گوناگون

آیت‌الله سبحانی: کلاس اول ابتدایی، به آموزش‌های صرفاً قرآنی اختصاص بیابد

پارسینه: آیت‌الله جعفر سبحانی در سخنانی بر ضرورت اختصاص دادن آموزش سال اول ابتدایی به آموزش‌های صرفاً قرآنی تأکید کردند.

خبرگزاری حوزه نوشت

این مرجع تقلید شب گذشته در آیین اختتامیه ترتیل‌خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشتند:‌ انبیا(علیهم‌السلام) با معجزه و دلایل محکمی در میان مردم حضور داشتند و هر کدام به وسیله معجزه‌ای، حقانیت سخنان خود را اثبات می‌کردند.

ایشان با اشاره به معجزه حضرت موسی و عیسی(ع) گفتند: خداوند معجزه پیغمبر اسلام(ص) را قرآن کریم قرار داد، حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا معجزه رسول اکرم(ص) مانند عصای موسی(ع) و... نبوده است؟

حضرت آیت‌الله سبحانی افزودند: معجزه هر پیامبری باید مناسب آن زمان باشد در زمان موسی(ع) ساحران زیادی حضور داشتند که دست به جادوگری می‌زدند؛ بنابراین، لازم بود که پیامبران این دوره، معجزه‌ای داشته باشند که سحر آنها را باطل کنند.

ایشان خاطرنشان ساخت: در زمان حضرت عیسی(ع) نیز مسئله پزشکی در میان مردم مطرح بود، از این رو لازم بود که پیامبر خدا، در این عرصه معجزه‌ای برای اثبات حقانیت خود به مردم ارائه نماید.

معظم‌له با بیان این که لازمه خاتمیت و جاودانگی نبوت، معجزه جاوید است،‌ گفتند:‌ نبوت پیغمبر خاتم(ص) جاودانه بود، از این رو لازمه جاودانه بودن نبوت، معجزه‌ای جاوید است. اگر نبی اکرم(ص) مانند موسی(ع) معجزه ید بیضا یا عصا داشت یا مانند عیسی(ع) بیماران را شفا می‌داد، امروز که 14 قرن از آن می‌گذرد، آیا به وسیله آن می‌شد این گونه مردم را به اسلام دعوت کرد؟

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه دادند:‌ قرآن کریم، معجزه جاوید حضرت نبی اکرم(ص) با گذشت 14 قرن هنوز هم در حال درخشیدن است و امروز نیز بشر موفق به آوردن آیه‌ای مانند آیات آن نشده است.

ایشان افزودند: دولت‌های غربی که امروز به مبارزه همه جانبه با قرآن برآمده‌اند، اگر می‌توانستند تا این معجزه جاوید را از دست مسلمانان بگیرند، میلیاردها پول خرج می‌کردند ولی با تمام دشمنی‌ها، هنوز هم نتوانسته‌اند آیه‌ای مانند آن بیاورند و زین پس هم نخواهند توانست این کار را انجام دهند.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان این که هر جوانی که با قرآن انس داشته باشد، کمتر گناه می‌کند، اظهار داشتند: قرآن به جوانان مصونیت می‌بحشد؛ اگر مایلیم فساد از جهان برود و جوانان در این هجمه تبلیغات سوء از گناه در امان باشند، باید آنها را با قرآن آشنا ساخت.

ایشان ترتیل تفسیر قرآن کریم را بهترین دارو در برابر مفاسد معرفی کردند و از آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) نیز برای برگزاری مراسم ترتیل‌خوانی و تفسیر قرآن کریم تقدیر کردند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان این که هرچه بتوانیم حافظ قرآن تربیت کنیم، یک قدم در دنیا جلوتر رفته‌ایم، گفتند: ما در دنیا متهم به کم توجهی به قرآن کریم هستیم، ولی زمانی که آنها ببینند کودکان ما، حافظان قرآن هستند، عقب‌نشینی می‌کنند.

ایشان با اشاره به درخواست خود از وزیر آموزش و پرورش کشور، مبنی بر اختصاص دادن آموزش سال اول ابتدایی، به آموزش‌های صرفاً قرآنی اظهار داشتند:‌ بر اساس این، کودکان در سال اول تحصیلی، بدون اینکه دروس دیگری داشته باشند، می‌توانند با حروف، کلمات و تعالیم قرآنی آشنا شوند.

معظم‌له افزودند: دولت باید دبستان هایی افتتاح کند که در سال اول تنها تعلیم قرآن ارائه شود تا دانش‌آموزان، با اعراب و حروف این کتاب آسمانی آشنا شوند؛ در این صورت، از آموزش‌هایی برای قرائت قرآن بی نیاز می‌شوند.

ایشان با اشاره به تشکیل چنین مدارسی در برخی کشورهای اسلامی اظهار داشتند: امیدواریم این تقاضا پذیرفته شود تا افراد، از همان کودکی نسبت به گناهان مصون بمانند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) گفتند: بر اساس سخن این امام همام، جامعه‌ای که قرآن داشته باشد، همه چیز دارد، به این معنی که وجود قرآن مجسم در جامعه، افراد را از هر نیازی، بی‌نیاز می‌کند و هرچه از قرآن فاصله بگیرند، فقر بر آنها حاکم می‌شود.

خاطرنشان می‌شود، در پایان این مراسم، از قاریان قرآن و فعالان این عرصه، با اهدای تقدیرنامه‌ای به دست حضرت آیت‌الله سبحانی، تجلیل شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    پیشنهاد می گردد آقایان مدارس را تاسیس و در تمام پایه های آن، آنچه را که می خواهند ارائه نمایند اما شما را قسم می دهم که اینکار اختیاری باشد. مانند شبکه های تلویزیونی که هر کس مایل هست هر برنامه ای را ببیند. این سخن من نه از باب مخالفت با این بزرگوار، بلمه از اتین جهت هست که آموزش فرآیندی پیچیده است و باید با کار کارشناسی انجام شود. امام علی علیه السلام می فرمایند فرزندان خود را برای زمان آینده پرورش دهید. در دنیای امروز آموزش علوم مختلف ضروری است.

  • مصطفی

    رعایت اعتدال در همه امور پسندیده است، در امر آموزش کودکان هم باید همه جوانب و نیازهای آموزشی در نظر گرفته شود. آموزش اعداد، نقاشی، آشنایی با هنر، محیط زیست، بهداشت و ....
    همه این موارد مهم هستند و البته به آموزش قرآن و امور دینی هم باید توجه جدی بشود.
    همه چیز به جای خود نیکو است.

    "آیت‌الله سبحانی: کلاس اول ابتدایی، به آموزش‌های صرفاً قرآنی اختصاص بیابد "
    به نظر من این درست نیست.

  • سعید

    منظور ایشان راه اندازی همان مکتب خانه های قدیمی است. ما هم موافقیم.

  • ناشناس

    آقای سبحانی بهتر نیست همه دبستانها ودبیرستانها ودانشگاهها را ببندیم و حوزه های جدید باز کنیم ؟

  • لاله

    اينطوري كه همه مي رن بهشت پس جهنم چي ؟

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد