گوناگون

چرا کلیسا دیگر به جهنم اعتقادی ندارد؟

پارسینه: پاپ فرانسیس - پاپِ کلیسای کاتولیک روم اخیرا اعلام کرده کلیسای کاتولیک دیگر به جهنم معتقد نیست؛ زیرا این مساله با عشق خداوندی تعارض دارد پاپ ما مدعی شد با تفکر و دعا فهم جدیدی از برخی از عقاید به دست آوردیم؛ کلیسا دیگر به جهنم اعتقادی ندارد، زیرا اعتقاد به این مساله، عشق الهی را زیر سوال خواهد برد، همچنین گفته خداوند قاضی نیست؛ بلکه دوستدار بشریت است. و قصد محکومیت کسی را ندارد ...

به قول طلبه ها جواب حلی اظهارات جناب پاپ بماند برای بعد اما پاسخ های نقضی ایشان را اجمالا عرض می کنم البته با فرض این که ترجمه متن خبر که از طریق خبرگزلری های رسمی کشور اعلام شده درست باشد.

اما ادله عالی جناب پاپِ کلیسای کاتولیک :

کلیسای کاتولیک دیگر به جهنم معتقد نیست؛ زیرا :

1- این مسئله با عشق خداوندی تعارض دارد .

2- ما با تفکر و دعا فهم جدیدی از عقاید به دست آوردیم .

3- خداوند قاضی نیست بلکه دوستار بشریت است

4- خداوند قصد محکومیت کسی را ندارد.

پاسخ های نقضی به عالی جناب پاپ کلیسای کاتولیک :

1- اینکه منظور ایشان از عشق خداوندی دقیقا چیست و این عشق از طرف چه کسی است از ظاهر فرمایشات ایشان فهمیده نمی شود با این وجود با توجه به سیاق کلام جناب پاپ که در ادامه همین مطلب آورده شده و اینکه در چند عبارت بعد هم ایشان تاکید می فرمایند که اعتقاد به این مسئله (وجود جهنم ) عشق الهی را زیر سوال خواهد برد به نظر می رسد منظور ایشان از این جمله عشق بندگان به خداوند است اما اینکه چطور انسان ها با باور به اینکه خالق هستی نسبت ظلم و عدالت و نیکی و بدی بی تفاوت نیست و بدکاران و جایت پیشگان را کیفر می دهد چه لطمه ای به رابطه کسانی که به خالق خود عشق می ورزند دارد پاسخ آن حداقل در کلام جناب ایشان دیده نمی شود

2- بدون تردید یکی از کارکرد ها و توقعات متدین در هر آیین و مذهب معرفت بخشی آنها و پاسخ گویی به سوالات بنیادین بشر نسبت به جهان , انسان , سرنوشت بشر پس از مرگ و ...است با این وجود معلوم نیست مسیحیت مورد قبول جناب پاپ و دیگر همفکران ایشان که متفقا به این نتیجه رسیده اند که جهنمی در کار نیست چگونه ایینی است که باید بیش از دوهزر سال پیروان خود را در پاسخ به این سوالات اساسی معطل نگهدارد تا جناب پاپ نتیجه تفکرات و دعا های خود را که در اعلی درجه از اعتبار فقط نسبت به شخص ایشان حجت خواهد بود به اطلاع مومنان به این ایین برساند مضافا نتیجه ای که علی الظاهر فقط بوسیله دعا ها و تفکرات جناب پاپ و چه بسا اقلیتی از همفکران ایشان حاصل شده است.

3- واقعا بنده که هرچه تلاش کردم نتوانستم بین قضاوت کردن خداوند در مورد بندگانش و دادن پاداش به نیکان و کیفر بدکاران از طرفی و اینکه او بندگان خود را هستی بخشیده و راههای رسیدن به نیک بختی و سعادت را به ایشان نشان داده و اینکه آنها را دوست می دارد از طرف دیگر تعارضی ببینم به نظرم چنانچه چنین تعارضی هم وجود داشته باشد بجز از طریق همان کشف و شهودی که جناب پاپ به آن نائل آمده اند طریق دیگری یافت نمی شود.

4- به نظرم ارجاع قضاوت در مورد بند آخر فرمایشات جناب پاپ که چون خداوند قصد محکومیت کسی راندارد پس جهنم و عقاب بدکاران و جنایکاران منتفی است به عقل سلیم کفایت می کند و بطلان آن نیازی به صغری و کبری ندارد .

پرویز رضایی

ارسال نظر

  • ناشناس

    خیر پروفسور: منظور ایشان عشق خداوند به بندگان است نه برعکس

  • ناشناس

    عاقل شده اند. دوره فریب دادن اروپائی ها سپری شده.

  • ناشناس

    بارك الله..واقعا اين پاپ چقدر احمق اينهمه دارند بچه ها را مى كشند اختلاس مى كنند اينهمه دزد هست اخرش خدا قضاوت نمى كنه؟؟بابا ديگه دادگاه را كنسل كنيد چون با انسانيت مخالف هست!

  • ناشناس

    انسانها در حال پیشرفت هستند

  • حسین

    اگر جهنم وجود نداره پس نیازی به کلیسا و پاپ هم نیست که به راه راست هدایت کنند زیرا همه راهها به بهشت ختم میشود.

    راستی، کسی که میلیونها آدم رو کشته و بدبخت کرده و کسی که جانش رو فدای دیگران کرده، اگر هر دو برن بهشت ظلم نیست؟ یعنی پاپ میگه خدا ظلم می‌کنه؟!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد