گوناگون

راهکارهای برای کاهش هزینه های تاسیسات برقی در ساخت و سازها

راهکارهای برای کاهش هزینه های تاسیسات برقی در ساخت و سازها

ساخت یک ساختمان از ۰ تا ۱۰۰ هزینه‌های متعددی در بخش‌های مختلف دارد. در بسیاری از اوقات هزینه‌های غیر مترقبه و پیشبینی نشده هم در این بین پیش می‌آیند. به همین دلیل سازندگان باید همواره به مدیریت هزینه‌های ساخت بپردازند. اجرای سیستم برقی در ساختمان‌ها، هزینه بسیار بالایی برای سازندگان دارد. به همین دلیل اغلب این افراد به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تاسیسات برقی هستند. در این مقاله به معرفی راهکارهای جالبی درباره کاهش هزینه‌های تجهیزات برقی در ساختمان می‌پردازیم.

اهمیت تاسیسات برقی در ساختمان‌ها

ساخت یک ساختمان بدون توجه به تجهیزات برقی و سیستم برق رسانی آن امکان‌پذیر نیست. در واقع این روزها نمی‌توان یک ساختمان را بدون تاسیسات برقی ساخت. به طور کلی می‌توان گفت که برای ساخت یک ساختمان، باید به نکات مختلفی توجه شود. از جمله آن ها می‌توان به امنیت سیستم برقی و نوع برق‌رسانی اشاره کرد. اگر سیستم برق‌رسانی ساختمان به درستی طراحی و اجرا نشود، احتمال بروز خطرات مختلفی از جمله آتش سوزی افزایش می‌یابد. همچنین رفتن مکرر برق هم یکی دیگر از معضلات مهمی است که در اثر عدم اجرای صحیح سیستم برق‌رسانی به وجود می‌آید. خرابی وسایل برقی و ایجاد خسارات جانی و مالی از جمله پیامد‌های عدم توجه به تاسیسات برقی در ساختمان‌ها هستند. به همین دلیل است که می‌گوییم اهمیت تاسیسات برقی در ساختمان‌ها غیرقابل چشم‌پوشی است. اما اجرای صحیح و اصولی تاسیسات برقی هم هزینه زیادی در پی دارد. به همین دلیل در این مقاله راهکارهایی برای مقابله با این هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.

چالش‌های افزایش هزینه‌های تاسیسات برقی

به طور کلی می‌توان گفت که ساخت و ساز یک ساختمان یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین نوع مدیریت‌ها را لازم دارد. در زمان ساخت و ساز و حتی بازسازی یک ساختمان هزینه‌های غیر مترقبه زیادی به وجود می‌آیند. پرداخت چنین هزینه‌هایی نیاز به مدیریت صحیح و آینده نگری دارد. در واقع بدون این پیش‌بینی‌ها نمی‌توانید یک ساختمان را به راحتی بسازید. شما در زمان ساخت یک ساختمان همواره باید دقت زیادی در زمینه نحوه هزینه و پرداخت آن داشته باشید. ساخت یک ساختمان چالش‌های مالی زیادی به دنبال دارد. یکی از بخش‌های چالش برانگیز آن هم مربوط به تاسیسات برقی و الکتریکی است. مواردی که در افزایش هزینه اجرای تاسیسات برقی تاثیرگذارند، نوع تجهیزات مورد استفاده، نیروی کار ماهر، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن و سایر موارد هستند.

e13ea683-c7f3-4ed4-ae51-a8bd4eed1a6b

ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها تاسیسات برقی در ساخت و سازها

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، در این بخش به معرفی راهکارهای کاربردی برای کاهش هزینه‌های تاسیسات برقی در زمان ساخت و ساز می‌پردازیم. با استفاده از این راهکارها می‌توانید هزینه‌های اجرای تاسیسات برقی را در هنگام ساخت یک ساختمان کاهش دهید.

ارزیابی و برنامه‌ریزی اولیه

اولین گام برای مدیریت هزینه‌ها در هر شغلی برنامه‌ریزی صحیح و اصولی است. برای مدیریت هزینه‌ها در زمان ساخت و اجرای تجهیزات برقی هم باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید. در واقع ابتدا باید به ارزیابی نیازهای سازه بپردازید. سپس با توجه به آن منابع را برنامه‌ریزی کنید. این منابع شامل منابع مالی زمانی و نیروی انسانی هستند. شما باید طراحی تاسیسات برقی را به نحوی انجام دهید که میزان اتلاف انرژی در ساختمان بسیار پایین بیاید. به همین صورت می‌توانید از صرف هزینه‌های بالا در آینده جلوگیری کنید.

انتخاب تجهیزات مناسب

بعد از انجام ارزیابی‌های اولیه در رابطه با نحوه اجرای تاسیسات برقی و هزینه‌های لازم برای انجام این کار، باید به سراغ انتخاب تجهیزات مناسب بروید. در واقع شما در مرحله قبل با نیازهای ساختمان خود آشنا شده‌اید. مثلاً می‌دانید که ساختمان شما چند طبقه است. همچنین برای هر طبقه و بخش نیاز به چه نوع تجهیزاتی احتیاج دارد. یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌ها استفاده از تولیدات داخلی است. برخی از برندها و تجهیزات خارجی قیمت بالایی در بازار دارند. به همین دلیل بهتر است به سراغ محصولات الکتریکی با کیفیت ایرانی بروید. به خصوص در تجهیزاتی مانند کلید و پریز ساده به قیمت آن توجه کنید. همچنین در خرید تجهیزات نباید زیاده‌روی کنید! همیشه مطابق با نیاز ساختمان پیش بروید و هزینه‌های اضافی را کاهش دهید. به طور مثال استفاده از تجهیزاتی مانند لامپ‌های کم مصرف به کاهش هزینه‌های برقی یک ساختمان کمک شایانی می‌کند.

اجرای صحیح و با کیفیت

اجرای صحیح تجهیزات الکتریکی نیاز به استفاده از نیروی کار هوشمند و ماهر دارد. به طور کلی برای داشتن یک سیستم تجهیزات برقی اصولی در ساختمان باید از نیروی کار با تجربه و ماهر بهره ببرید. حتی اگر هزینه‌های انجام این کار بالاتر از حد انتظارتان باشد. تصور نکنید که اگر از یک شخص تازه کار با هزینه کمتر استفاده کنید، هزینه اجرای تجهیزات برقی و الکتریکی را کاهش داده‌اید. بلکه ممکن است در آینده خسارات جبران ناپذیری را متحمل شوید.

بهره‌برداری بهینه و نگهداری

بعد از اجرای صحیح و اصولی تاسیسات برقی نوبت به بهره‌برداری از آن می‌رسد. اما بهره‌برداری از تجهیزات الکتریکی هم احتیاج به اطلاع از نکات مهمی دارد. با کمک این اطلاعات شما می‌توانید هزینه‌های برقی خود را کاهش دهید. در واقع یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری از تجهیزات برقی، استفاده از تجهیزات بسیار باکیفیت و در عین حال ارزان است. مثلا کابل برق ارزان ولی باکیفیت را تهیه کنید. همچنین تعمیرات و نگهداری به موقع از همه تجهیزات، می‌تواند طول عمر آن‌ها را افزایش دهد. افزایش دوام این تجهیزات در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های شما خواهد شد. بنابراین هر از چند گاهی با کمک یک برق‌کار ماهر به بررسی پایه‌ای سیستم تجهیزات برقی ساختمان خود بپردازید تا از پرداخت هزینه‌های هنگفت دیگر جلوگیری کنید.

82dc925b-85fe-4492-a327-836afb86a3c6

راهکارهای نوین برای کاهش هزینه‌ها

در دنیای مدرن با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته می‌توانید به راحتی هزینه‌های برقی و الکتریکی خود را کاهش دهید. یکی از بهترین تجهیزات برای انجام این کار استفاده از حسگرهای حرکتی است. این حسگرها را در داخل خانه و همچنین در فضای مشاعات می‌توانید استفاده کنید. این حسگرها قابلیت قطع و وصل کردن برق در یک بخش از ساختمان را دارند. به طور مثال زمانی که شما وارد راهروی طبقه دوم ساختمان می‌شوید، چراغ‌های این بخش با استفاده از حسگرحرکتی به طور خودکار روشن می‌شود. همچنین با خروج شما از این قسمت از ساختمان چراغ‌ها دوباره خاموش شده و از اتلاف برق جلوگیری می‌شود.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازندگان ساختمان و همچنین مهندسان انرژی کاهش هزینه‌های مربوط به تاسیسات برق ساختمان است. روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم راهکارهای روز جهانی برای کاهش هزینه‌های تاسیسات الکتریکی هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت ساخت یک ساختمان از آن‌ها استفاده کنید. همچنین در زمان بازسازی یا حتی بعد از سال‌ها هم می‌توانید این تکنولوژی‌ها را در خانه خود به کار ببرید.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد