گوناگون

چگونه‌برنامه ورزشی‌خودرا هدفمندکنیم؟

پارسینه: روش‌ها و تکنیک‌هایی برای انگیزه وجود دارند که یکی از آنها تکنیک S.M.A.R.T است.

برای داشتن انگیزه و ادامه ورزش به برنامه‌ریزی و هدفگذاری نیاز است.

روش‌ها و تکنیک‌هایی برای انگیزه وجود دارند که یکی از آنها تکنیک S.M.A.R.T است.

پایگاه اینترنتی Sports medicine در این باره توضیحاتی داده است: پیدا کردن یک انگیزه برای ادامه ورزش به طور مستمر کار ساده‌ای نیست. خستگی و مریضی از جمله دلایلی هستند که انجام ورزش را متوقف می‌کنند. با این وجود می‌توان با کمک تکنیک S.M.A.R.T ، انگیزه‌هایی برای انجام ورزش یافت. این تکنیک بسیار ساده است. بسیاری از ورزشکاران و مربیان برای مدت بلند یا کوتاه از این روش استفاده می‌کنند.

* قاعده S.M.A.R.T بدین شکل است:

1- هدف خاص (Specihic Goals):

تحقیقات نشان داده‌اند که اهداف خاص ، از همه چیز بیشتر انگیزه ایجاد می‌کنند. مثلا هدف‌تان این باشد که زمان انجام یک حرکت را در شش ماه از یک دقیقه به 30 ثانیه برسانید. خیلی از افراد می‌گویند که تنها می‌خواهند سرعت‌شان بالا برود. این هدف خیلی کلی است و باید دقیق‌تر باشد.

2- هدف قابل اندازه گیری (measurable Goals):

این که فقط بگویید می‌خواهید سریع‌تر حرکت کنید کافی نیست، باید در جدولی پیشرفت‌های خود را ثبت کنید. برای شروع اطلاعات ابتدایی خود را در جدول قرار دهید.

3- هدف قابل انعطاف(Adjustable Goals):

این بدین معناست که اهداف شما انعطاف پذیر باشد که اگر اتفاقی افتاد، کاملا منسوخ نشوند. برای مثال مصدومیت ممکن است کمی در روند شما اختلال ایجاد کند، اگر هدفتان دویدن یک مسافتی باشد، با مجروح شدن می‌توانید هدفتان را دویدن نصف آن مسافت قرار دهید و کاملا برنامه خود را رها نکنید. بدین شکل به پیشرفت خود ادامه خواهید داد.

4- هدف فعالیت محور (Action-oriented Goals) نکته مهم دیگر این است که فقط بر روی آنچه که می‌خواهید به دست بیاورید تمرکز نکنید، بلکه به این فکر کنید که چگونه می‌خواهید آن را انجام بدهید.

5- هدف واقع گرایانه (Realistic Goals) :

شرایط ابتدایی خود را در نظر داشته باشید و بر اساس آن اهداف‌تان را تعیین کنید. اگر تا به حال اصلا ندویده‌اید، برنده شدن دوی ماراتن هدف خوبی برای شما نیست. برای خود اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مشخص کنید. بدین شکل هدف‌تان واقع گرایانه تر خواهد بود. در نظر داشته باشید که شما روز به روز آماده تر می شوید و فاصله شما با هدفتان کمتر می‌شود از طرف دیگر اگر هدف‌تان خیلی ساده هم باشد زیاد از خودتان راضی نخواهید شد. شما خودتان به خوبی می دانید که چه هدفی برایتان واقع گرایانه تر است.

6- هدف زمان دار (Time -based Goals):

برای هدف خود بازه زمانی تعیین کنید. بدون در نظر گرفتن زمان احتمال وقت تلف کردن و خسته شدن وجود دارد. ممکن است به اهداف کوچک‌تری در فواصل رسیدن به هدف اصلی نیاز باشد، زیرا اهداف بلند مدت انسان را خسته و دلسرد می‌کنند با رسیدن به اهداف میانی انگیزه بیشتری خواهید داشت. انتخاب اهداف علاوه بر این که نیاز به علم دارد، یک هنر است. اگر مطمئن شوید که اهداف خود را بر اساس تکنیک S.M.A.R.T طراحی کرده اید، احتمال رسیدن به هدف و داشتن انگیزه در شما بیشتر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد