گوناگون

در برابر برنامه هسته ای ایران نرمش نشان دهید

پارسینه: به نظر نویسنده مطلب در حال حاضر بهترین راه برای غرب این است که با استفاده از فضای دیپلماتیک موجود به دنبال توافق با ایران باشد توافقی که موجب یک بازی برد - برد شود و نگرانی های امنیتی غرب از بین برود و ایران هم آبرومندانه از این مسئله خارج شود.

یک رسانه عرب زبان با اشتباه آمیز خواندن سیاست اعمال تحریم علیه ایران خواستار نرمش غرب در برابر برنامه هسته ای ایران شد.

سایت "گلف نیوز" با انتشار تحلیلی با انتقاد از طولانی شدن روند حل موضوع هسته ای ایران که موجب یک دهه رویارویی ایران و غرب شده است، خواستار نرمش غرب برای حل و فصل مسئله هسته ای ایران در 5 ماه آینده شده است.

به نوشته این سایت معمولا بحران های بین المللی بیش از چند هفته طول نمی کشند و بالاخره یا حل می شوند یا منجر به درگیری نظامی می شوند اما تقابل هسته ای با ایران یک دهه است که ادامه دارد و احمقانه خواهد بود که این مسئله یک دهه دیگر ادامه یابد.

به نظر نویسنده مطلب در حال حاضر بهترین راه برای غرب این است که با استفاده از فضای دیپلماتیک موجود به دنبال توافق با ایران باشد توافقی که موجب یک بازی برد - برد شود و نگرانی های امنیتی غرب از بین برود و ایران هم آبرومندانه از این مسئله خارج شود.

نویسنده معتقد است با روی کار آمدن اوباما در آمریکا راه حل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران روزنه جدیدی گشوده شده اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران تدریجا این روزنه بسته خواهد شد لذا باید غرب از زمان اندک باقی مانده برای حل و فصل این مسئله استفاده کند .


نویسنده می افزیاد: برای این کارغرب باید تضمین های لازم را به ایران دهد بخشی از تحریمها را(حتی برخلاف تحریم های شورای امنیت) لغو کند و در عوض ایران غنی سازی 20درصدی را متوقف کند و به غنی سازی 5 درصدی اکتفا کند و تعهد کند که سوخت های غنی شده اش را تبدیل کند و از همه مهمتر با بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کند.

تحلیلگربا اشاره به دست آوردهای هسته ای ایران معتقد است حتی اگر ایران قصد تولید سلاح هسته ای را داشته باشد مشکلش به دست آوردن مواد اولیه و تکنولوژی آن نیست بلکه مشکلش لو رفتن آن است و این نکته ای است که باید غرب آنرا درک کند که یک ایران با فعالیت هسته ای گسترده شفاف برای غرب بسیار بهتر از ایرانی است که فعالیت هسته ای کوچک غیرشفاف داشته باشد لذا باید به ایران تضمین دهند که در آینده تعامل با ایران به شکلی عادلانه صورت گیرد.

نویسنده از دیگر موانع توافق هسته ای بین ایران و غرب را این می داند که غربی ها فکر می کنند با تحریم می توانند برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند که یک تفکر غلط است زیرا که اولا تحریم های طولانی مدت می توانند صدمات انسانی زیادی وارد کنند ثانیا هرچه از طریق تحریم ها بحران طولانی تر شود احتمال ارتکاب خطا از سوی رژیم اسرائیل و حمله به ایران افزایش خواهد یافت که چنین اقدامی می تواند موجب پاسخ ایران و تشدید فعالیت های هسته ای ایران خواهد شد.

در پایان مطلب آمده است اعمال تحریم ها در 10 سال گذشته فقط موجب شده است تا غرب نتواند با ایران به توافق برسد و نباید بیش از این دور باطل را تکرار کند.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد