گوناگون

روایت ابتکار از پشت پرده حملات به گزينه وزارت نفت

ابتکار: مراسم تحليف حجت الاسلام حسن روحاني روز گذشته با حضور مقامات داخلي و 60 هيات خارجي در خانه ملت برگزار شد. دراين مراسم اعضاي کابينه پيشنهادي دولت تدبير و اميد نيز اعلام و معرفي شدند. در اين ميان بيژن نامدار زنگنه وزير نفت دولت هفتم و هشتم تنها گزينه در ليست اعضاي کابينه جهت سمت وزارت نفت است و دور از ذهن نيست که با توجه به جايگاه وي به عنوان يک وزير با کارنامه درخشان در صنعت طلاي سياه آراي اعتماد را تمام و کمال از آن خود کند.

با مطرح شدن نام بيژن نامدار زنگنه، به عنوان وزيراحتمالي نفت، جريان تخريب وي کليد خورد و بدون توجه به جايگاه و سوابق او درهمراهي سه دولت در دوره رياست جمهوري آيت الله خامنه اي، اکبر هاشمي رفسنجاني و سيد محمد خاتمي، اين چهره را متهم به فعاليت‌هايي کرده اند که پيش از اين نيز مطرح شده و البته بي نتيجه مانده بود.

اما اينکه اين جريان رسانه اي تلاش مي‌کند با مطرح کردن پرونده مختومه شده سالهاي پيش بار ديگر وزير نفت اسبق و آينده کشور را در مظان اتهام قراردهد، نکته اي قابل تأمل است که اگر نقطه اي تاريک در پرونده زنگنه وجود داشت طي 8 سال گذشته قطعا جريان رسانه اي مذکور از آن بهره مي‌برد نه اينکه در اين روزها که به دنبال پرونده سازي براي وزراي کابينه دولت آينده است، مجددا ً پرونده اي را بازگشايي کند که يک بار پيش از اين مطرح شده و البته بي نتيجه مانده است.

سابقه‌ کاري و مديريتي بيژن زنگنه در آن سطح ازاعتبار و اولويت قرار دارد که برخي کج‌انديشان با پيش‌بيني بسته‌شدن مداخل وعوايد آتي خود از بي‌ساماني موجود در صنعت نفت، دچار واهمه شده و به مصداق «فرار به جلو» سعي در آلوده‌سازي فضاهاي رسانه‌اي به ضرر برخي کانديداهاي وزارتي برآمده‌اند.

درهمين راستا جليل جعفري بنه خلخال با ابراز خرسندي در خصوص انتخاب بيژن زنگنه به عنوان وزير نفت گفت: وزير نفت پيشنهادي دولت تدبير و اميد بهترين گزينه موجود در ميان ديگر گزينه‌ها است وبا قاطعيت مي‌توان گفت بيژن زنگنه حتي در بدترين شرايط موجود موانع را به نحو احسنت کنار زده و صنعت نفت کشور را به درجه اي که در خور آن است خواهد رساند.

اين عضو کميسيون انرژي افزود: من به عنوان يکي از اعضاي کميسيون انرژي با توجه به واقف بودن به توانمندي‌هاي وي و با عنايت به اين مسئله که همکاران نيز به اين گزينه پيشنهادي اعتماد و ارادت قابل توجهي دارند، تکيه زدن ايشان بر مسند وزارت را امري حتمي تلقي مي‌کنم.

همچنين سيد مهدي موسوي نژاد در خصوص تکيه زدن مهندس رنگنه بر کرسي وزارت نفت مي‌گويد: وزير نفت يک کشور بودن سنگين ترين کاري است که مي‌توان به عهده يک شخص گذاشت در مجموعه اي مثل شرکت نفت به راحتي امکان سوء استفاده از سرمايه‌هاي ملي و ميهني وجود دارد. دولت تدبير و اميد براي گزينه وزارت نفت بايد شخصي را به کار گيرد که که با تعهد و دلسوزي و وجدان کاري عنان اختيار را از سود جويان و دلالان و هر شخصي که قصد دست درازي و دست اندازي به اين سرمايه گران بهاي کشور دارد را بگيرد.

وي افزود: مهمترين هدف وزير نفت داشتن يک برنامه هدفمند در جهت تقويت و توسعه زير ساخت‌هاي صنعتي کشور و داشتن راهکارهاي اساسي و مديريت بحران براي رويارويي با مشکلاتي نظير تشديد تحريم‌ها و افت و خيز نرخ نفت و بسياري معضلات که در اقتصاد کشور تاثيري مستقيم مي‌گذارند بتواند به بهترين صورت ممکن صنعت نفت را به والا ترين جايگاه ممکن در سطح بين‌الملل برساند.موسوي نژاد در ادامه خاطرنشان ساخت: مهندس زنگنه مي‌تواند گزينه مناسبي براي وزارت نفت باشد چرا که با توجه به سوابق و نوع مديريت ايشان اين مهم که وي مي‌تواند منافع ملي را در جهت پيشبرد اهداف جامعه محقق کند بر همه عيان است.

همچنين نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فعاليت‌ها و توفيقات وزارت نفت در دوران 8 ساله وزارت مهندس زنگنه گفت: زنگنه کارآمدترين و توانمندترين وزير نفت ايران بوده است.

وي به سرمايه گذاري‌هاي گسترده نفتي صورت گرفته در دوران وزارت مهندس زنگنه اشاره کرد و گفت: در اين دوران سرمايه گذاري خارجي در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي به اوج خود رسيد و شرکت‌هاي بين‌المللي در صف گرفتن قراردادهاي نفتي ايران بودند. در اين سال‌ها پروژه‌هاي پارس جنوبي به سرعت در حال تکميل بود و شالوده و پايه بناي بسياري از پروژه‌هاي پتروشيمي در آن دوران گذاشته شد.

دکتر حسيني صدر همچنين به احداث پالايشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به دليل اهميت احداث پالايشگاه‌هاي نفت و گاز، مهندس زنگنه خود به صورت ماهانه در جريان مراحل پيشرفت کار قرار مي‌گرفت و دستورات لازم را در اين خصوص صادر مي‌کرد.

وي با اشاره به خصوصيات يک وزير کارآزموده براي سکان داري وزارتخانه بزرگي چون وزارت نفت گفت: وزير نفت آينده بايد داراي خصوصيات برجسته اي باشد و علاوه بر آشنايي با بدنه وزارت نفت، يک مدير لايق و شايسته نيز بوده و با آگاهي از شرايط داخلي و خارجي کشور، در اين زمينه به هدايت منابع و پتانسيل‌هاي وزراتخانه بپردازد.

دکتر حسيني اضافه کرد: مهندس زنگنه از توان فردي بسيار بالا و هوش سرشاري برخوردار هستند و به گواهي تمام مديران بدنه نفت، به قواعد بين‌المللي، اولويت‌هاي صنعت نفت و مسائل مرتبط با اين حوزه اشراف کامل دارند و بسياري از کارهاي زير بنايي در اين حوزه، در دوران وزارت ايشان روي داد.از سوي ديگر مهندس زنگنه داراي وجهه اي بين‌المللي است و انتخاب وي به عنوان وزير نفت اعتبار کشور را افزايش مي‌دهد.
لازم به ذکر است تربيت نيروي انساني، راه‌اندازي دانشکده‌هاي تخصصي نفت و پتروشيمي، راه‌اندازي اداره کل ورزش، توسعه خدمات پزشکي، بهداشتي و درماني و افزايش حقوق کارکنان و بازنشستگان به عنوان مهمترين خدمات ارائه شده به کارکنان در طول دوران هشت ساله وزارت نفت زنگنه مي‌باشد.
برخي از مديران با تجربه و قديمي صنعت نفت تاکيد مي‌کنند که صنعت نفت و گاز ايران براي برون رفت از شرايط موجود و به حرکت درآمدن مجدد چرخ‌هاي اين لوکوموتيو توسعه اقتصادي کشور به مديراني از جنس بيژن زنگنه نياز دارد.
اين دسته از مديراني با اشاره به تاخيرهايي که به ويژه در طرح توسعه ميادين مشترک نفت و گاز همچون پارس جنوبي در دولت دهم به وقوع پيوسته است و سقوط جايگاه نفتي ايران در اوپک اشاره کرده و تاکيد مي‌کنند تنها مديران باتجربه و سرد و گرم چشيده‌اي همچون زنگنه مي‌توانند در اين برهه از تاريخ 105 ساله صنعت نفت نقش يک فرشته نجات را بازي کند.

واكنش مثبت اوپك به وزارت دوباره زنگنه

علاوء بر بسياري از مسئولين داخلي اوپك نيز به وزارت دوباره بيژن زنگنه واکنش مثبت نشان داد. درهمين راستا يكي از نمايندگان كشورهاي عربي خليج فارس در اوپك گفت: زنگنه قدرت خوبي در برقراري ارتباط دارد و در اوپك، شخصيت مورد احترامي است. معرفي زنگنه به عنوان وزير نفت ايران، خبر خوبي در زمينه قيمت نفت و ثبات در بازار اين كالاست.

رويترز نيز در مطلبي با عنوان «رئيس جمهور منتخب ايران باتجربه‌ها را براي تشکيل دولت مطرح مي‌کند» نوشت: بيژن زنگنه دوباره با حکم روحاني به عنوان وزير نفت معرفي خواهد شد. روحاني قبل از اين گفته بود که کابينه اش شامل اصلاح طلبان و محافظه کاران خواهد بود و وزيران را براساس توانمندي‌هاي خود و نه گرايشات سياسي آنها معرفي خواهد کرد.زنگنه از سال 1997 تا 2005 در کابينه سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور اصلاح طلب ايران به عنوان وزير نفت فعاليت کرد. او به جذب ميلياردها دلار سرمايه خارجي براي صنعت نفت و گاز ايران کمک کرد.

يکي از نمايندگان کشورهاي عربي خليج فارس در اوپک به رويترز گفت: زنگنه قدرت خوبي در برقراري ارتباط دارد و در اوپک، شخصيت مورد احترامي است. اين مقام عربي که خواست نامش اعلام نشود افزود: معرفي زنگنه به عنوان وزير نفت ايران، خبر خوبي در زمينه قيمت نفت و ثبات در بازار اين کالاست.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد