روي او به اتفاق نظر برسند. البته همه اين مباحثي كه من مطرح مي‌كنم اطلاعاتي است كه تا روز يكشنبه دارم و نمي‌دانم در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد به نظرم اگر تصميم جديدي اتخاذ نشود، سعيد فايقي به عنوان وزير به مجلس معرفي خواهد شد.»

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد