گوناگون

هدایت عمده درآمد ارزی به مركز مبادلات

پارسینه: بر اساس تصمیمات جدید مقرر شده است عمده درآمدهای ارزی به مركز مبادلات هدایت شود؛ ضمن این كه پس از هدایت منابع مذكور در فاز بعدی تلاش خواهد شد تا بر اساس مكانیزم‌های طراحی شده، ارز صادركنندگان غیرنفتی شامل پتروشیمی‌ها نیز برای پوشش بیشتر و سریعتر تقاضای ارز به بازار بین بانكی سوق داده شود.

صمد كریمی - سخنگوی مركز مبادلات ارزی كشور، ضمن اشاره به اتخاذ تصمیمات جدید ارزی بانك مركزی گفت: مقرر شده است عمده منابع و درآمدهای ارزی كشور به مركز مبادلات و بازار بین بانكی هدایت شود.

وی افزود: با توجه به عملكرد پنج ماهه مركز مبادلات ارزی كشور (119 روز كاری) از یك سو‌ و آسیب‌شناسی فعالیت از سوی دیگر تصمیم بزرگی اتخاذ شده است كه بر اساس آن عمده منابع و درآمدهای ارزی كشور به مركز مبادلات ارزی و یا بازار بین بانكی هدایت می‌شود. سیاست‌های اخیر در راستای تقویت و تعمیق مركز مبادلات ارزی كشور است و براساس این تصمیم بزرگ، عرضه ارز در بازار بین بانكی و مركز مبادلات تقویت خواهد شد.

وی با بیان این كه بردار عرضه ارز در مركز مبادلات ارزی كشور تاكنون محدود به 14.5 درصد سهم شركت نفت و 20 درصد سهم منابع قابل تبدیل صندوق توسعه ملی به ریال بوده است، افزود: با توجه به این كه بخش عمده تقاضاهای واقعی گروه‌های كالایی 3 تا 9 و اولویتهای مصارف خدماتی 20 گانه به مركز مبادلات ارزی كشور هدایت شده است، لازم بود جهت پوشش به موقع این تقاضاها، عمده منابع و درآمدهای ارزی كشور نیز به مركز مبادلات ارزی كشور یا بازار بین بانكی هدایت شود.

كریمی در مورد تامین نیاز ارزی صنایع بزرگ، گفت: بدیهی است در صورت هدایت منابع قابل عرضه ارزی به بازار بین بانكی، امكان تامین نیازهای ارزی صنایع بزرگ ممكن خواهد شد.

سخنگوی مركز مبادلات ارزی آفزود: از آغاز راه اندازی مركز تعداد كالاهای مشمول دریافت ارز مبادله‌ای در كشور افزایش یافته است كه می‌توان به پرداخت ارز به گروه كالایی 9 با عنوان كلی "كالای نهایی با دوام" اشاره كرد.

وی خاطرنشان كرد: پس از تامین ارز این گروه از كالاها و واردات آنها تاثیرپذیری بازار كالا و خدمات از واردات كالای نهایی به نرخ مبادله‌ای افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، نظر به این كه این كالاها قبلا به نرخ ارز شبكه صرافی‌های مجاز وارد كشور می‌شدند، با اختصاص ارز مبادله ای بازاراین نوع كالاها از یك سو قیمت آن‌ها كاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل ثبات بالای نرخ مبادله‌ای ارز در مقایسه با نرخ ارز در شبكه صرافی‌های مجاز ثبات بیشتری در قیمت كالاهای وارداتی این گروه خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد