گوناگون

چشم بادامی ها بازار خودرو را هم قبضه خواهند کرد؟

چشم بادامی ها بازار خودرو  را هم قبضه خواهند کرد؟

پارسینه: بازار خودرو در رکود به سر می برد و تولید کاهش یافته است.هر چند که برخي فعالان بازار خودرو معتقدند...

پارسینه-گروه اقتصادی: بازار خودرو در رکود به سر می برد و تولید کاهش یافته است.هر چند که هر چند برخي فعالان بازار خودرو معتقدند با پايان ماه مبارك رمضان و افزايش سفرهاي تابستاني، ممكن است بازار از وضعيت فعلي خارج شود، اما خريد و فروش خودرو نسبت به زمان مشابه در سال‌هاي گذشته به شدت افت كرده است.

به اعتقاد فروشندگان اتومبيل در حال حاضر قيمت انواع محصولات داخلي در هفته‌اي كه گذشت همانند هفته‌هاي اخير با تغيير چنداني روبه رو نشده است اما با توجه به اينكه همچنان خودروسازان از افزايش حجم توليدات خودداري مي‌كنند به نظر مي‌رسد با آغاز سفرهاي تابستاني تمايل مردم به خريد خودرو بيشتر شده و تا حدودي قيمت‌ها افزايش پيدا كند.




عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در همین رابطه تاکید کرد: در حال حاضر تولید خودرو در كشور نسبت به سال 90 به یك سوم تقلیل یافته و قیمت مواد اولیه وارداتی برای ساخت قطعات تا سه برابر افزایش یافته كه این موضوع قطعه سازان و مصرف كنندگان را ناامید كرده است. از سوی دیگر نیز طبق آمار گمرک، واردات خودرو در 4 ماه اول سال، با افزایش و صادرات با کاهش روبه‌رو بوده است.

در این میان اما در حالی که فعالان بازار خودرو با نزدیک شدن به دور جدید مسافرت‌های تابستانی، منتظر رونق این بازار بوده و میزان تولید خودرو در داخل به یک سوم کاهش یافته است، به نظر می‌رسد که صحبت خودروسازان داخلی با چینی‌ها نهایی شده تا بخشی از بازار خودرو در اختیار چشم‌بادامی‌ها قرار گیرد.

خبر ها حاکی از این است که صحبت‌های پیشین خودروسازان داخلی با چینی‌ها به نتیجه رسیده است و بر اساس این توافق، یکی از خودروسازان بزرگ کشور در هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه خود، یک مدل خودروی سواری چینی را تولید خواهد کرد به‌گونه‌ای که هر مدل خودرو، متعلق به یک خودروساز چینی خواهد بود.

پیش از این اما اخباری در رابطه با آغاز مذاکرات خودروسازان بزرگ کشور با چینی‌ها برای تولید خودروهای چینی در ایران منتشر شده بود.

در این زمینه عنوان شده بود مدیرانی از دو گروه بزرگ خودروسازی کشور به چین رفته و در حال رایزنی با خودروسازان چینی برای همکاری مشترک هستند.

در این شرایط برخی منابع آگاه از توافق خودروسازان بزرگ با چینی‌ها برای تولید خودروهای چینی در ایران خبر می‌دهند. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو گفته است: مدیران دو گروه بزرگ خودروسازی کشور پس از پایان‌یافتن مذاکرات با شرکت‌های چینی به کشور بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه خودروسازان بزرگ برای تولید سواری‌های چینی در ایران با چینی‌ها به توافق رسیده‌اند، تاکید کرده: طبق توافقات صورت‌گرفته، یکی از خودروسازان بزرگ کشور در هریک از شرکت‌های زیرمجموعه خود، یک مدل خودرو سواری چینی را تولید خواهد کرد به‌گونه‌ای که هر مدل خودرو، متعلق به یک خودروساز چینی خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داده: به این ترتیب با توجه به توافقات صورت‌گرفته تولید سواری‌های چینی در ایران حتمی خواهد بود البته این موضوع تاثیر مثبتی بر صنعت خودرو کشور نخواهد داشت. به گفته او تولید سواری‌های ارزان‌قیمت چینی در ایران در کوتاه‌مدت باعث رشد فروش در دو گروه بزرگ خودروسازی خواهد شد.

گفتنی است، در هفته‌ای که گذشت، قیمت انواع خودروهای وارداتی نیز متأثر از بازار خودروهای داخلی با کاهش قیمت مواجه شده و فروش قسطی و تسهیلات ویژه هم نتوانست توجه خریداران را به خود جلب کند و حتی برخی نمایندگی‌ها برخی از محصولات خود را زیر قیمت به فروش می‌رسانند. برهمین اساس در روزهای پایانی هفته‌ گذشته، محصولات سایپا همانند پراید 131 حدود 16 میلیون و 800 هزار تومان، پراید 132 با قیمت 16 میلیون تومان و تیبا 19 میلیون و 900 تومان در بازار به فروش رسید. محصولات ایران خودرو نیز در بخش تندر 90 مدل E2 و E1 به ترتیب 35 میلیون و 500 هزار تومان و32 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و در بازار مورد معامله قرار گرفت.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد