گوناگون

سیاستمداران کدام کشورها کسب مقام در اسکار را ارزش می‌دانند؟

پارسینه: «زمانی که قرار بود مسئولیت سینمایی آن زمان را برعهده بگیرم از آقای احمدی‌نژاد پرسیدم اگر بخواهید در یک جمله من را نصیحت کنید چه می‌گویید، ایشان گفتند برو سینمای ایران را بین‌المللی کن و من گفتم اولین گام ...

پارسینه - مریم کریمی: دو روز پیش مراسم اسکار با همه حواشی‌اش برگزار شد. سال گذشته اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار را از آن خود کرد. امسال، این مراسم جور دیگری به ایران ربط پیدا کرد. جایزه بهترین فیلم به آرگو تعلق گرفت؛ فیلمی که در بستر اشغال سفارت امریکا پس از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و بخش بزرگی از آن، در کشور ایران اتفاق می‌افتد.

چند روز گذشته، این موضوع، نظرات و گمانه‌زنی‌های مختلف و متفاوتی به وجود آورده است. ‌این جو رسانه‌ای به خاطر اعلام جایزه در طول مراسم از طرف کاخ سفید توسط میشل اوباما داغ‌تر شده است. بعضی آرگو را مستحق گرفتن جایزه می‌دانند و آن را نسبت به دیگر فیلم‌های کاندید، قوی‌تر دانسته‌اند. بعضی، این برد را نتیجه خشم و ترس امریکایی‌ها به خاطر تسخیر سفارت دانسته‌اند. بعضی، قائل به دخالت مستقیم سیاسیون امریکایی در این جایزه هستند.

در این بین، بعضی مسئولین فرهنگی ما نیز سکوت نکرده‌اند و نظر خود را بروز داده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی نیز درباره تعلق جایزه اسکار به آرگو در جمع خبرنگاران اظهار کرده: «حرکت سیاسی در حال انجام بود تا این فیلم اسکار را دریافت کند، کاملا مشهود بود که یک حرکت سیاسی در حال انجام است.»

او ادامه می‌دهد:‌ «شاید آنها عصبانی بودند از این که ما امسال بخاطر جسارتی که به ساحت نورانی پیامبر شده بود اسکار را تحریم کرده و شرکت نکردیم.»

این در حالی‌است که پیش از این، جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی، جایزه سال گذشته فیلم جدایی نادر از سیمین را حاصل تلاش خود دانسته و گفته بود: «زمانی که قرار بود مسئولیت سینمایی آن زمان را برعهده بگیرم از آقای احمدی‌نژاد پرسیدم اگر بخواهید در یک جمله من را نصیحت کنید چه می‌گویید، ایشان گفتند برو سینمای ایران را بین‌المللی کن و من گفتم اولین گام این است که اسکار بگیریم و او گفت خوب این کار را انجام بده و این اتفاق افتاد.». وی همچنین گفت: «ما طراحی کردیم و حتی لابی‌گری کردیم تا این اتفاق بیفتد و برای همه ایرانیان مهم بود که یک فیلم ایرانی اسکار بگیرد.»

گویا علاوه بر سیاستمداران امریکایی که به دنبال استفاده از جایگاه اسکار هستند، رییس سازمان سینمایی ما هم همان اندازه به دنبال کسب مقام در اسکار است و تلاش برای کسب مقام در این رخداد سینمایی را ارزشمند می‌داند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد