گوناگون

پایتخت تکه تکه خواهد شد؟

پایتخت تکه تکه خواهد شد؟

پارسینه: هنوز از یادها نرفته است که دولت محمود احمدی نژاد به قصد تمرکز زدایی از تهران و کاهش جمعیت آن طرح...

پارسینه-گروه اجتماعی: هنوز از یادها نرفته است که دولت محمود احمدی نژاد به قصد تمرکز زدایی از تهران و کاهش جمعیت آن طرح انتقال کارمندان به شهرهای دیگر و انتقال وزارت خانه ها به دیگر شهرها و استان های کشور را به مرحله اجرا در اورد.

طرحی که با مشکلات و انتقادات فراوان رو به رو شد.در همان روزها محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد هدف از انتقال برخی از وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها از تهران را «تمرکز زدایی از پایتخت» اعلام کرد این در حالی بود که زلزله احتمالی تهران دلیل اصلی دولتی ها برای انتقال بخش هایی از پایتخت به دیگر شهرها بود!



بعد از آن بود که دولت دهم شهر جديد پرند را به عنوان پايتخت اداري ايران در نظر گرفت و حتي ۴۰۰ هكتار از زمين‌هاي مجاور مسكن‌مهر در اين منطقه را براي ساخت وزارتخانه‌ها جانمايي كرد اما این امر محقق نشد.

حالا اما زمزمه های 3 تکه شدن تهران در راستای همان سیاست های تمرکز زدایی رنگ و بوی جدی به خود گرفته است.

طرحی که به موجب آن تهران به 3 استان جداگانه تبدیل خواهد شد. بنا بر این طرح، شهرستان‌های جنوب استان تهران با مرکزیت ورامین و شهرستان‌های غرب استان تهران با مرکزیت شهریار به استان تبدیل خواهند شد.

برای اولین بار اما سید حسین نقوی حسینی، نماينده مردم ورامين در مجلس بود که صحبت از تشكيل استان خرداد(جنوب تهران) به میان آورد.

حالا نیز شهرستان‌های غرب استان تهران در تب و تاب استقلال افتاده‌اند. زیرا شهروندان و مسئولان اين شهرها بر این باورند که اكنون بیشترین توجه به سمت تهران بزرگ معطوف شده‌است و به شهرستان‌های این استان اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

به عبارت ديگر، چه با تشكيل استان خرداد يا با تقسيم تهران به 3 استان، به زعم پیشنهاد دهندگان این طرح، هر حال مردم استان تهران از اين تقسيم راضي‌اند و آن را تلاشي براي رفع محروميت‌هاي خود مي‌دانند.

در واقع كاستن از بار جمعيتي، ترافيكي و ساير مشكلات تهران، دور کردن این كلانشهر از ازدحام و شلوغی و البته وجود محروميت‌هاي جدي در بسياري از شهرستان‌های این استان از دلایل اصلی تکه تکه کردن تهران است.

پيش‌ از این نیز نماینده شهرستان‌های شهریار، ملارد و قدس گفته بود با تقسیم تهران دیگر نیازی به انتقال پایتخت نیست، زيرا این طرح هزینه کمتری برای دولت خواهد داشت و همچنین مدیریت تهران با بیش از 12 میلیون جمعیت کار بسیار مشکلی است.

گروسی این چنین افزوده بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، موضوع تقسیم استان تهران به منظور رشد و توسعه متوازن این استان مجددا مطرح و رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار تهران نیز موافقت خود را با این طرح اعلام كردند.

به این ترتیب به نظر می رسد باید منتظر چند تکه شدن پایتخت بود اما سوال اصلی اینجاست که آیا موضوع تقسیمات کشوری آنقدر ساده است که با طرح یک پیشنهاد به نتیجه برسد؟آیا این طرح آنقدر کامل هست که مشکلات را کم کند و بر آنها نیافزاید؟


ارسال نظر

  • باستانی

    استان خرداد، تیر و مرداد

  • علی

    لطفاً آقایان اینقدر به ذهنشون فشار نیارند و در عوض تحقیق کنند تا متوجه شوند که مثلاً توکیو با 30 میلیون و پکن با 20 میلیون و شانگهای 25 میلیونی با حجم بالای توریست چطور اداره میشوند و از آنها یاد بگیرند.

  • سید

    غیر از محمود احمدی نژاد هردولتی هر کاری بکند خوب است !!!!! عجب مخی بود !! پسر این محمود ؟؟؟؟!!!!!!!!!!! مادر گیتی کمتر چنین فرزندی زاده و خواهد زاد !!! صبر کنید !! فوری رگها را بادش نکنید !!! بگذارید صبح دولتتان بدمد !! آنوقت !!!

  • ناشناس

    وقتی تکه بشه باید دید این تکه ها کجا میندازند اونجا خیلی ارزش داره

  • شکیبا

    اگر این تقسیم بندی فرضی است و فقط از نظر بودجه استانی تغییراتی اعمال خواهد شد قاطعانه عرض می کنم که نه تنها مشکلات تهران رفع نمی شود بلکه برعکس بیشتر هم می شود حل مشکلات تهران فقط با کسر تعداد جمعیت محقق خواهد شد ایجاد محدودیت جهت اقامت و کار در تهران استفاده از کارمندان بومی اعمال محدودیت در خرید و فروش املاک و حتی اتومبیل برای متولدین سایر شهرها و سیاستهایی قاطع اینچنینی تنها راه نجات این شهر است

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد